10 jaar terug was het de normaalste zaak van de wereld om een PR Bureau in te huren. Dit PR Bureau kreeg de opdracht om door middel van onder andere persberichten het product positief in de media te krijgen. Met de media bedoel ik de kranten, magazines etc.  Met de opkomst van internet kwam daar ook bloggers en vloggers bij. Echter is naar mijn mening de traditionele PR langzaam aan het uitsterven. Zaak voor PR bureau’s en PR specialisten om zich te ontwikkelen tot een multi-taskende content specialist.

marketingcommunicatiestrategie

360 Graden Communicatie

Al jaren wordt er in het Marketingvak gesproken over 360 graden communicatie. De communicatie moet aan alle kanten kloppen. Zo moet de advertentiecampagne tegelijkertijd lopen met de zichtbare PR. Dient de website up-to-date te zijn. Daarbij dienen alle acties in de winkels én de uitingen op het internet gezamenlijk één visie uit te stralen. Dit lijkt vrij simpel om te bewerkstelligen. Echter is er door de opkomst van het internet ook een veelvuldigheid aan communicatiekanalen bijgekomen. Dit maakt een complete uitvoering 360 graden communicatiestrategie een vrij complexe en tijdrovende taak.

De ultieme Marketingcommunicatiestrategie

Als je kijkt naar de functie die je als PR-specialist moet innemen, moet je steeds meer kennis hebben van Online Marketing. Bij het schrijven van een persbericht moet je rekening te houden met de SEO optimalisatie van de teksten. Want je wilt natuurlijk wel goed gevonden worden als de online pers je persbericht overneemt. Daarnaast is het belangrijk om te weten welke online strategie het merk heeft. Hier moet je de PR weer op afstemmen. Het puur schrijven en opvolgen van persberichten is achterhaald. De uitvoering van een complete marketingcommunicatiestrategie gebeurt dan ook steeds vaker door een PR specialist die in huis zit. Maar ook steeds vaker wordt een Freelance PR specialist ingehuurd. Deze Freelance PR Specialist laat zich één of meerdere keren per maand laat zien in een bedrijf om meer feeling met het bedrijf te krijgen.

Stappen voor uitvoering van de marketingcommunicatiestrategie

In mijn visie dien je (minimaal) de volgende stappen te volgen voor de ultieme uitvoering van de marketingcommunicatiestrategie:

  • Schrijf een persbericht over een onderwerp. Stuur deze ongeveer 3 maanden voordat het in de pers mag komen naar de long lead pers. Geef ook opvolging aan het uitsturen van dit persbericht, dus zorg dat er gepubliceerd wordt.
  • Schrijf een persbericht over een onderwerp. Stuur deze op het moment dat het in de pers mag komen naar de short lead pers. Ook hier geldt dat opvolging het succes bepaald.

Aanvulling door middel van de online marketingcommunicatiestrategie

Dit zijn de traditionele PR taken. Maar naast bovengenoemde punten kan je meer waarde voor je product, merk of dienst creëren als je de onderstaande punten in acht neemt:

  • Zorg dat je een unieke UTM code meestuurt met de short lead pers. Hierdoor kan het bedrijf de leads uit PR volg in Google Analytics.
  • Gebruik de geschreven content als input voor een blog/vlog op de website van het merk of het bedrijf. Herschrijf het persbericht op een paar punten, maar behoud de oorspronkelijke inhoud.
  • Indien het bedrijf gebruikt maakt van E-mail Marketing, kan je de content ook gebruiken voor de e-mail nieuwsbrief.
  • Bij aanwezigheid op de social media kan er ook gedacht worden aan de volgende zaken:
    • Doorvertaling van de content in een relevant plaatje met een kort stukje tekst op Facebook en Snapchat.
    • Relevante sfeerbeelden over de content op Instagram en Snapchat.
    • Een Pinbord aanmaken over het item op Pinterest.
    • Delen van content op LinkedIn.
  • Niet onbelangrijk het analyseren van de marketingcommunicatie inzet in Google Analytics aan het eind van de campagne.

PR Specialist wordt content specialist

Genoeg aanknopingspunten waar een PR specialist zich in kan ontwikkelen. Als je het mij vraagt is de naam PR specialist dan ook achterhaald. Ik prefereer de term Content Creator of Content specialist. Als PR-medewerker of PR-specialist ben je namelijk nieuws en content aan het creëren. Dit kan op diverse manieren uitgedragen worden. Door de juiste invulling van de functie van PR kan je je product extra laten opvallen. Het is dus zaak dat de PR-specialisten en PR-medewerkers in Nederland zich gaan ontwikkelen tot content specialist. Alleen zo kunnen onderscheidend blijven in deze snel veranderende markt.