Zo op de laatste dag van februari, onze bonusdag van 2024, merk ik behoorlijk wat stress omtrent cookiebanners. Waarom? De grote online partijen zoals Google & Meta moeten namelijk per 6 maart 2024 voldoen aan de Consent Mode V2.0. Het houdt in dat de gebruikers van de website expliciet toestemming moeten geven voor advertenties, maar ook personalisatie van advertenties, statistieken en voorkeuren. In deze blog een korte uitleg hoe je zelf kunt controleren of je website voldoet aan deze nieuwe European Digital Markets Act (EDMA). Daarnaast zal ik ingaan op de (mogelijke) gevolgen van het niet correct implementeren van deze consent evenals dé oplossing.
Hoe weet ik of mijn website EDMA proof is?
Cookiebanners en metingen van de website zijn niet altijd de meest favoriete onderwerpen om over na te denken als ondernemer. Ik zie het maar wat vaak dat er überhaupt nog geen cookiebanner is of dat men met een algemene cookiebanner met accepteer en weiger denkt te kunnen voldoen. Het is ook niet het meest interessante onderwerp en behoorlijk ongrijpbaar. Echter als je in de Europese Omgeving je bedrijf hebt is het wel een relevant onderwerp om mee bezig te zijn. In Europa is de wetgeving omtrent digitale privacy namelijk behoorlijk streng. Kwam in mei 2018 een wetgeving in de vorm van GDPR / AVG. In de meest recente wetgeving heeft de Europese Unie afgedwongen dat er expliciete toestemming gegeven moet worden voor het plaatsen van bepaalde cookies.
Welke toestemmingen moet ik configureren?
Het is belangrijk om vanuit de bezoekers van je website toestemming te krijgen op de volgende cookies:
Consent Type | Beschrijving |
ad_storage | Maakt het mogelijk om informatie omtrent advertenties op te slaan |
ad_user_data | Zorgt voor toestemming voor opslag en gebruikersdata die naar Google Ads gestuurd wordt. |
ad_personalization | Geeft toestemming voor gepersonaliseerde advertenties. |
analytics_storage | Zorgt voor inzicht in gebruikers data in de website. |
Verder is er nog een functionality_storage. Deze mag je in de basis aan hebben staan, want dat zijn de cookies die belangrijk zijn voor het functioneren van je website. Sommige websites hebben daarnaast ook nog aanvullend een security_storage. Het mag voor zich spreken dat je voor beveiliging ook geen toestemming hoeft te vragen.
Hoe kan ik het controleren voor mijn website?
Er zijn diverse wegen om te controleren of je website aan de Consent Mode V2.0 voldoet. Alle mogelijke manieren kan je lezen in de blog: https://www.cookieinfo.net/knowledge-base/hoe-controleer-ik-of-google-consent-mode-v2-is-geimplementeerd/.
De meest makkelijke manier waarop ik het controleer is als volgt (windows manier);
- Ga naar je website in Google Chrome en druk op F12.
- Vervolgens ga je naar de tweede tab met Console en daar voeg je het volgende script in.
Consent Mode V2.0 check
(() => {
l = s => s == undefined ? "" : s ? "granted" : "denied"; c = s => s == "granted" ? "color: #0C0": "color: #C00"; if (!window["google_tag_data"]) { console.warn("No Consent Mode data found"); return; } var g = "ics" in google_tag_data ? google_tag_data.ics.entries : null, i = "", t = "%c" + "Consent Mode settings:", u = ""; console.log(t, "font-size: 1rem"); for (var a in g) { i = l(g[a]['default']); u = l(g[a]['update']); if (i == "" && u == "") continue; t = ("\t" + a + ":" + (i != "" ? "\n\t\tDefault: %c" + i : "%c") + "%c" + (u != "" ? "\n\t\tUpdate: %c" + u : "%c")); console.log(t, i != "" ? c(i) : "", "", u != "" ? c(u) : "", ""); } if (i == "") console.log("No default Consent settings found"); })()
Wanneer je deze code in de Console zet moet je een onderstaand overzicht krijgen. Hierbij is het belangrijk dat de default denied is op basis van de belangrijkste metingen. Deze kunnen via een update vervolgens granted zijn. Dit dient te gebeuren door de cookiebanner die geaccepteerd is.
Zie je na het invoeren van de code niet informatie als bovenstaand, dan is er helaas voor jou nog werk aan de winkel. Je website voldoet dus niet aan de EDMA.
Waarom is het zo belangrijk om een goede cookiebanner te hebben?
Wellicht heb je het meegekregen, misschien ook niet. Maar de grote partijen zoals Facebook (Meta) en Google hebben in de afgelopen jaren flinke boetes gekregen omdat ze data verzamelen waar ze geen toestemming voor hebben. Tijdens de verkiezingen in november 2023 kwam daarbij ook goed naar voren dat zelfs de politieke partijen deze cookies en metingen nog niet helemaal serieus namen. De zogeheten volgcookies mogen namelijk alleen geplaatst worden indien men toestemming heeft gegeven. Vanuit de Europese Unie is er daarom streng gekeken naar GateKeepers. De grote partijen zoals Google & Facebook zijn aangewezen als poortwachters en zij (en jij) dienen te kunnen aantonen dat er toestemming is gegeven voor het verzamelen van bepaalde data. Deze wetgeving gaat in per 6 maart 2024 dus tijd voor het goed instellen van de (volg) cookies.
De mogelijke risico’s aan het niet voldoen van de EDMA
Al jaren hoor ik kleine ondernemers schermen met uitspraken als “Ze zullen eerst de grote websites en webshops aanpakken”, toch is mijn inschatting dat de kleinere bedrijven door de EDMA ook geraakt gaan worden. Google zit namelijk niet te wachten op boetes en ze zullen website die wel aan de EDMA voldoen daarom eerder vertonen aan de zoekers dan websites die hier niet aan voldoen. Mijn gevoel is dat het niet voldoen aan de EDMA dus kan resulteren in minder bezoekers naar je website, lagere score in de SEO én ook minder resultaat uit je advertenties. Hoe klein je ook bent, je wilt niet geraakt worden door deze update. Daarom is het vandaag nog tijd voor actie.
Cookiebot implementatie
Voor mijn klanten kijk ik altijd naar de beste optie. Er zijn verschillende mogelijkheden. Zo kan je binnen WordPress gebruik maken van Complianz Premium die netjes de data opslaat volgens Consent Mode 2.0. Maar je kunt ook kiezen voor een CMP zoals Cookiebot. Zeker als je niet veel verstand hebt van het instellen van een degelijke cookiebar én je graag Nederlandstalige ondersteuning en advies wilt beveel ik je aan om dit via Cookieinfo te laten lopen. Zij zijn een cookiebot partner en bieden extra Nederlandstalige ondersteuning en advies bij de implementatie. Wel zo eenvoudig als je anders zelf vastloopt.
Ondersteuning via RUMR Marketing?
Wellicht lees je deze blog en denk je… goh kan jij niet helpen? Dat doe ik zeker wanneer je al een klant van mij bent. Het is namelijk een klein onderdeel en schakel in het totale online marketing plaatje. Echter is het geen aparte dienst. Ik ben dan ook bewust geen Cookiebot Partner / Reseller. Ik bekijk altijd de beste optie voor jouw bedrijf en adviseer je de beste tool voor jouw vraagstuk. Door een Reseller te zijn verbind ik mij teveel aan 1 tool wat niet past binnen mijn dienstverlening.
Het implementeren van Cookiebot in de website voor klanten is iets dat ik uiteraard al meerdere keren succesvol heb gedaan via Google Tag Manager en ik kan je vertellen dat het niet heel ingewikkeld is. Maar wil je Nederlandstalige ondersteuning en advies en ben je nog geen klant van mij? Dan beveel ik je aan om contact te zoeken met Cookieinfo. Zij zijn gespecialiseerd in de dienst voor Cookiebanners en kunnen je vast verder helpen.
Doe je voordeel met deze blog en succes met het verder voor elkaar krijgen van je Consent mode.