Mobiele websites de basis van jouw zichtbaarheid

Het zat er al geruime tijd aan te komen, de mobiele website wordt de basis van de SEO score van jouw website. In maart 2024 is er al een grote Core-Update geweest die de mobiele websites belangrijker maakten voor het algoritme, maar nu heeft John Mueller van Google in zijn blog bevestigd dat ze vanaf 5 juli 2024 de mobiele website als basis gebruiken voor SEO indexaties. Belangrijk nieuws waarbij ik je graag meeneem in de consequenties die jij mogelijk zult ervaren.

Mobiele website wat is het?

Wellicht herken je het. Je bent op het internet aan het zoeken vanaf je mobiel en komt op een website die eruitziet zoals je op de desktop zou verwachten. Letters zijn te klein en het gebruiksgemak is alles behalve vriendelijk. Deze websites hebben nog niet een responsive versie gemaakt van hun desktop website. Het zal niet vaak meer gebeuren, maar ik kom ze zo af en toe nog tegen. Een mobiele website voldoet minimaal aan de mogelijkheid om de website uit te serveren passend op een mobiel scherm waarbij je vaak ziet dat blokken onder elkaar worden weergegeven in plaats van naast elkaar. Weet jij niet of jouw website hiervoor geschikt is? Dan is het verstandig eens vanaf een smartphone de website te openen en te kijken hoe deze eruit ziet.

Best practice voor mobiele websites

Dat je website meeschaalt is al heel fijn, echter zijn er nog een aantal andere punten waar je binnen je website rekening moet houden.

Marketing & UX tips

Hieronder eerst een overzicht van marketing & UX technische punten om rekening mee te houden.

  • Lettertype van je responsive website moet niet te klein zijn. Het moet eenvoudig te lezen zijn zodat mensen (ja ook de oudere) niet hoeven in te zoomen om de tekst te lezen.
  • Kies voor voldoende regelafstand tussen de regels in. Dat vergroot de leesbaarheid.
  • Selecteer een duidelijk lettertype en een goed leesbare kleur. Hiervoor kan je een designer om advies vragen. Je dient bijv. rekening te houden met de achtergrondkleur.
  • Knoppen duidelijk en groot weergeven, er moet makkelijk op geklikt kunnen worden.
  • Duidelijke menubalk bovenin. Vaak hamburgermenu, maar zorg dat deze voldoende formaat heeft om te klikken en zorg dat hij goed uitklapt met een inhoud involdoende leesbaar lettertype.
  • Indien je gebruik maakt van meerdere hyperlinks onder elkaar, doe je er verstandig aan om voldoende regelafstand ertussen te houden of te kiezen voor knoppen met een hyperlink erachter.
  • Maak gebruik van WebP afbeeldingen. Dat zijn goede kwaliteit afbeeldingen die niet groot zijn.

Techniek optimaliseren

Nu het stuk waar ik zelf minder actief mee werk, maar waar ik wel een aantal specialisten voor om mij heen heb.

  • Javascript & Css minifiseren en cachen
  • Eventueel gebruik van CDN, indien dit de website sneller maakt.
  • Correcte instelling van Lazy Load afbeeldingen
  • Een juiste server die het aantal websitebezoekers aankan, check ook het aantal PHP-workers
  • Goede techniek die up-to-date is
  • En luister ook naar technische tips van je website developer, soms kost het geld, maar dan is het de investering waard om de mobiele website goed draaiend te houden.

Je website is nooit klaar

Ik hoor veel bedrijven die denken dat een website klaar is, maar mijn ervaring is dat het echte werk pas begint als je de website live hebt staan. Dan moet je technisch blijven optimaliseren, de developer zal met aanbevelingen komen en ben ik jouw marketeer dan zal ik ook onderzoeken waar de website technisch beter kan. Ik zal dit namens jou communiceren met de webdeveloper. Want de prestaties in Google SEA en SEO kunnen negatief beïnvloed worden door een achterblijvende techniek of trage website. Juist de samenwerking met de developer zorgt ervoor dat we ook marketing technisch goed kunnen scoren met de website.

Moet ik mijn website onder de loop nemen?

Ik wil dit artikel afsluiten met een advies op basis waarvan jij kunt bepalen of je website goed is voor mobiel of niet. Er zijn namelijk een aantal aspecten die je zelf al kunt controleren:

  • Controleer de Pagespeed insights van Google en let vooral op de mobiele indexatie
  • Bekijk jouw Google Search Console, hierin staan vaak aanbevelingen voor verbetering van de website.
  • Voor mijn klanten maak ik ook gebruik van SE Ranking die in de website audit een overzicht geeft van verbeterpunten, ook op technisch gebied.

Hopelijk heeft dit artikel jou inzicht gegeven in hoe je de website voor mobiel kunt optimaliseren en waar je rekening mee moet houden. Ik wens je veel succes met het controleren en updaten van je website/webshop voor mobiele weergaven.