Kleine ondernemer marketing bestaat dat?

Online marketing is een vakgebied dat maar blijft groeien. Gelukkig weten veel klanten mij te vinden en bevelen mijn klanten mij ook weer aan bij anderen. Precies de reden waarom het zo lang terug is dat ik een bericht op mijn website heb gezet. Kleine ondernemers willen vaak wel starten met marketing, maar weten vaak niet hoe ze moeten starten en waar ze rekening mee moeten houden. Tijd voor een blogje met ontwikkelingen en tips zodat jij als kleine ondernemer ook kan blijven groeien de komende jaren.

Weet de resultaten van je webshop/website

Vanaf 1 juli dit jaar is Google Analytics Universal Analytics ‘gestopt’ en wil Google dat je gaat werken met de GA4 omgeving. Uiteraard had ik mijn eigen klanten al veel eerder geholpen met het neerzetten van de implementatie, maar vanaf begin juni kwamen er steeds meer ondernemers bij mij in de lucht of ik ze kon helpen met de implementatie van hun GA4 account. Vandaar ook mijn GA4 dienst. Wellicht zie je nog steeds data in de UA omgeving van Google (de oude omgeving). Bij een aantal klanten zie ik dit nog wel, maar bij een aantal is de meting reeds gestopt. Ben jij dus (nog) niet over op GA4 of een andere analytics tool? Geen zorgen ik help je graag. Want je weet pas of je website of webshop verbetering nodig heeft als je weet wat de resultaten zijn.

Samenwerkingen zorgen voor kwaliteit

In de afgelopen jaren heb ik veel ondernemers en experts om mij heen verzameld. Juist de expertise van ieder afzonderlijke zorgen voor een hogere kwaliteit voor de klant. Dit is dan ook wat ik mijn klanten weer aanbeveel, die samenwerking met de expert. Zoals het woord samenwerking al zegt is het niet simpelweg uitbesteden van de taken, maar het samen werken aan een hogere kwaliteit en beter resultaat. Natuurlijk is het fijn als je bijvoorbeeld website metingen kan uitbesteden, maar als ondernemer hoor je wel te weten hoeveel bezoekers er op je website zijn en welke producten of pagina’s het beste scoren.

Eerst optimaliseren dan investeren

Natuurlijk is het adverteren via online kanalen een investering, maar start niet zomaar. Je begint eerst met de optimalisatie van je website. Denk aan de gekozen zoekwoorden, navigatiestructuur, snelheid en ook leesbaarheid op mobiel. Pas als dat 100% goed is adviseer ik mijn klanten te starten met adverteren en investeren. Wist je bijvoorbeeld dat de kosten per klik onder andere afhankelijk zijn van de zoekwoorden op je pagina? En dat als je website er langer dan 3 seconden over doet om te laden dat mensen alweer op zoek gaan naar een andere website? Reden te meer om te starten met het optimaliseren van je website voor je gaat adverteren.

Stel doelen en blijf werken naar resultaat

Helaas is het grootste misverstand onder ondernemers dat direct na het aanzetten van een campagne de orders én de omzet binnen stroomt… niets is minder waar. Zeker met de nieuwe type campagnes in Google zit er een leerfase in het proces waarin er een gestage opbouw komt van conversies van je website. De basis is dat je een duidelijk doel stelt. Denk aan de maximale kosten per conversie of het minimaal aantal conversies dat je wilt halen. Vervolgens ga je ook zelf kijken naar de resultaten van de campagne. Dit doe ik uiteraard ook voor al mijn klanten, maar ik verwacht ook een zekere betrokkenheid van hen bij de campagnes die ik heb opgesteld. Want zij zitten dichter op het vuur en weten beter wat de wens van de klant is. Samen blijven we aanpassingen doen om de doelen te halen en misschien zelfs te overtreffen.

Starten met samenwerken?

Denk je na het lezen van deze blog. Hé dit kan nog wel eens de marketeer zijn die ik nodig heb om mijn bedrijf te helpen met groeien? Neem gerust eens contact op door mij te bellen of te mailen.