Google Core update September 2022

Heb jij een website of webshop? En merk je de laatste week dat er meer dan wel minder verkeer naar je website komt? Dan kan dit te maken hebben met de Google Core Update die op 12 september is uitgerold of wellicht de eerdere HCU update van Google. De volledige uitrol zal tot ongeveer 26 september kunnen duren. Toch zie ik nu al bij een aantal van mijn klanten een positief verschil. In deze blog neem ik je graag mee in deze update en andere SEO updates. Ook geef ik een paar tips hoe jij het beste met jouw website & webshop kunt SEO optimaliseren. Uiteraard afgeleid aan de hand van de nieuwste ontwikkelingen

Helpful Content Update

De grootste en belangrijkste wijziging voor het bereik in verkeer is al op 25 augustus uitgerold en wordt HCU genoemd wordt. HCU staat voor Helpful Content Update. Ik weet het, weer een afkorting erbij. Daar schijnen de Google marketeers dol op te zijn. Eindelijk heeft Google het algoritme geupdate op basis van informatievoorziening. Tot 25 augustus 2022 konden bedrijven aan de hand van een aantal handige SEO trucjes zorgen dat ze hun pagina’s hoog in de ranking kregen. Echter lijkt Google (eindelijk) dit jaar de voorkeur te gaan geven aan kwaliteit. Informatieve pagina’s krijgen voorkeur boven de met SEO-trucjes geoptimaliseerde matige pagina’s.

Hoe wordt bepaald dat je informatief bent?

Dat is natuurlijk altijd een gok, want we kunnen nooit helemaal achterhalen hoe het algoritme werkt. En nét als we denken te weten hoe Google werkt, dan gooit Google de strategie weer om… met andere woorden, SEO is die never-ending marathon. Toch kunnen we wel aannames doen over de informatiebehoefte én omgang met je site.

Stel je voor dat een klant zoekt op een voor jou relevant zoekwoord. Als jouw pagina dan op de eerste plek komt en men op de hyperlink klikt, verwacht ‘men’ kwaliteit. Als ze daarna heel snel weer terug zijn op de zoekresultaten zal de kwaliteit van jouw pagina negatief beïnvloedt worden. Er zijn heel veel bedrijven die gebruik maken van Search Engine First Content. Dit is niets meer of minder dan pagina’s en content geschreven voor de zoekmachines. Ik pleit echter altijd voor het schrijven van content voor de bezoekers en daarna pas te optimaliseren voor de vindbaarheid in Google.

Waarom is er een Google Core Update?

Het is belangrijk voor de gebruikers van Google. Hoe meer kwaliteit op zoekopdrachten, hoe groter de kans dat de mensen Google blijven gebruiken. Dat is natuurlijk belangrijk voor Google omdat hun verdienstenmodel samenhangt van de gebruikers van de zoekmachine. Indien men overstapt naar andere zoekmachines zullen ze minder inkomsten behalen.

De pagina’s die mogelijk dalen in Google

Gelukkig voor een groot aantal websites is deze Google Update niet zo ingrijpend als de eerdere Medic Update uit 2018. Deze Medic update raakte veel bedrijven die gezondheids gerelateerde informatie op de website hadden staan. Een vrije val voor veel bedrijven die niet een bewezen autoriteit waren. Toch zullen er ook door de nieuwste Google updates websites negatief dan wel positief resultaat zien. Hieronder een aantal pagina’s die mogelijk gaan dalen in de SEO resultaten:

  • Online leermateriaal > Denk ook aan kennisbanken etc. Deze pagina’s worden historisch namelijk vaak geschreven voor de zoekmachines en niet voor de mensen.
  • Kunst & Entertaiment > Volgens Google worden deze onderwerpen vaak gebruikt of traffic naar websites te lokken.
  • Shopping > de productpagina optimalisatie lijkt hiermee minder belangrijk te gaan worden in de resultaten.
  • Tech-gerelateerde informatie > Omdat de technische ontwikkelingen zo snel gaan dat het bijna al verouderd is als de pagina online komt.

Het zal nu echt gaan draaien om de toegevoegde waarde. Duplicate content werd al afgestrafd? Vanaf nu wordt kopieer en herschijf gedrag ook afgestraft door Google. Als een soort gelijk bericht al elders op het web staat, dan heb je pech. Weg SEO voordeel, dus tijd voor je eigen creativiteit.

Wat ‘scoort’ wel in de Google Core Update?

Laten we beginnen met het feit dat je alle website data moet schrijven voor mensen. Dat je daarna wat SEO trucjes gebruikt om het ook beter vindbaar te krijgen is prima, maar waarom zou je alleen voor de goede positie schrijven. Uiteindelijk wil je dat bezoekers op je website komen en daar contact met je opnemen. Een paar vragen die je in je achterhoofd kunt houden bij het schrijven van een pagina op je website of webshop:

  1. Wie is je doelgroep?
  2. Wat zoekt de doelgroep op jouw website?
  3. Wat is het doel van je website en waar ligt de focus? Hoe concreter en meer focus op je website hoe groter de kans op betere SEO score.
  4. Als je de pagina geschreven hebt, zorg dat je het nog een keer leest. Geeft je pagina antwoord op vragen die de bezoeker heeft?
  5. Als mensen van deze pagina de website verlaten, zijn hun vragen dan beantwoord?

Hoe kan ik morgen aan de slag met nieuwe SEO-content?

Als online marketing specialist help ik de klanten met een gedegen strategie voor het bereiken van hun doelgroep. Uiteraard is SEO slechts een kleine radar in de online marketing strategie. Want het is geweldig als klanten je website vinden, maar ze moeten ook actie ondernemen. Laten we voorop stellen dat het goed is om te weten waar jouw doelgroep op zoekt. Als je dit nog niet weet? Dan is het misschien eens tijd om een uitgebreid zoekwoordonderzoek te laten doen. Vervolgens ga je pagina’s maken met unieke informatie die aansluit op deze vraagstukken.

Hulp nodig met het behalen van online succes?

Denk je n.a.v. deze blog, interessant… maar ik weet nog niet waar ik moet starten? Neem gerust eens contact met mij op. Ik kijk graag hoe ik je kan helpen met de volgende stap naar jouw online succes.

Add Comment