Nima Marketing dag 2022 – Kies jij de weg van de minste weerstand?

Op donderdag 16 juni 2022 werd in de locatie van La Fabrique in Utrecht de Nima Marketing dag georganiseerd. Een evenement boordevol marketing gerelateerde sessies, key-notes en netwerken. Dit keer weer een (beetje) als vanouds zonder veel maatregelen. In deze blog neem ik je graag mee in mijn bevindingen van deze marketing dag. Laat je inspireren en lees mee!

Marketing uitgelegd vanuit 3 keuzes

De eerste (en veruit de beste) sessie / key-note kwam van de spreker Paul Smit. Een goede presentatie van iemand die weet hoe hij een groot publiek om zijn vingers kan winden. De belangrijkste informatie bleef dan ook goed hangen:

Mensen maken voor 99% onbewuste keuzes die ze vervolgens met 1% proberen te rechtvaardigen. Het is als marketeer / bedrijf belangrijk om in te spelen op de onbewuste keuze zodat mensen uit een automatisme handelen. Een lastige taak, die niet vandaag op morgen gerealiseerd is, maar eens je een lange strategische aanzet hebt, zal je hierop kunnen inspelen.

De drie fases waarin mensen beslissen

Eigenlijk zijn alle keuzes terug te brengen naar een gelaagdheid van drie voorwaarden die ik graag nader toelicht.

Een keuze, aankoop of aanvraag moet veilig voelen

Een mens zal nooit reageren als een keuze niet veilig voelt. Dit is terug te leiden naar ons reptielenbrein. Dit reptielenbrein vraagt om veiligheid. Als dit niet aanwezig is, zal ons onderbewuste handelen en zullen we nooit de stap zetten naar de ‘gewenste’ conversie. Paul wist het mooi te verduidelijken met een filmpje van katten en komkommers. De vorm en kleur van een komkommer komt overeen met een slang en katten reageren vanuit hun reptielenbrein als ze onverwacht (met de levensgevaarlijke) komkommer oog in oog staan… Rationeel weten ze vast anders, maar het reptielenbrein reageert. Zie hier de video:

Plezier beleven en de dopamine rush

De tweede gelaagdheid in onze keuzes hebben te maken met het stofje dopamine. De reden waarom wij zo vatbaar zijn voor eindeloos scrollen op facebook, tiktok en instagram is het feit dat onze brein hiermee een stofje dopamine aanmaakt. Er ontstaan een stofje die ons een gevoel geeft van plezier, terwijl het misschien stiekem averechts is. Zeker de nieuwe generatie van ‘klanten’ is opgegroeid in het tijdperk dat gevoed wordt door kortstondige dopamine rush. Hoe dopmine werkt, of jij er zelf ook last van hebt… en hoe je een pauze neemt van die dopamine rush? Dan is onderstaand filmpje dat ik gevonden heb misschien leuk om te bekijken. Herkenbaar?

Als marketeer spelen wij vaak (alleen) in op deze dopamine rush. Een belangrijke stap van plezier waarmee we vaak veel mensen en klanten krijgen. Wel goed om je bewust van te zijn bij het creëren van campagnes.

Bewustwording

De laatste gelaagdheid in onze keuzes zijn onze gedachtes en bovenal bewustwording. Wat is ons doel in het leven? Nu denk je wellicht, hoe kan ik op deze bewustwording inspelen als marketeer… dat is natuurlijk een lastige taak want plezier is belangrijk, maar het is evenzo belangrijk dat je klanten na het gebruik van jouw product of dienst geen nare bijsmaak overhouden. Beloftes nakomen, bij je authentieke zelf blijven waarbij je creativiteit najaagt. Deze creativiteit komt niet van de zoveelste brainstorm sessie, maar komt door je onbewuste brein aan het werk te zetten. Luister, kijk ervaar en laat vooral sudderen. Deze inspiratie zorgt voor creativiteit en voor een bewuste keuze in de richting die voor jou goed is.

Mensen kiezen de weg van de minste weerstand

De conclusie van de meest interessante sessie is dan ook dat mensen de weg van de minste weerstand kiezen. Iets waar je als marketeer handig op in kunt spelen, maar wil je mensen voor een langere termijn binden? Dan is het belangrijk om in je campagnes en marketingstrategie gebruik te maken van de gelaagdheid van de keuzes en het onderbewuste van de klanten. Doe jij dit al?

Heeft Nima voor de Nima Marketing dag weer gekozen voor de weg van de minste weerstand?

Opvallend genoeg heeft de keynote van Paul Smit mij onbewust (tadaa) aan het nadenken gezet over de opzet van de hele Nima Marketing dag. Want de overige sessies waren voor mijn gevoel geforceerde presentaties om hun bedrijf of dienst in de spotlights te zetten… Waar is de inspiratie en innovatie. Als Online Marketing Specialist miste ik absoluut de digitale marketing in de sessies. De sessies die er waren gingen over data en waren vooral bedoeld om de grotere bedrijven te overtuigen klant te worden van het betreffende bedrijf. Maar ik miste de inspiratie voor marketeers van Midden en Klein bedrijf. Deze marketeers moeten echt vanuit creativiteit werken in plaats van grote marketing budgetten. Als ik er goed over nadenk heeft Nima gekozen voor de weg van de minste weerstand. Grote bedrijven die hun portemonnee trekken en de aanwezigheid op de Nima Marketing Dag financieel kunnen ‘wegboeken’ als sponsoring of promotie…

Baseline of happiness

Ik wil in deze recap graag nog wel de samenwerking tussen La Trappe bier en G-Star benoemen. De samenwerking tussen de trappisten (monniken) en G-star was opvallend omdat La Trappe bier en de monikken gaan over stilte, rust en impact en G-star juist luid en scheeuwerig is. Wat ze echter knap gedaan hebben is de samenwerking vinden vanuit hun passie voor vakmanschap en kwaliteit. Zie hieronder een video over de samenwerking.

Dit is echter niet hetgeen mij het meest is bijgebleven. Het was de Monnik die op het podium kwam. Hij had berusting, snapte heel goed dat er een baseline of happiness is. Om terug te komen op de key-note van Paul Smit wist de Monnik heel goed dat een dopamine rush tijdelijk is maar dat je goed moet nadenken (laatste gelaagdheid van de keuze) over je impact. Als marketeers willen we iets te vaak alleen verkopen voor de winst, maar wat als je gaat verkopen om de wereld een stukje beter te maken. Maken we dan niet een grotere en meer blijvende impact op anderen?

Bewustwording en impact met online marketing

Laat ik mijn blog eindigen met het feit dat ik zeker blij ben dat ik naar de Nima Marketing dag ben gegaan. Het heeft mij geïnspireerd om anders te gaan denken voor de marketing inzet. Bewustwording en impact zullen voor mij drijfveren zijn waar ik nog meer aan ga werken voor mijn klanten. Dit sloot al aan op de bedrijfsstrategie waarbij ik klanten wil helpen met het behalen van hun doelen. Ik ben geen online marketeer die je vraagt om: op nummer 1 in Google te komen… social media berichten de ether in te gooien… alleen de campagne uit te rollen. Vraag mij mee te werken aan jouw succes en ik sta in de startblokken om voor je te rennen!

Meten, verbeteren en impact

Ik geloof heilig in het najagen van de doelen van mijn klanten. Meten, weten en verbeteren om een blijvende impact voor mijn klanten te realiseren. Dit doe je niet door één middel uit te rollen, maar vanuit een strategie waarin je de juiste middelen kiest. Ieder bedrijf heeft een unieke missie en visie en vanuit deze missie en visie weet ik zeker dat er gelijkgestemden te vinden zijn. Daarbij zullen klanten langer bij je blijven of vaker terug komen als jouw missie en visie aansluiten bij hun waarden.

Doe je voordeel met mijn blog. Ben je aan het eind gekomen van deze blog? Bedankt voor het lezen. Ik waardeer het dat je de moeite hebt genomen.

Laat alle informatie even een tijdje rusten en kijk hoe jouw onderbewuste deze informatie verwerkt. Ik weet zeker dat je na verloop van tijd weer ‘iets’ met deze informatie kunt, zij het misschien onderbewust, want zo schijnt ons brein te werken… wonderlijk toch?

Side note – Ik weet het, dit is een kritische blog over de opzet van de Nima Marketing dag qua inhoud. Wij als marketeers zouden elkaar toch wel iets meer mogen verrassen met inspirerende sessies? Als wij onze klanten namelijk hetzelfde benaderen als onze vakgenoten mogen we soms blij zijn dat ze niet in slaap vallen…. Ik weet dan ook nog niet of ik volgend jaar weer naar de Nima Marketing dag ga… alles hangt af van het programma, de onderwerpen en de sprekers. Ik ben heel benieuwd naar de insteek van volgend jaar… Ik laat mij verrassen :)!