Terugkijken is altijd gemakkelijk, maar wat staat ons in 2018 te wachten als het gaat om SEO en Google Updates? In mijn blog met het SEO Jaaroverzicht 2017 heb ik de belangrijkste wijzigingen van 2017 op een rij gezet. In deze blog ga ik kijken naar de wijzigingen voor 2018. Natuurlijk heb ik ook voor het Social Media gebied al een blog geschreven over Online Engagement in 2018. In deze blog ga ik een paar aannames doen van belangrijke SEO Trends voor 2018 en mogelijke focus en wijzigingen van de grootste zoekmachine Google.
SEO Trend 1 – Eind aan Fake-nieuws
Het zal je niet ontgaan zijn dat fake-nieuws een hot-item is. Door de opkomst van internet zijn er veel redacteuren bijgekomen en niet alle nieuws is gemakkelijk te verifiëren. Facebook, twitter, nieuwswebsites en natuurlijk ook Google doen er alles aan om alleen echte berichten te distribueren. Zogeheten ‘content-boerderijen’, zullen niet meer meegenomen worden in de rankings waardoor nep-nieuws al minder kans krijgt te verspreiden. Toch zal Google zich ook in 2018 richten op het aanpassen van het algoritme teneinde nepnieuws te stoppen. Danny Sullivan schreef er al een blog over genaamd: Google’s biggest-ever search quality Crisis. Volgens mij voldoende reden om aan te nemen dat deze kwaliteit upgrade een belangrijke pijler is voor 2018.
SEO Trend 2 – Fred gaat voor kwaliteit zorgen
Het is mijn verwachting dat Google zich in 2018 verder gaat richten op algoritme veranderingen van de nieuwste Google update Fred. De Google Fred update is de opvolger van Penguin die in maart 2017 is uitgebracht. Het Fred-algoritme bestraft websites die vol staan met niet relevante en waardeloze content met advertenties. Kwalitatieve backlinks worden steeds belangrijker. Onnatuurlijke links en lage kwaliteitssites die links gebruiken kunnen je organische resultaten nadelig beïnvloeden. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op “Beste wasmachines van 2018”, dan verwacht je als klant een website die bijv. testen heeft uitgevoerd en zodanig een kundig en onafhankelijk advies geeft. Heeft jouw website gewoon een willekeurig lijstje met wasmachines zonder goede reden waarom dit de beste wasmachines zijn? Dan kan jouw website bestraft worden door Fred. Alles gaat over de kwaliteit van jouw site en de gebruikservaring op de site.
SEO Trend 3 – Voice Search
Ik heb er al een blog over geschreven, maar Voice Search wordt steeds belangrijker ook in 2018! Met alle virtuele assistenten op onze telefoons én het feit dat dit steeds meer gebruikt wordt, zorgt dat Voice Search een SEO trend is voor 2018 om in de gaten te houden. In Nederlands is VoiceSearch nog niet zover als in bijv. in de UK, maar de verwachting is dat wij steeds meer gaan praten met onze mobiel. Ik zal deze ontwikkeling aankomend jaar zeker in de gaten houden, zodat jij als eerste op de hoogte bent van de veranderingen door de opkomst van Voice Search.
SEO Trend 4 – Featured snippit
Je bent het vast al wel een keer tegen gekomen, maar de featured snippits zullen in 2018 steeds belangrijker worden. Een Featured Snippit is een zoekresultaat dat Google weergeeft in een blokje bovenaan de SERP (Search Engine Result Page), Dit blok bevat een samenvatting van het antwoord dat uit de pagina komt die gefeatured is. Vaak wordt een Featured Snippit geactiveerd na aanleiding van een vraag. Deze Featured Snippit wordt vaak voorgelezen als je Voice Search gebruikt. Natuurlijk wil jij met jouw bedrijf en jouw website bovenaan een relevante vraag komen met een Featured Snippit, maar je kunt je website niet aanmerken voor dit unieke zoekresultaat. Google bepaalt zelf via het algoritme óf en welk resultaat deze weergeeft in de Featured Snippit. Hoe interessanter en relevanter jouw website antwoord geeft op vragen van je potentiële klanten, hoe groter de kans op Featured Snippits.
SEO Trend 5 – Mobile First Index
Begin 2017 werd al aangegeven dat de websites die Mobile First zijn ingericht een plusje krijgen in de resultaten van Google, maar in 2018 zal Mobile First steeds belangrijker worden. Zo wordt er in Juli 2018 een Speed Update uitgerold. Dit heeft Google op 17 januari 2018 reeds bekend gemaakt, zodat je als bedrijf je website nu nog kan aanpakken. Mobiele snelheid van je websites wordt dus extreem belangrijk voor je organische verkeer en online vindbaarheid. Weet jij hoe snel jouw site is? Of wil je weten waar jouw website verbetering behoeft? Maak gebruik van de Google Page Speed Tool of van de Test my Site.
Ben jij al klaar voor 2018?
Opvallend genoeg zijn veel website van MKB bedrijf nog niet geschikt voor verbeterde online vindbaarheid. De website is vaak traag, bevat weinig actuele content, er zijn geen sitemaps óf er is zelfs nog geen responsive website. Heb jij een MKB bedrijf en wil jij graag weten of jouw website al klaar is voor 2018? Ben jij klaar om je klanten te werven via je website of webshop? Vraag een gratis en vrijblijvend adviesgesprek aan met mij en ik kijk graag samen met jou hoe jij 2018 nóg succesvoller kunt maken!