Hoe moet je omgaan met Voice Search

Hallo Siri, Ok Google; Voice Search lijkt de markt langzaam over te nemen. De consumenten waarderen dat ze niet de zoekvraag hoeven te typen en gebruiken hun smartphones steeds vaker als een persoonlijke assistent. Gemakkelijk routes plannen, lunchrooms vinden of de dichtstbijzijnde schoenenwinkel. Maar wat betekent de opkomst van Voice Search voor de vindbaarheid van jouw website? In deze blog neem ik je mee in de ontwikkeling van Voice Search. Uiteraard geef ik je ook tips hoe je jouw marketing strategie kunt aanpassen voor betere vindbaarheid via Voice Search.

Voice Search

Hoe groot is Voice Search?

Voorheen was het heel normaal op je smartphone te pakken en een zoekopdracht in te typen, maar met de opkomst van nieuwe technieken zijn de Voice Searches steeds groter aan het worden. De consumenten communiceren tegenwoordig anders met hun apparaten. Volgens recent onderzoek van Google gebruiken gemiddeld 55% van alle tieners en 41% van alle volwassenen VoiceSearch minimaal één keer per dag.

Gebruik van Voice Search in publieke ruimtes

Een opvallend detail is dat 50% van de 914 onderzochte mensen zich zeker voelt op voice search te gebruiken wanneer ze alleen zijn. In het bijzijn van een collega of andere persoon is dit nog maar 25% van de ondervraagden. Wanneer je echter in een publieke ruimte bent voelt slecht 13% zich op zijn gemak om voice search te gebruiken, aldus een onderzoek van Stone Temple. Hoe meer onbekenden om ons heen, hoe minder vaak deze manier van zoeken ingezet wordt.

Dit heeft met name te maken met de anonimiteit van je zoekopdracht. Wanneer je een zoekopdracht intypt ziet alleen iemand die meekijkt wat jij zoekt. Wanneer je gebruik maakt van Voice Search hoort iedereen om je heen wat je zoekt. Dit maakt tot op zekere zin wel inbreuk op je privacy. Hoe dan ook betekent deze nieuwe manier van zoeken een andere kijk op je digitale marketing en je SEO.

Voice Search en SEO

De groei van het gebruik van VoiceSearch zal ongetwijfeld een enorme impact hebben op onze digitale marketing en SEO activiteiten. Er is namelijk een groot verschil tussen het typen van je zoekopdracht en het uitspreken van een zoekopdracht. Wanneer je een zoekopdracht ingeeft vanaf je Smartphone kiest de consument vaak korte krachtige zoektermen waarop een antwoord gezocht wordt. Wanneer de consumenten gebruik maken van Voice Search, zal de zoekopdracht meer overeenkomen met hoe je tegen een vriend of vriendin praat.

De short tale keywoorden worden in het geval van deze nieuwe zoekmanier minder belangrijk en de long tale keywoorden worden belangrijker. De zoekresultaten op dezelfde vraag zullen dus wel degelijk anders zijn. Daarom is het belangrijker om je zoekstrategie voor Voice Search te focussen op conversaties die je aangaat met je publiek. Je content strategie en content aanpak moet dus ook bijgeschaafd worden om je publiek via VoiceSearch te bereiken.

Lokale zoekopdrachten booming business

Met name de lokale zoekopdrachten zijn de opdrachten die kunnen profiteren van een betere Voice-Search optimalisatie. Mensen die snel een route willen weten of de dichtstbijzijnde schoenenwinkel. De consumenten die gebruik maken van VoiceSearch gaan vrijwel direct over tot actie en daarmee zijn deze klanten zeer waardevol voor je bedrijf. Stel je voor dat je een fietsenwinkel heb in Zwolle. Iemand die een lekke band heeft en deze gemaakt wil hebben, zal in VoiceSearch inspreken: “Waar is de dichtstbijzijnde fietsenmaker”.

Door de GPS op de Smartphone zal de zoekmachine het beste resultaat laten zien. De meest belangrijke vermelding die hierbij waarschijnlijk naar voren komt is de Google Mijn Bedrijf. Heb je deze nog niet voor jouw bedrijf ingericht? Dan doe je er verstandig aan hier wel wat mee te doen. Ben jij dus een kleine zelfstandige ondernemer? Dan wordt het steeds meer noodzaak om ook je online marketing goed te regelen. Anders ga je klanten en omzet mislopen.

VoiceSearch maak van een zoekmachine meer mens

In mijn eerdere blogs heb ik al gezegd dat het belangrijk is om te schrijven voor je lezers en niet voor de spiders. Voice Search maakt het schrijven voor je klanten en lezers nóg belangrijker. Door de meer menselijke manier van zoeken, zullen spiders alleen websites vertonen die ook meer menselijke teksten bevatten. Technische Trucjes voor SEO optimalisatie zal minder effect hebben op de resultaten van Voice Search. Een positieve ontwikkeling omdat je een score krijgt op basis van echte teksten en niet kunstmatig geoptimaliseerde teksten.

Ben jij al klaar voor Voice Search?

Ik hoop dat je nu bent gaan nadenken over de mogelijkheden van Voice Search. Ik zal deze ontwikkeling op de voet blijven volgen. Zodra ik iets nieuws te melden heb, zal ik een nieuwe blog hierover schrijven. Ben jij al klaar voor de vindbaarheid door deze nieuwe zoekmanier? Als Online Marketing Specialist help ik je graag verder in het verbeteren van je vindbaarheid en het optimaliseren van je content strategie. Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op voor meer informatie.