Waarom een Long-Tail Keyword strategie niet mag ontbreken

Ieder bedrijf die bezig is met SEO, zal het nut van een keywoord strategie kennen. In mijn eerdere blog over Keyword listing heb ik reeds toegelicht wat het belang is van een keyword listing. In deze blog leg ik je uit waarom je actief gebruik moet maken van een long-tail keyword strategie.

Long Tail Keyword Strategie

Een long-tail keyword strategie zonde van de tijd?

Zoals ik in mijn eerdere blog heb uitgelegd, is er een verschil tussen een short-tale keyword strategie en een long-tail keyword strategie. Een short-tale keyword heeft veelal hoge zoekvolumes, waardoor je snel veel traffic naar je site kunt genereren. Een long-tail keyword bevat meer woorden en hebben over het algemeen een lager zoekvolume. Het nadeel hiervan is, dat het vaak zonde lijkt van de tijd en moeite die je stopt in het goed vindbaar worden op deze woorden.

Toch kan je veel winnen als je je toch focust op deze long-tail keywords om een aantal redenen:

Reden 1 – Concurrentie is lager

Niet alleen het zoekvolume is lager, ook de concurrentie op je long-tail keywoorden is minder. Het voordeel hiervan is weer dat je sneller goed gevonden wordt op deze long-tail keywoorden. Zeker met de extreem populaire short-tail keywoorden, is de concurrentie moordend. Sta je op maandagochtend op de eerste positie? Dan kan het maar zo zijn dat je maandagmiddag al van je troon verstoten bent.

Reden 2 – De conversie is hoger

Waar je bij een short-tail keyword strategie veel gemiddelde klanten aantrekt, kan het conversiepercentage van deze klanten aan de lage kant zijn. Het is namelijk niet gegarandeerd dat zij op jouw website vinden wat ze zoeken. Bij een long-tail keyword strategie trek je weliswaar minder mensen aan, maar deze mensen zijn bovengemiddeld geïnteresseerd in jouw product. De conversiepercentages van deze klanten zijn dan ook vele malen hoger.

Reden 3 – Je website is meer voorbereid op Semantic Search

De laatste jaren is een Semantic Search erg in opkomst. Bij Semantic Search houden de zoekmachines rekening met je locatie, trends en nóg meer parameters om jouw zoekresultaat te optimaliseren. Zeker met de opkomst van de persoonlijke assistenten zoals Google Now en Siri zijn zoekvragen als: “Waar is het dichtstbijzijnde tankstation” en “Waar kan ik nike schoenen kopen?” steeds belangrijker. Als jouw long-tail keyword strategie ook de locatie bevat zal jouw website beter geïndexeerd worden met semantic Search.

Ontdek jouw huidige zoekwoord status

Als beginnend ondernemer is Online marketing veelal een uitdaging. Je heb wel eens gehoord van SEO, je snapt dat het belangrijk is om op bepaalde woorden goed gevonden te worden. Maar toch weet je niet op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Als je zelf zoekt zie je altijd een vertekend beeld, omdat Google (en andere zoekmachines) rekening houdt met je zoekgeschiedenis. Wellicht heb je wel eens gehoord van Google Search Console. Deze tool geeft je inzicht in de zoekwoorden die mensen gebruiken om op jouw website uit te komen.

Log eens in op jouw eigen Google Search Console en scroll eens door de zoekwoorden. Hoogstwaarschijnlijk zullen er onder de nummer 1 rankings veel long-tail keywords zijn. Stel je voor wat je traffic en conversie gaat doen als je actief gaat richten op de long-tail keyword strategie.

Hoe vind je de juiste long-tail keywoorden?

Het effectief inzetten van een long-tail keyword strategie hangt allemaal af van de juiste long-tail keywoorden. Het ontdekken van deze juiste long-tail keywoorden is gemakkelijk. Bij deze een aantal tips hoe je dit strategisch aanpakt:

1 – Maak gebruik van wat er is in Google Search Console

Binnen Google Search Console krijg je inzicht in de zoekwoorden die nu al voor traffic naar je site zorgen. Klik binnen Google Search Console op Zoekverkeer, vervolgens Analytics en tot slot filter je op het aantal kliks, impressies en positie. Helemaal onderaan de pagina staat een knop om deze lijst te downloaden.

2 – Bekijk je campagnes en social media resultaten

Niet alleen je Google Search Console kan je inzicht geven in de zoekwoorden, maar ook je Adwords campagne, facebook, twitter, youtube, instagram etc. kan je inzicht verschaffen in de zoekwoorden. Download ook deze gegevens en zet ze in een Excel document, zodat je alle zoekwoorden op één plek hebt.

3 – Maak een lijst potentiële keywoorden

Maak een lijst met potentiële keywoorden voor je strategie. Gebruik hiervoor tools zoals übersuggest om te kijken welke woordcombinaties mogelijk zijn. Ook kan je de Google autocomplete suggesties gebruiken. Google vult namelijk automatisch zoektermen aan met zoektermen waar mensen vaak op zoeken. Onderaan de pagina van Google staan ook de gerelateerde zoekopdrachten, schrijf deze ook op in je lijst indien relevant voor hetgeen je aanbiedt. Herhaal deze stap ook voor Bing en andere zoekmachines.

Start met het maken van content

De long-tail keywords die veel potentie hebben voor jouw bedrijf kan je op eenvoudige manier integreren in je website. Dit kan bijvoorbeeld door het schrijven van een blog met de long-tail keyword als onderwerp. Het voordeel van deze blogs, is dat de pagina volledig over jouw long-tail keyword gaat. Vanuit je long-tail keyword blog kan je weer linken naar je producten en diensten. Bijkomend voordeel is tevens dat je weer onderwerpen voor een blog hebt. Dat je website weer geupdatet wordt én dat je relevant zoekverkeer naar je website krijgt.

Hulp nodig?

Als (startende) online ondernemer heb je hopelijk wat aan de tips in deze blog. Wil je graag een keer sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Of heb je hulp nodig? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag in de volgende (online) stap.