10 tips voor succesvolle content

Content dient interessant en relevant te zijn voor je doelgroepen. Maar niet alle content heeft dezelfde kracht. Uiteraard kan je content creëren en deze delen, in afwachting van het resultaat. Maar dit is zonde van je moeite en van je tijd. Je wilt je doelen graag snel bereiken, daarom geef ik je in deze blog 10 tips voor succesvolle content. Bespaar tijd en geld en start vandaag nog met krachtige content marketing.

Succesvolle content

 

Tip 1 – Richt je op de juiste doelgroep

Of je nu voor offline media of voor online media gaat schrijven. Als tekstschrijver is stap 1 dat je een tekst schrijft voor de juiste doelgroep. Je moet dus duidelijk weten wie je doelgroep is en welke behoeftes deze doelgroep heeft. Weet waarom deze doelgroep jouw producten gebruiken of diensten inhuren.

Schrijf persona’s

Maak van je doelgroep duidelijke personen door middel van een persona. In deze persona geef je een gezicht aan je gebruiker. Naast algemene gegevens zoals leeftijd en geslacht, ga je hier ook meer in op de sociale aspecten van je doelgroep. Denk hierbij aan de hobby’s, de relatiestatus, hoeveelheid online aanwezigheid, overige vrijetijdsbesteding etc. Voor één product of dienst kan je meerdere persona’s schrijven. Het advies is dan ook met gemiddeld 2 tot 3 persona’s te werken. Afhankelijk van je product of dienst, kunnen dit meer of minder zijn. Werk je met een uitgebreid CRM systeem en klantdata? Gebruik deze gegevens dan voor het samenstellen van je persona’s. Matchen deze gegevens niet met hetgeen jij bedacht hebt? Pas dan je content strategie aan, zodat je de juiste doelgroep aanspreekt.

 

Tip 2 – Optimaliseer voor zoekmachines en social media

Eens je weet wie je doelgroep is en je de content strategie hebt aangepast, is het tijd voor de optimalisatie van je content. Hoewel het waar is dat je voor je lezers schrijft, zorgt de vindbaarheid van je website in zoekmachines en social media vaak weer voor extra lezers. Eigenlijk een soort kip en ei verhaal. Schrijf daarom je content voor zowel zoekmachines als voor social media. Maak gebruik van een goede SEO strategie en maak zeker gebruik van Open Graph voor de vindbaarheid in social media. Verwerk de juiste sleutelwoorden in de meta’s en zorg dat je (potentiële) doelgroep hierdoor weet wie jij bent en wat jij te bieden hebt.

Tip 3 – Maak content van waarde

Zorg ervoor dat je content van waarde is. Dit kan in de vorm van een oplossing voor een probleem, een link naar waardevolle informatie, inspirerende en interessante video’s of gave fotografie. Dit vergroot de deelbaarheid van jouw content. Echt succesvolle content wordt namelijk gedeeld en is van grote waarde voor de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw website en jouw bedrijf/product. Wordt er niet op gereageerd? Dan kan het versterkend werken door in ieder geval op je eigen berichten te reageren. Hiermee laat je aan je volgers zien dat er een echte persoon achter de content zit.

Tip 4 – Vertel een verhaal

Natuurlijk is het niet altijd mogelijk een verhaal te vertellen, maar probeer zo veel mogelijk een verhaal te vertellen of je content aan te laten sluiten op een verhaal en content strategie. Door een context rondom je content te creëren, zal je doelgroep sneller begrijpen wat jouw verhaal is en wat jij voor hen kan betekenen. Ook geeft het de lezer een inzicht in waarom jij deze content schrijft. Deze personificatie en menselijke benadering van content creatie zorgt voor een band tussen jou en je doelgroep.

Tip 5 – Deel je kennis

Je kennis is erg belangrijk voor je bestaansrecht. Toch is het erg belangrijk om deze kennis te delen. Dit kan kennis zijn over je product, maar ook over de markt waarin je jezelf bevindt. Zelf schrijf ik ook wekelijks blogs over Online Marketing onderwerpen. Je snapt dat de kennis die ik deel een belangrijk onderdeel van mijn bestaansrecht is. Maar door mijn kennis met jou te delen, zorg ik dat jij ziet wat ik in mijn mars heb. Uiteraard hoop ik dat jij overtuigd raakt van mijn kennis én dat je contact met mij opneemt indien je ondersteuning nodig hebt op het gebied van Online Marketing. Deze kennis kan je ook delen in andere vormen zoals;

  • Video’s
  • White Papers
  • E-Books
  • Infographics
  • Case Studies
  • Webinars
  • Handleidingen
  • Reviews
  • etc.

 

Tip 6 – Geef tips

Laat mensen zien hoe ze jouw product of dienst kunnen gebruiken is een belangrijk onderdeel voor succesvolle content. Een partij die dit enorm goed doet is CoolBlue. Zij maken productvideo’s waarin ze uitleggen hoe bijvoorbeeld een wasmachine gebruikt wordt. Waardevolle content waarin je wat leert over de producten én waardoor je sneller het product gaat kopen. Het belangrijkste is dat je in deze tips vertelt hoe het product of de dienst een probleem gaat oplossen. Wanneer je niet te commercieel wilt zijn in je tips kan je ook overwegen om bijvoorbeeld een review video te maken waar men in een video kan zien welke features een product heeft. Heb jij een smartphone? Ga maar eens op zoek op YouTube naar tips over jouw model. Je zult er verbaasd over zijn hoeveel jij nog niet wist van jouw telefoon :)!

Tip 7 – Betrek je doelgroep

Zorg ervoor dat je de doelgroep betrekt in je content én luister naar je doelgroep. Dit kan je doen door vragen te stellen, een dilemma uit te werken en door te reageren op de reacties. Maar iets te vaak zie je dat na een vraag op de social media er geen reactie van het bedrijf meer komt op een vraag of reactie. Juist door de reacties van je volgers te liken en persoonlijk te reageren zal je zien dat je van je content succesvolle content gaat maken. Uiteraard kost dit veel tijd, maar je zult er ook veel uit gaan halen.

 

Tip 8 – Overtuig je doelgroep

Het maakt niet uit bij welk onderdeel van de klantreis je klant zich bevindt, je content moet gemaakt zijn om een bepaalde actie te triggeren. Aan het begin van de klantreis kan dit zijn dat men meer wil weten over jou of over jouw bedrijf. Zit je klant in het midden van de klantreis? Dan is je doel uiteraard om deze klant om te zetten naar een converterende klant. Heeft je klant al een aankoop gedaan? Dan wil je de loyaliteit van je klant behouden. Voor overtuigende en succesvolle content is het belangrijk dat je gave afbeeldingen, prikkelende teksten en interessante onderwerpen gebruikt. Gebruik hierbij termen als No Cure… No Pay, of gratis en vrijblijvend. Neem alle twijfel weg bij jouw doelgroep en overtuig!

 

Tip 9 – Richt je op conversie

Overtuigen is een onderdeel van het conversie optimalisatie proces, maar voor de conversie optimalisatie moet je voor succesvolle content met nog een aantal extra zaken rekening houden:

  • Gebruik een duidelijke Call To Action die vertelt wat de volgende stap is. Dit kunnen diverse CTA’s zijn”
    • Het doen van een aankoop
    • Achterlaten van een reactie op een bericht
    • Het bekijken van een video of meerdere video’s
    • Downloaden van een E-book of white paper
    • Contact opnemen
    • Inschrijven voor een nieuwsbrief
    • etc.

Wanneer je bezig gaat met conversie optimalisatie wil je eigenlijk een positieve gebruikservaring creëren voor je bezoekers. Hierdoor is de kans groter dat je bezoekers klanten worden. Denk er daarom aan om:

  • Content leesbaar te maken qua formaat
  • Scanbare teksten te schrijven met duidelijke headers, alinea’s en tussenkoppen
  • Duidelijke kleuren en knoppen.

Wanneer je de tekst al moeilijk kan lezen, hoe kan je dan verwachten dat je bezoeker een klant gaat worden? Je kunt hierin testen door Google Optimize in te zetten en simpel versies tegen elkaar te testen!

 

Tip 10 – Zorg voor distributie

Niets is zo jammer van je tijd en content als het niet distribueren van deze content. Daarom is het heel belangrijk dat je de juiste kanalen inzet voor de distributie van jouw content. Weet je niet welke kanalen bij jouw klanten passen? Ga dan terug naar je persona en ontdek waar deze doelgroep zich bevindt. Hoe perfect je content ook is, wanneer deze niet getoond wordt aan de potentiële doelgroep zal je weinig succes behalen.

Hulp nodig bij succesvolle content?

Heb jij hulp nodig bij het maken van persona’s een content strategie of succesvolle content die past bij jouw doelgroep? Weet jij niet welke kanalen het beste ingezet kunnen worden voor het benaderen van jouw doelgroep? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik ga graag het gesprek met jou aan, waarin ik je zal toelichten wat ik voor je kan betekenen. Samen sta je sterker toch?

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] af te stemmen op de persoonlijke behoeften, waarden en kenmerken van de bezoekers. Wanneer je een persona maakt als bedrijf heb je een duidelijke visie wie jouw doelgroep is, maar vaak is dit vrij […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Waarvoor gebruik ik uw informatie

*

Ik geef toestemming

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.