Online Engagement steeds lastiger in 2018!

Vlak voor het eind van 2017 gooide Facebook een bommetje naar binnen bij de Online Marketeers en met name de Social Media Marketeers in Nederland (en de wereld). Ze gaven namelijk aan dat ze engagement bate gaan bestraffen. Met engagement bate roep je je volgers op om te reageren onder het bericht. Deze vorm van Online Engagement zorgt ervoor dat berichten meer bereik krijgen.

Facebook heeft deze Online Engagement als factor meegenomen omdat over het algemeen berichten met meer reacties ook succesvoller en relevanter zijn. Maar de engagement bate zorgt voor veel spam op de tijdlijnen van de consumenten wat de gebruikerservaring van facebook niet ten goede komt. In deze blog neem ik je mee in de uitdagingen van Online Engagement en de online marketing trends die ons in 2018 zullen bezighouden.

Online engagement

Marketing Automation – De trend die het succes van je website gaat bepalen

De jaren dat je een website maakte voor iedereen is voorbij. Het wordt steeds belangrijker om de website af te stemmen op de persoonlijke behoeften, waarden en kenmerken van de bezoekers. Wanneer je een persona maakt als bedrijf heb je een duidelijke visie wie jouw doelgroep is, maar vaak is dit vrij breed.

De enige manier waarop je echt online engagement kunt bewerkstelligen is als je de berichten meer afstemt op de individu. Als online bedrijf moet je dus zorgen voor rijke multidimensionale digitale profielen van groepen bezoekers. Dit wordt ook wel Marketing Automation genoemd.

Online Engagement in de Customer Journey

Online engagement overstijgt de social media. Bedenk maar eens de mogelijkheden van e-mail marketing. Wanneer je een massa e-mail uitstuurt naar iedereen die zich heeft ingeschreven zal de engagement en het conversiepercentage niet heel hoog zijn. Wanneer je in je e-mail marketing echter een e-mail marketingcampagne maakt voor bepaalde doelgroepen in diverse fases van de Customer Journey; zal je meer succes en meer online engagement behalen.

Binnen e-mail marketing zijn er al opties voor eenvoudige engagement. Denk maar aan de e-mail merge velden waarbij je de voornaam in het onderwerp van het e-mail meeneemt. Deze merge velden zijn ook mogelijk op landingspagina’s en in de e-mail zelf. Als marketeer maak je hier zoveel mogelijk gebruik van. Echter is de stap voor 2018 niet alleen een naam op de pagina zetten. Maar een pagina personaliseren aan de hand van eerder website bezoek, eerdere aankopen, achtergelaten winkelmandjes e.d. Deze stap zal vrij lastig te maken zijn voor bedrijven. Mede door het feit dat er (momenteel) nog té weinig kennis is van Marketing Automation, maar daar zal in 2018 verandering in komen.

Voorkom e-mail in de spambox

Met de nieuwe privacy wetgeving GDPR die vanaf 25 mei 2018 in werking treedt, zullen veel e-mail providers e-mail sneller en vaker aanmerken als spam. Dit is iets dat je als bedrijf liever niet hebt. Daarom tijd om actief gebruik te gaan maken van e-mail authenticatie. Binnen e-mail authenticatie bestaan diverse standaarden. Het belangrijkste om te weten is dat je door middel van e-mail authenticatie de oorsprong / bron van je e-mail kunt weergeven. Deze manier van authentisieren zorgt voor verbeterde aflevering van de e-mails én tegelijkertijd bescherming tegen de bekende Phising mails.

Een andere reden waarom jouw e-mails misschien niet worden afgeleverd is de online engagement van jouw e-mail marketing. Wanneer jouw klanten bijvoorbeeld al een jaar jouw e-mail niet hebben geopend is er een kans dat de e-mail provider deze mails zal aanmerken als SPAM. Reden te meer om in 2018 met actuele databases te gaan werken in je e-mail marketing.

Online Privacy belangrijker dan ooit

Zoals ik in mijn blog van vorige week aangaf is Online Privacy een belangrijk onderwerp en dat zal het in 2018 ook zeker blijven. Door de GDPR zal je als bedrijf zorgvuldig moeten omspringen met de data die je tot je beschikking hebt. Zeker wanneer het verzamelen van data steeds meer centraal komt te staan bij je marketing automation. Belangrijk voor de online marketeers van de wereld is dat Gerechtvaardigd belang een wijziging is in de wetgeving. Wij mogen namelijk gewoon data verzamelen op het internet ten behoeve van marketing. Mits dit opweegt tegen het privacy belang van de klanten. Voor alle websites die dit nog niet hebben. Het is erg belangrijk om in een Privacy Statement op te nemen wat er met de data gebeurd die verzameld wordt.

Bots ontnemen menselijk werk

Je bent ze wellicht al tegengekomen, maar steeds vaker zullen bedrijven bots gaan inzetten in de communicatie naar klanten. Denk aan bedrijven die op facebook massaberichten uitsturen en hier een script achter hebben hangen. Dit script is vooruit gedacht en reageert vaak al binnen een paar seconden. Je krijgt het gevoel dat je persoonlijke aandacht krijgt en de medewerkers hebben hier minder “werk” aan.

Hulp nodig met je Online Marketing en Online engagement?

Het kan misschien allemaal wat overweldigend klinken, maar Online Marketing en Online Engagement begint allemaal met de eerste stap – ergens beginnen. Weet jij al waar je gaat beginnen? Wat zijn jouw doelen voor 2018? Heb jij ondersteuning nodig of heb jij behoefte aan een sparringspartner? Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op. Ik kom graag een keer langs om de mogelijkheden met je te bespreken! Vanuit mijn online marketing expertise help ik jou graag om jouw doelen te verwezenlijken.