E-mail marketing, een tool voor de Marketeers waarmee ze gericht een doelgroep kunnen bereiken. Maar niets is ergerlijker dan het ontvangen van e-mails bomvol fouten, verkeerde titels, vreemde inhoud, verkeerde linkjes etc. Dit zijn dan ook een paar redenen waarom een trouwe klant zich uitschrijft voor de nieuwsbrief. In deze blog enkele struikelblokken en tips voor het beter inrichten van de e-mail nieuwsbrief.

e-mail marketing

E-mail marketing 

Wat is e-mail marketing eigenlijk en wat kan je er allemaal mee. In de onderstaande infografic van het bedrijf Blinker staat de geschiedenis van e-mail marketing mooi weergegeven. Inmiddels bestaat e-mail marketing al meer dan 40 jaar en het levender dan ooit door alle technische toepassingen en mogelijkheden. Toch vinden bedrijven het nog steeds lastig om e-mail marketing in te zetten. Dat komt dan ook veelal door de onervarenheid van menig marketeer die de e-mail campagne inricht.

blinker-geschiedenis-email-infographic-1
Deze infograpic komt uit een artikel van het Blinker magazine ‘De Klik’.

De juiste titel moet verleiden en niet misleiden 

Als je een e-mail verstuurt moet het onderwerp aansluiten op de inhoud van de nieuwsbrief. Niets is ergerlijker dan het openen van een nieuwsbrief omdat je de titel interessant vindt, maar waarvan de inhoud over iets anders gaat. Hoe pakkend en goed je titel ook is, je moet beseffen dat de consument jouw mail open klikt omdat ze de titel interessant vinden. Kies dus een titel die verleid (en de beloftes waarmaakt) en niet een titel die misleid.

Ga geen lappen tekst in een e-mail neerzetten 

Je hebt natuurlijk veel te vertellen aan de klant, maar het is de kracht om juist kort en krachtig te zijn. De klanten die je namelijk een mail stuurt krijgen nóg meer informatie op hun af die dag en het laatste wat je wilt is dat ze je bij de eerste regel al kwijt zijn. Begin daarom ook met de belangrijkste boodschap en ga vervolgens in op de wie, wat en waarom. Eventueel kan je ervoor kiezen om de kernboodschap in de nieuwsbrief te zetten en een link te maken naar een blog of webpagina met meer informatie. Hierdoor blijft je nieuwsbrief lekker kort en krachtig en kunnen de klanten die wel meer informatie behoeven toch aan deze informatie komen.

Maak e-mail campagnes aan in Google Analytics 

Het klinkt logisch een e-mail campagne aanmaken, maar denk je er ook aan om een UTM code mee te geven aan de e-mail campagne? Zo kan je de conversie die voortkomt uit je e-mail campagnes meten. Ook kan je gericht de resultaten van verschillende campagnes of A/B testen meten. Hierdoor kan je de volgende e-mail campagne beter inrichten voor een nóg beter resultaat.

A/B testen van campagnes 

Er is geen gouden regel wat wel en wat niet werkt. Daarom is het belangrijk (bij een database die groter is dan 5.000 adressen) te starten met A/B testen. Door dezelfde inhoud op een andere manier te presenteren; denk aan andere titel, andere indeling etc. Kan je leren wat de klanten van jou verwachten en welke insteek beter is. Er is helaas nog steeds geen marketeer die vooraf kan vertellen of titel A of titel B beter werkt, daar kom je maar op één manier achter.

Aan de slag met e-mail marketing 

Deze globale tips voor het inzetten van e-mail campagnes  kan je het beste integraal aanpakken in een e-mail marketingplan. Wat hierin moet komen te staan, kom ik in een latere blog op terug. Voor nu is mijn belangrijkste tip: ga gewoon beginnen, test, leer er verbeter en houd jezelf altijd een spiegel voor, want ben je nu aan het misleiden of aan het verleiden? Wees eerlijk, want eerlijkheid duurt het langste.