Kennis is vooruitgang

Jarenlang was het marketingvak een vakgebied waar de basiskennis en werkervaring voldoende was. Dit tot de opkomst van het internet, e-commerce en online marketing. Het is nu een noodzaak om te blijven leren

Marketeers moeten blijven leren

Een ontwikkeling die zo snel gaat, dat de Marketeer anno 2016 gedwongen wordt om te leren en bij te blijven. Er komen steeds meer cursussen die de kennis van menig marketeer verrijken, maar wat kan je zelf doen om qua kennis up to date te bijven. In deze blog een aantal tips voor het snel bijblijven en kunt leren van allerlei nieuws op het gebied van Online Marketing. Wat kan je eraan doen om mee te gaan met de snelle ontwikkelingen.

leren

Zorg voor een gedegen basiskennis

Alleen als je beschikt over een gedegen basiskennis, kan je de blogs en informatie van de marketingexperts tot je nemen. Natuurlijk is er via google ook ontzettend veel informatie te vinden, maar het is fijn als de basiskennis gestructureerd wordt aangeboden. Dit kan in de vorm van een thuisstudie of door middel van een erkende cursus door een partij zoals bijvoorbeeld How and Knower. Ik heb zelf recentelijk de cursus Nima A Online Marketing gevolgd bij deze partij. De manier van informatie verschaffing is behapbaar en je bouwt om op een snelle wijze basiskennis op over Online Marketing.

Bepaal waarin jij jezelf wilt verdiepen  en start met leren

Google Analytics, E-mail Marketing, SEO, Adwords, Google Tagmanager, Affiliate Marketing, Social Media. Genoeg specialismen waarin je je kunt verdiepen. Maar waarin wil jij je als eerste verdiepen? Stel een plan voor jezelf op waarin je de prioriteiten aangeeft wat jij wilt leren, alvorens je op het internet gaat zoeken naar meer informatie. Alleen zo kan je de juiste tutorials en additionele informatie vinden.

You Tube kan je veel leren 

Denk niet dat je klaar bent met leren op het moment dat je een cursus hebt afgerond. Blijf het internet afstruinen naar informatie over Online Marketing. You Tube is een kanaal die beschikt over ontzetten veel (goede en slechte) content.

Ga goed grasduinen in YouTube, op zoek naar goede tutorials en informatie over de onderwerpen waarin jij je wilt verdiepen. Maak afspeellijsten aan van diverse interessante video’s in jouw geselecteerde specialisme. Hierdoor kan je ook achteraf video’s terug vinden die jou wat hebben geleerd.

Koop een paar basisboeken 

Met het eenmalig kopen van boeken ben je niet klaar helaas. Natuurlijk zal de basis niet veranderen, maar het boek dat dit jaar leading is, is volgend jaar al weer oud nieuws. Ik kan het je sterker vertellen, op het moment dat het boek naar de drukker gaat, is het boek alweer oud nieuws. Toch zijn er een aantal boeken die goed zijn om als (online) marketeer te lezen en in de kast te hebben.

Zo is er het MarketingFacts jaarboek. Dit jaarboek omvat alle recente en relevante informatie over trends en ontwikkelingen met name de online marketing. Een ander handig boekje die ik als zeer relevant ervaar is het boekje: Online Marketing Expert van Jeroen Betrams. Besef je alleen goed dat sommige informatie alweer iets veroudert is, toch is en blijft dit een boekje die handig is om op je bureau te hebben als Online Marketeer.

Volg belangrijke Marketing blogs
Het volgen van Marketing blogs zorgt ervoor dat je in hapklare stukken informatie te verwerken krijgt. Je blijft zo altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Online Marketing. Lukt het je niet om alle blogs altijd helemaal te lezen? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van een tool zoals bijv. Pocket. Deze tool gebruik ik op mijn telefoon. Ik scan de artikelen en bepaal vervolgens of er voor mij nieuwswaarde aan zit.

Indien dit het geval is zet ik hem in Pocket en geef ik er een tag aan zoals bijvoorbeeld SEO of Social Media. Hierdoor heb ik een database aan leuke en relevante blogs en kan ik op een later moment gemakkelijk de blogs terug vinden.

Interessante blogs

Een aantal blogs die interssant zijn om op de voet te volgen zijn:
www.marketingfacts.nl
www.emerce.nl
www.frankwatching.nl

Natuurlijk is er ook nog een andere zeer interssante blog over Marketing om te volgen, maar die volg je al aangezien je deze blog aan het lezen bent. Ik wil je bij deze ook bedanken dat je mijn blog lees. Ik zie bij de laatste blogs dat er steeds meer mensen, waaronder jij, mijn blog op www.rumrmarketing.nl lezen. En ik ben hier erg blij mee. Bedankt!

Google digitale werkplaats 

Wist je dat Google recentelijk een digitale werkplaats heeft ingericht? In deze digitale werkplaats kan je een eigen lesplan opstellen waarmee je je eigen kennis over Online Marketing verhoogt. Zeker een aanrader om te volgen en te doorlopen. Een goede set van Google, die hiermee impliceert dat Google de oplossing heeft voor de snel groeidende behoefte aan kennis over Online Marketing. Ik ben alleen wel heel erg nieuwsgierig hoe vaak ze de content gaan updaten, maar dat zal moeten blijken de komende maanden en jaren. Ik hou ze zeker voor je in de gaten.

Conclusie

Mogelijkheden genoeg om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen én te blijven leren. Er is veel informatie beschikbaar, zorg daarom dat je van te voren een plan hebt. Één ding is zeker, stilstaan en niets doen is geen optie meer. In ieder geval niet als je je wilt verdiepen en specialiseren in Online Marketing.

 

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Zorg dat je op de hoogte blijft van actualiteiten op het gebied van Online Marketing en ga mee met alle ontwikkelingen. Enkele tips hoe je dit gemakkelijk kunt doen lees je terug in mijn blog over: Kennis is vooruitgang. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Waarvoor gebruik ik uw informatie

*

Ik geef toestemming

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.