Social Media

Uit het hedendaagse landschap is het niet meer weg te denken. We facebooken, twitteren, bloggen en vloggen wat af in ons kleine landje. Met de opkomst van de social media is het marketinglandschap extreem veranderd. Een marketing medewerker moet nu ineens weten hoe je een boodschap voor diverse social media kanalen moet schrijven.

Op school leerde je in den treuren hoe je een persbericht moet schrijven en waaraan een goede brochure tekst voldoet. Maar in de tijd dat de meeste marketeers afstudeerden, bestond facebook nog niet eens. Het is overigens nog steeds schikbarend om te zien hoe weinig opgeleid wordt in online marketing tijdens de vakopleidingen, hopelijk gaat dat snel veranderen. Daarom geef ik graag 10 gouden tips voor goede berichten op de diverse social media kanalen.

social media

Tip 1: Het begint met een tactisch online plan

Stap niet in de valkuil waar vele bedrijven in stappen. Start nooit een social media kanaal voor je product, bedrijf of dienst, omdat de anderen het ook doen. Laat de concurrentie niet bepalen wat jij moet doen. Als jij start met online marketing moet je een helder beeld hebben van je doelstellingen en niet onbelangrijk je content marketing strategie.

Dit hoeft geen dik boekwerk te zijn met beleidsnotities, maar dit kan bestaan uit 1A4 waarin de randvoorwaarden van de online marketing aanwezigheid zijn vastgelegd. Daarnaast kan je een tactisch jaarplanningsdocument maken waarin je vastlegt wat je per week gaat posten. schrijf je een blog? Maak je een vlog? Welke social media posts plaats je? Gaat er een nieuwsbrief uit? Loopt er nog een campagne op SEA gebied? Werk vanuit deze basis voor de meest optimale invulling van je online marketing strategie.

Tip 2: Maak het posten van berichten regelmaat 

Niet is ergerlijker dan een facebook account waar al een jaar of langer geen berichten op gepost zijn. Voor welke dienst of product je ook werkt, er is altijd een reden om te posten. Is het niet een thema zoals bijvoorbeeld pasen, de begin van de lente, moederdag, vaderdag, zomervakantie, sinterklaas of kerst. Dan is er altijd wel een actualiteit waarop je kan inspelen, denk hierbij aan het lekkere of juist slechte weer. Met name de Thema berichten zijn berichten die je verder vooruit kunt plannen in een offline jaarplanning én in de social media planningstools. Zo vergeet je nooit meer een belangrijk thema.

Tip 3: Don’t copy – Create 

Ga geen berichten kopiëren van andere bedrijven of andere producten. Alleen content creatie wordt gelezen en gedeeld. Er is ongetwijfeld veel informatie te vinden over het onderwerp waarover jij wilt schrijven, maar alleen originele content wordt beloond. Dit geldt zowel in het applausratio (aantal likes) op social media als in de ranking van Google. Duplicate content wordt afgestraft, Hoe vervelend is het om twee (of meer) keer hetzelfde verhaal te horen. Wees creatief voor een zo groot mogelijk succes.

Tip 4: Vertel wat het publiek wil horen

Het is zo verleidelijk om te vertellen wat je kwijt wilt, maar sta ook eens stil bij wat de andere partij wil horen. Er is vaak een overlap aanwezig tussen hetgeen jij graag wilt vertellen en hetgeen de ontvangende partij wil horen. De rest is waste. Denk maar eens na bij jezelf; niets is vervelender dan te moeten luisteren naar een verhaal die je niet wilt horen toch?

Tip 5: Gebruik foto’s 

Een hele ouderwetse tool, maar een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Dat is geen geheim meer, maar zeker in het social media tijdperk is dit belangrijker dan ooit. Probeer je altijd een beeld bij je berichten te voegen, dan beklijft je boodschap beter en is de kans groter dat het gelezen wordt. Ga trouwens geen plaatjes van google afbeeldingen zomaar gebruiken. Op vele afbeeldingen berust auteursrecht en door het opnieuw publiceren van deze afbeeldingen kan je inbreuk maken op dit auteursrecht.

Tip 6: Niet te veel tekst schrijven 

het lijkt heel gemakkelijk, maar het is moeilijker dan je denkt. Probeer maar eens in maximaal 50 woorden de kern van je boodschap over te brengen. Je schrijft vanuit je passie en kennis en kan wel een boek vol schrijven, maar social media is vluchtig en krachtig. De berichten die hierop gepost worden moeten dus ook kort en krachtig zijn.

Tip 7: Maak gebruik van UTM code 

Ook bij het posten van Social Media berichten is het belangrijk om met UTM codes te werken als je gebruik maakt van links naar je website. Hierdoor kan je de activiteit en traffic van je social media bronnen meten en kan je een campagne goed evalueren. Als de url te lang wordt, maar dan gebruik van een bit.ly url. Door de UTM code kan je in Google Analytics de traffic van de campagnes goed volgen.

Tip 8: Sluit alle activiteiten op elkaar aan 

Zorg dat alle online uitingen op elkaar aansluiten. Heb je een thema op je website? Schrijf dan ook een blog of maak een vlog over dit onderwerp. Zorg dat je tijdig een persbericht uitstuurt naar offline en online media. Bereid een e-mail nieuwsbrief voor over hetzelfde onderwerp met een link naar de website en zorg dat je gedurende de thema periode korte berichten over hetzelfde onderwerp op facebook zet. Door alles op elkaar aan te sluiten zorg je dat je online marketing een gezicht krijgt.

Tip 9: Durf en probeer 

Wees niet te bang met het posten van berichten. Probeer, durf te vallen en durf ook fouten te maken. Het is vaak de angst die marketeers weerhoudt van het posten van berichten, maar een bericht die jij grappig vindt, vindt de doelgroep online misschien helemaal niet grappig. En dat ene bericht waar jij geen heil in ziet? Dat bericht kan juist een daverend succes worden. Probeer en je zult vanzelf merken waar je doelgroep op wacht en waar jouw kansen liggen om binding met de doelgroep te krijgen. Durf ook de randjes op te zoeken kies niet altijd voor het veilige pad.

Tip 10: Analyseer en leer

De laatste en een hele belangrijke tip voor het inzetten van social media is; Analyseer en leer. Online marketing plannen zijn geen statische plannen. Het verandert dagelijks, het verandert door wetgeving, introductie van nieuwe social media, concurrentie etc. Het is geen gegeven. Wat vandaag werkt, hoeft morgen niet te werken en andersom. Blijf daarom je Social Media inzet analyseren en zorg dat je van je fouten leert, maar ook belangrijk leer waar de behoeften van je doelgroep liggen. Wie zijn ze en wat vinden ze leuk om van jou te lezen.

Blijf niet stil van een afstand analyseren, plan niet voor een heel jaar alvast berichten in, want dat gaat je geen succes brengen. Plan wel vooruit welke mogelijkheden er zijn, maar zorg dat je maximaal 3 a 4 weken vooruit inplant. Want hoe vervelend is het dat jij net dat grappige bericht op facebook zet terwijl er iets ergs gebeurd in de wereld. Zorg dat jij aan het roer blijft van het sociale media schip. Analyseer en leer van alles wat je doet. Je zult merken dat je stapje voor stapje leert en beter wordt met het inzetten van social media.