Virale campagnes opzetten en uitrollen, een wens van veel bedrijven. Verzin iets dat bijdraagt aan onze Earned Media. In mijn eerdere blog heb ik al 4 voorwaarden voor een goede virale film besproken. Het is mij opgevallen dat bij veel opvallende campagnes, die door media opgepakt worden, empowerment (van vrouwen) centraal staat. Empowerment van de kijker, motivatie verhogende filmpjes en dat alles zonder het merk of product als afzender centraal te zetten.

Paid Media versus Earned media

Empowering maakt nieuwe viralAls je in traditionele marketingtermen de campagnes gaat bekijken zie je een groot verschil tussen campagnes die ingericht en opgezet zijn voor Paid Media en de campagnes die zijn ingericht en opgezet zijn om de dienen als Earned Media. Wanneer je voor je campagne betaald dan zullen media je boodschap natuurlijk overnemen. Ze krijgen er tenslotte geld voor en ze zijn zelf geen afzender. Indien ze echter zelf de afzender zijn, zullen ze niet zo snel alles klakkeloos overnemen.

Dit is geen nieuw fenomeen, ook bij het creëren van PR heb je hiermee te maken. Wil jij je boodschap te commercieel aankleden dan is de kans vrij klein dat de pers jouw informatie overneemt in hun uiting. Op het moment dat jij jouw boodschap zo weet in te kleden dat het nieuwswaarde is, is de kans vele malen groter dat de pers jouw boodschap gaat vertellen. Als het je daarnaast ook nog een keer nieuws creeërt waarbij je merk wel de afzender is, maar niet 100% centraal staat in de fimpjes heb je het helemaal goed gedaan, want dan is er een grotere kans op Earned Media en dat de pers jouw filmpje / nieuws verspreid voor het virale effect.

Feminisme anno 2016 

De filmpjes die ik verderop in deze blog ga benoemen hebben allemaal met empowerment van meisjes te maken. Filmpje die de meisjes bewust laten worden van hun kracht. Deze viral movies zijn de basis van het Feminisme anno 2016 en ze worden goed bekeken. Dat komt mede doordat vele media deze filmpjes over nemen in hun uitingen. Dit omdat de boodschap krachtig en duidelijk is, maar zonder overduidelijke afzender. Natuurlijk is er wel een commerciële afzender, maar de boodschap is niet commercieel. Voor deze bedrijven natuurlijk des te mooier als er op het internet gepraat wordt over het nieuwe filmpje van merk X. Zo heb je wel meteen een mooie koppeling naar je merk gemaakt, zonder een commerciële boodschap te deponeren.

Microsoft geeft meisjes empowerment 

Grote softwaregigant Microsoft wil jonge meisjes empowerment geven. De kracht om te kiezen voor een technisch beroep en niet mee te gaan met stereotypering dat technische beroepen alleen voor mannen zijn. Dat doet Microsoft slim, maar timing van de lancering van deze filmpjes is geniaal. Ze lanceren deze filmpjes namelijk op 8 maart – Internationale vrouwendag. Een dag dat de vrouwen al nadenken over hun toekomst en wat zij kunnen bereiken. Een themadag om ook jonge meisjes aan het denken te zetten over hun toekomst, maar dus ook een dag om het bedrijf Microsoft onder de aandacht te brengen binnen deze doelgroep.

Girls do Science – Internationale vrouwendag 8 maart 2015

International Women Day 2016 – Microsoft

Always – Empowerment van meiden

Always is een typisch vrouwenproduct, maar het product is niet heel leuk of gezellig om over te praten, want welk nieuws kan je verzinnen over maandverband. De opgezette empowerment campagne opgezet in de #LikeAGirl is viraal gezien een groot succes. De boodschap is erg feministisch, maar ook erg waar! En zo wordt internationaal gezien toch in één klap het merk Always maandverband goed op de kaart gezet. #welldone.

#likeagirl campagne