Hoe meet je het succes van e-mail marketing

De afgelopen twee weken heb ik al geblogd over effectieve e-mail marketing en relevante e-mail marketing. Deze week ga ik een stapje verder in het proces en bespreek ik hoe je succes van e-mail marketing kunt meten. En nog belangrijker, wat je vervolgens met deze data kunt doen. Ook in deze blog bespreek ik weer relevante onderzoeksgegevens van de e-mail benchmark 2017 onderzoek van e-Village.

E-mail marketing veruit belangrijkste kanaal

Dat e-mail marketing een zeer belangrijk middel is voor bedrijven bewijst het onderzoek van e-Village. Maar liefst 94% van de respondenten geeft aan dat e-mail marketing belangrijk is en hiermee is dit kanaal veruit de grootste. De opvolger is SEA/Adwords met 56%. Reden genoeg om naast effectieve en relevante e-mail marketing ook te meten en verbeteren.

Meten is weten en verbeteren

Succes van e-mail marketingEnorm cliché, maar het is onomstotelijk… meten is namelijk weten. Wil jij elke keer beter worden? Wil jij leren van je fouten en wil je de volgende keer nóg meer resultaat uit je e-mail marketing halen? Dan is het belangrijk om het succes van e-mail marketing te bepalen. Dit kan je alleen doen door te meten. Hierbij komt het aspect tijd vaak om de hoek kijken. De dagelijkse gang van zaken vraagt tóch te veel aandacht van je waardoor evalueren en verbeteren vaak in een vergeet hoekje komt. Uit het e-mail benchmark 2017 onderzoek blijkt dat ook dat slechts 26% van de bedrijven voldoende tijd heeft om te analyseren en conclusies te trekken. Maar liefst 35% geeft aan er geen tijd voor te hebben. Een positief lichtpuntje is echter wel dat dit in 2016 nog 41% van alle respondenten was.  Maar toch blijf ik het zeggen, meten is weten en verbeteren.

UTM codes en campagne tracking

Eens een e-mail gestuurd, bieden diverse e-mail automation pakketten de mogelijkheid om data in te zien. Hoeveel e-mails zijn er verzonden, hoeveel procent is geopend etc. Dit is zeer relevante informatie om te bepalen of je e-mail duidelijk was. Echter is mijn advies nog een stapje verder te gaan en actief gebruik te maken van Google Analytics. Door gebruik te maken van UTM codes en campagne tracking kan je zorgen dat je de klantreis volledig in kaart kan brengen. Zeker wanneer je voor één campagne meerdere middelen inzet, wil je graag meten welk middel het meest effectief was binnen de campagne. Daarom is mijn advies altijd gebruik te maken van UTM codes. Hierdoor kan je gemakkelijk de campagnes evalueren en zie je ook of je e-mail marketing bijvoorbeeld nog een assisted conversion bewerkstelligt.

Welke inhoud en dag is het beste?

Geen enkel bedrijf en geen enkele branche is hetzelfde. Daarom is het belangrijk om te testen, te meten en te verbeteren. Alleen zo kan je het succes van e-mail marketing bepalen en beïnvloeden. Is je database aan e-mail adressen groter dan 5.000 adressen? Dan kan je overwegen om een A/B Testmailing (of A/A/B testmailing) te verzenden. Hierdoor kan je zien welke e-mail beter presteert waardoor je de volgende keer een verbeterslag kunt maken.  Maar niet alleen de inhoud kan je testen, je kunt natuurlijk ook verzendtijd of dag van verzending testen.  De meeste e-mails worden volgens het onderzoek van e-Village verzonden op de vrijdag (17.2%) gevolgd door de woensdag (16.1%). De minste e-mails worden verzonden in het weekend… liggen hier misschien nog kansen voor jouw bedrijf?

Bijzonder is overigens aan het onderzoek dat op donderdag het open ratio het hoogste is. Maar liefst 25.18% van alle e-mails wordt op deze dag geopend. Maar ook op zaterdag worden meer e-mails geopend dan op de maandag, terwijl er op maandag meer e-mails verzonden worden. Genoeg kansen voor optimalisatie. Wat voor jou werkt? Dat is een kwestie van testen, meten en verbeteren.

Hulp nodig met e-mail marketing?

Heb jij nog hulp nodig met het effectief inzetten en meten van succes van e-mail marketing? Wil jij graag weten hoe jij de volgende verbetering kunt doorvoeren? Neem dan geheel gratis en vrijblijvend contact op met RUMR Marketing. Samen met jou kijk in naar je doelen, wensen en zorgen wij dat de bedrijfsdoelstellingen gehaald worden met de juiste middelen en uitvoering.