Zoekmachine optimalisatie – Hoe Google je website en pagina’s beoordeelt in 2017

Zoals je wellicht bekend is, verandert het algoritme van Google regelmatig. Je weet dus nooit exact hoe Google je website en pagina’s beoordeelt en wat je moet doen, of juist niet moet doen om een goede vindbaarheid te realiseren binnen Google. Toch wil ik je door middel van deze blog én de blogs van de komende weken meenemen in een aantal tips en onderwerpen die de vindbaarheid van je website kunnen beïnvloeden in 2017. Start vandaag nog met zoekmachine optimalisatie zodat je meer traffic krijgt naar je website. Mijn tip is overigens ook om gebruik te maken van SEO tools zoals bijvoorbeeld Yoast die je begeleiden in het zoekmachine optimalisatie proces.

Zoekmachine optimalisatie

11 bruikbare tips voor je zoekmachine optimalisatie

Ren alsjeblieft niet weg als het begrip zoekmachine optimalisatie valt. Met de onderstaande praktische tips kan jij gemakkelijk je website en de pagina’s optimaliseren voor de zoekmachines. Ja het kost even tijd, maar hiervoor krijg je wel een betere positie in Google terug.

Tip 1 – Start met een goede pagina titel

Het klinkt misschien heel logisch, en dat is het ook. Google beoordeelt je pagina door middel van spiders. Deze spiders lezen de content van je pagina uit, maar kijken allereerst naar je pagina titel. Wanneer je wilt dat je pagina goed gevonden gaat worden op bijvoorbeeld: Samsung Galaxy S8, dan is het verstandig om deze belangrijke keyword op te nemen in de pagina titel. Een simpele optimalisatie toch?

Tip 2 – Positioneer de keywords vooraan in de pagina titel

Een SEO Pagina titel omvat maximaal 55 karakters. Dit is niet veel, toch bepaalt de positie van de woorden voor een groot deel je vindbaarheid. Wanneer je dus goed gevonden wilt worden op Samsung Galaxy S8 dan kan je beter de volgende pagina titel hebben: “Samsung Galaxy S8 – De nieuwste smartphone van 2017” dan “De nieuwste smartphone van 2017 – Samsung Galaxy S8” Iets om dus rekening mee te houden.

Tip 3 – Beschrijf waarover je pagina gaat en verwerk je keywords in de beschrijving

Een plugin als Yoast zal je hierin ook begeleiden, maak een beschrijving van je pagina is tussen de 140 en 160 karakters. Het woord beschrijving zegt het eigenlijk al. Je beschrijft waarover de pagina gaat. Verwerk daarom op logische manier je sleutelwoord ook in de beschrijving.

Tip 4 – Maak gebruik van Headers op je pagina’s

Wie ‘vroeger’ op school een werkstuk heeft gemaakt in Word en gebruik maakte van de kopteksten kon automatisch een inhoudsopgave creëren. Eigenlijk werkt het header gebruik op websites hetzelfde. Door gebruik te maken van headers (H1, H2 etc.) kunnen de spiders indexeren waarover je pagina gaat.

Tip 5 – Verwerk je sleutelwoorden in de tekst maar blijf de lezer voor ogen houden

Je kunt als je wilt je hele pagina volgooien met sleutelwoorden waarop je gevonden wilt worden, maar dat wordt bestraft én nóg belangrijker, de lezer haakt af. Maak een logisch verhaal waarin je een aantal keer het sleutelwoord verwerkt. Je zult merken dat als je gaat schijven voor de lezer dat je automatisch een aantal keer het sleutelwoord verwerkt. Het is wel verstandig om een duidelijke introductie te schrijven waarin je vertelt waarover de pagina / blog gaat. Verwerk hierin uiteraard wel je sleutelwoord.

Tip 6 – Vertel je verhaal

Een lezer wil graag een verhaal lezen en een pagina met minder dan 300 woorden kunnen nauwelijks een introductie, kern en afsluiting bevatten. Daarom is het verstandig om alle pagina’s die je schrijft boven de 400 woorden te houden. Google vindt het fantastisch als je 2.000 woorden gebruikt, maar mijn ervaring is dat de lezers van tegenwoordig hier niet meer op zitten te wachten. Daarom hou ik mijn blogs ook altijd onder de 1.000 woorden. Hierdoor kan je de pagina in ongeveer 5 minuten lezen.

Tip 7 – Een snelle website zorgt voor verkeer

Wist je dat iemand gemiddeld maximaal 3 seconden wil wachten op het laden van een website? Het is daarom erg belangrijk dat je laadtijd van je website zo kort mogelijk is. Optimaliseer afbeeldingen op je pagina met bijvoorbeeld de WP Smush Plugin. Wil jij weten hoe snel jouw website laadt? Bekijk dan de laadtijd op: Google PageSpeed Insights. Hier geven ze meteen tips hoe je de laadtijd kunt verbeteren.

Tip 8 – Zorg voor een actuele website

Google beoordeelt websites die vaker geupdate en verandert worden beter dan websites die al meer dan een jaar hetzelfde zijn. Daarom is het belangrijk om actief bezig te zijn met je site. Mede hierom gebruiken veel SEO tools bij de beoordeling van de website de pijler of er een blog aanwezig is. Maar een update hoeft niet altijd te komen in de vorm van een blog. Het kan ook zijn dat je de tekst op je pagina’s iets anders verwoord. Het is goed om jezelf te beseffen dat je website nooit klaar is.

Zeker wanneer je een bedrijfswebsite of productwebsite hebt, is het altijd wel iets dat je kunt veranderen. Denk aan een plaatje van een product een nieuwe foto of misschien zelfs wel een herzien inzicht van jouw bedrijf. Een bedrijf is namelijk een dynamisch organisme die door de tijd heen groeit en verandert. Verander je website mee met de beweging in je bedrijf en je website is altijd actueel.

Tip 9 – Keyword lijsten maken

Op nummer 1 komen in google is niet een term die gebruikt kan worden. De vraag die ik je dan zeker ga stellen is met welke zoekwoorden / sleutelwoorden wilt je gevonden worden. Daarom adviseer ik altijd een keyword lijst te maken en deze te gebruiken bij het tekstueel schrijven van je site. Lees mijn blog die ik eerder schreef over keyword lijsten voor meer tips.

Tip 10 – Voorkom spelfouten en gebrekkige grammatica

Google lijkt bijna op je juf en meester van vroeger, maar het is wel logisch. Voorkom namelijk spelfouten en gebrekkige grammatica. Door een simpele spellingcheck over je pagina heen te halen zorg je dat je website verzorgde en duidelijk leesbare teksten heeft. Google ziet hierdoor dat waarschijnlijk de inhoud van de tekst ook beter is.

Tip 11 – Zorg voor een sitemap

Zorg ervoor dat je website een sitemap.xml heeft. Wanneer je deze via Search console aanbiedt kan Google je site beter en sneller indexeren.

Heb je hulp nodig met de zoekmachine optimalisatie?

In de komende weken zal ik je in mijn blogs nóg meer tips geven hoe je je website beter vindbaar maakt in zoekmachines. Heb je liever een persoonlijke in-house online marketing training of extra handjes om beter vindbaar te worden in zoekmachines? Maak dan gratis en vrijblijvend een kennismakingsafspraak met mij.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Waarvoor gebruik ik uw informatie

*

Ik geef toestemming

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.