De nieuwe generatie is altijd online. Maar met deze opkomst gaan vele geschiedenis verhalen verloren. Simpelweg omdat er geen beeldmateriaal van vroeger is en vele informatie en verhalen op papier staan in plaats van op het internet. Vanavond is het weer Dodenherdenking in Nederland. In twee minuten herdenken wij degenen die hebben gevochten voor onze vrijheid en die hierbij zijn omgekomen. Maar ook degenen die onschuldig zijn vermoord en omgekomen door een strijd waar zij niet om gevraagd hebben. De nieuwe generatie is meer geïnteresseerd in een online verhaal, dan in het lezen van boeken en bezoeken van musea. Juist daarom is hét initiatief van KPN in combinatie met nationaal comité 4 en 5 mei bijzonder, ontroerend en sluit het volledig aan bij de nieuwe generatie. Content marketing op zijn best.

content marketing

Hoe raak je de nieuwe generatie

Instagram, snapchat, YouTube… allemaal kanalen die niet meer weg te denken zijn uit het leven van de nieuwe generatie. De term millenials ken je wellicht al. Millenials zij geboren tussen 1980 en 1997. Deze generatie wordt ook wel generatie Y genoemd. Maar wanneer ja als marketeer nét deze generatie snapt, dienst zicht een nieuwe generatie aan: Generatie Z. Deze kinderen zijn geboren rond het jaar 2000 of erna.

Ze zijn bijna geboren met een telefoon in hun hand, waardoor hun leven in de basis al heel anders eruit ziet. Moderne technologie is niet een technologie voor hen, maar is een manier van leven. Ze weten niet beter dan dat ze online kunnen. Ze gaan er vanuit dat ze altijd verbonden zijn met de wereld op elk moment van de dag. Maar ook de generatie met een relatief korte aandachtsspanne. De vele informatie overload en een generatie die ook écht online leeft. Voor hen is de 2de wereldoorlog lang terug, maar des al niet te min is het enorm belangrijk om tóch de verhalen van deze tijd verder te vertellen. KPN speelt hier fantastisch op in met de Evert_45 campagne van dit jaar.

Content marketing op zijn best

Hoe kan je nou beter de geschiedenis gaan waarborgen dan online? De generatie Z zijn veelal fan van grote YouTubers en volgen deze beroemdheden op de voet. De generatiekloof ontstaat al tussen generatie Y en generatie Z. Want grote kans dan de Generatie Y nog nooit gehoord heeft van een meisje Djamila of Joy, terwijl de generatie Z ongeveer flauwvalt als zij hun zien. KPN heeft daarom een goed uitgekiende en perfect uitgevoerde campagne uitgedacht waarbij content marketing centraal staat.

Zij hebben namelijk een campagne uitgedacht met de online held Evert_45! Bij dit content verhaal volgen ze op YouTube en op Instagram Evert_45 die in de tweede wereldoorlog leeft. Het idee is dan ook om de verhalen door te vertellen van de tweede wereldoorlog op een manier die aansluit bij de behoeften en wensen van de generatie Z. Wat mij betreft is dit perfect gelukt. Petje af voor de content marketeers bij KPN! Heb jij de campagne nog niet gezien? Bekijk dan een paar van de onderstaande filmpjes en neem zeker een bezoekje aan de website van deze campagne: www.evert45.nl