Linkbuilding – het belang voor SEO in 2017

Linkbuilding en het belang voor SEO in 2017

Linkbuilding, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is linkbuilding precies? En hoe kan je effectief gebruik maken van linkbuilding voor de optimalisatie van de vindbaarheid van je websites? Welke (soorten) links werken bevorderend? Hierover vertel ik je in deze blog meer. Daarbij geef ik je een 6-tal pratische tips welke links de vindbaarheid van je website kunnen verbeteren.

linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Een link ontstaat wanneer een website verwijst naar een andere website of binnen een eigen website. Je hebt dus te maken met Interne Links en Externe Links. Deze externe links worden ook wel backlinks genoemd. Hoe meer (relevante) websites naar jouw website linken, hoe relevanter Google jouw content beoordeelt. Linkbuilding is dus het bouwen van relevante links naar je eigen website, maar ook binnen je eigen website. Maar STOP… ga nu niet als een malle links uitwisselen met willekeurige websites, want het moeten wel kwalitatieve links zijn. Lees daarom snel verder om te ontdekken welke links wel en niet werken.

Tip 1 – Zorg voor links van andere sites

Zorgt dat er links ontstaan van andere relevante sites naar jouw website. Hierbij beoordeelt Google ook op de onderwerpen of die enigszins overeenstemmen. Het aankopen of uitwisselen van links werkt al jaren niet meer voor verbeterde vindbaarheid.

Tip 2 – Link je pagina’s aan elkaar

Zorg voor een soort natuurlijke linkstructuur binnen je website. Hiermee geef je aan dat de pagina’s met elkaar te maken hebben of bij elkaar horen. Het voordeel van meerdere pagina’s is dat je de focus op een specifieke pagina kunt houden. Wil je toch ook over een ander onderwerp praten? Dan maak je een andere pagina aan die je weer aan elkaar link. Hierdoor zal je site beter gerankt worden.

Tip 3 – Zorg voor in-content links

Zorg ervoor dat je binnen je content links gaat aanmaken. Links verwerkt in content wegen in de beoordeling van Google namelijk zwaarder dan de links in een sidebar of footer.

 

Tip 4 – Elimineer bad neighbor links

Je zult er zelf ook niet om springen, maar er is een kans dat bijvoorbeeld adult- of illegale websites linken naar jouw website. Soms heb je hier helemaal niet om gevraagd en helaas kan je er niets aan doen om het te verwijderen. Maak in dit geval gebruik van de Google’s Disavow Tool zodat je Google aangeeft dat jij hier niet achter staat. Je zult dan niet afgerekend worden op deze zogeheten ‘Bad neighbor links’

Tip 5 – Link titel gebruik

In je CMS systeem kan je een extra titel geven aan je link. Deze tekst wordt vervolgens weergeven als je met je cursor over de link heen beweegt. Het is een soort Anchor Tekst. Deze link titel weegt niet zo zwaar als een anchortekst, maar is altijd goed om in te geven.

Tip 6 – Vermijd klik hier linkjes

Google lees een linkje uit aan de hand van de tekst en de link. Zorg er daarom voor dat je niet een klik hier linkje maakt, maar dat je een relevante tekst gebruikt voor je link. Een aantal voorbeelden heb ik in deze blog verwerkt.

Link verstandig en bewust

De meest belangrijke tip heb ik bewaard voor de afsluiting van deze blog. Wanneer je besluit aan linkbuilding te gaan werken is het verstandig om er bewust mee bezig te zijn. Er is geen snelle weg voor linkbuilding. De enige juiste weg is de kwalitatieve route. Wees nou eerlijk, heel leuk hoor een link naar jouw website over tuinieren, maar in een omgeving over gamen zal er waarschijnlijk niet zo snel op deze link geklikt worden. Uiteindelijk is het doel ook niet vindbaar te worden voor Google, maar vindbaar te worden voor jouw relevante doelgroep. Link daarom verstandig en bewust, want deze soort Linkbuilding zorgt voor een kwalitatieve verbetering van jouw website.

Hulp nodig met online marketing van jouw website?

Heb jij na aanleiding van deze blog nog vragen of ben je op zoek naar hulp voor de online marketing activiteiten van jouw website? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op. Samen zullen wij kijken wat wij kunnen doen om jouw bedrijfsdoelen te behalen door middel van (online) marketing.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Waarvoor gebruik ik uw informatie

*

Ik geef toestemming

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.