Effectieve e-mail marketing anno 2017

In mijn eerdere blogs heb ik het onderwerp e-mail marketing natuurlijk al aangestipt.  Maar ook dit middel staat niet stil. Het is continue in ontwikkeling. Wordt e-mail marketing door de jaren heen effectiever en belangrijker voor bedrijven? Of moet je je eerder gaan focussen op social media? Weet jij het? Ieder jaar doet het e-mail marketing bedrijf e-Village onderzoek naar de effectieve e-mail marketing anno 2017 en recentelijk is het onderzoek van 2017 verwerkt in een advies. In deze blog stip ik een aantal belangrijke bevindingen van dit rapport aan. Lees je mee?

Onderzoek naar effectieve e-mail marketing

Effectieve e-mail marketing

Tegenwoordig kan niemand meer zonder de e-mail. Waar je vroeger nog een fax of brief verstuurde naar je relaties is deze communicatie tegenwoordig helemaal gedigitaliseerd. Ieder jaar doet het bedrijf e-Village een onderzoek naar de E-mail Benchmark. Recentelijk is het onderzoek E-mail benchmark 2017 uitgekomen. Een must read voor iedere online marketeer en marketing medewerker om het belang van effectieve e-mail marketing te kunnen inschatten.

Feiten uit het e-mail benchmark 2017 onderzoek

Ieder jaar lees ik met veel interesse het e-mail marketing benchmark onderzoek van e-Village. Zeker met de opkomst van Social Media kanalen zou je verwachten dat de waarde van e-mail marketing wellicht minder wordt. Niets blijkt echter minder waar. 73% van de respondenten van het e-Village onderzoek heeft zelfs aan dat ze e-mail vandaag de dag belangrijker vinden dan twee jaar terug. Daarnaast krijgt effectieve e-mail marketing als marketingkanaal een 8.17 gemiddeld als rapportcijfer. Reden te meer om te bekijken of e-mail marketing ook voor jouw bedrijf wellicht een toegevoegde waarde zou kunnen zijn.

Belangrijkste doelen om e-mail marketing in te zetten

E-mail marketing kan voor vele doelen ingezet worden, maar voor welk doel wordt e-mail marketing veelal gebruikt. Opvallend aan het onderzoek is dat 75% van alle e-mail marketing wordt ingezet om traffic naar een website/webshop/winkel te genereren. Met als goede tweede het verlenen van service. In 71% van de gevallen wordt e-mail marketing ingezet om de klanten service te verlenen in de after sales en voor het informeren van klanten.

67% van de verzonden e-mails dient vervolgens weer de verkoop te stimuleren door middel van herinneringen voor herhaalaankopen of cross selling activiteiten. Deze drie belangrijke doelen hebben direct verband met e-commerce activiteiten en hebben vaak omzet als einddoel. Maar niet alleen omzet is een belangrijk hoofddoel voor de inzet van e-mail marketing. In 58% van de verzonden e-mail nieuwsbrieven staat branding centraal, maar ook het genereren van informatie over de klanten is een belangrijk doel bij het inzetten van dit effectieve middel.

E-mail Marketing belangrijker in de Marketingmix

Uit hetzelfde onderzoek van e-Village blijkt dat 73% van de ondervraagden e-mail marketing prominenter inzetten in de marketingmix van een product of bedrijf. Daarbij maakt 33% van alle ondervraagden een special e-mailmarketingplan voor de inzet van dit middel. Natuurlijk is het verstandig om een e-mail marketing plan te schrijven, echter is het wel belangrijk dat je het aan sluit op je eigen marketingdoelen en marketing vraagstukken. Doe je dit niet kan het zijn dat de inzet van het middel e-mail marketing niet bijdraagt aan de marketing- en bedrijfsdoelstellingen.

Maak een head start voor effectieve e-mail marketing

Effectieve e-mail marketing anno 2017 start met het maken van een strategie. En nu hoef je niet te denken aan een dik boekwerk die je op school altijd moest, maken, maar max 1 A4 waarin je de strategie uitwerkt van je bedrijf, product of dienst. Dus kort op papier zetten wie je doelgroep is, wat de bedrijfsdoelstelling is en welke middelen volgens jou bij dragen aan het behalen van deze doelstellingen. Komt hieruit dat e-mail marketing een middel is dat jij gaat inzetten voor het behalen van je doelstellingen? Dan zet je op max 1 A4 een korte e-mail marketing strategie.

Wat moet er in mijn e-mail marketing strategie?

In een e-mail marketing strategie zet je het volgende uiteen:

  1. Wat doe je nu?
  2. Welke doelstellingen koppel je aan e-mail marketing? Is het branding of sales?
  3. Welke KPI’s (Key Performance Indicator) zijn belangrijk? Wil je e-mail adressen erbij? Wil jij extra data van je klanten of wil je gewoonweg keiharde verkoop bewerkstelligen? Het opschrijven van KPI’s zorgt dat de campagnes vele malen effectiever worden.
  4. Hoofddoelgroepen verder segmenteren op interesses of demografie. Het opdelen en segmenteren van de doelgroepen zorgt voor meer passende en effectieve communicatie. Iemand die kinderen heeft is in andere informatie geïnteresseerd dan iemand die geen kinderen heeft.
  5. Gedrag Segmentaties uitschrijven. In welke fases van de klantreis kom je de betreffende klant tegen? Iemand die net een product bij je gekocht heeft spreek je op een andere manier aan dan iemand die nog nooit van je bedrijf gehoord heeft.
  6. Korte schematische weergave maken hoe vaak je e-mail marketing gaat inzetten en voor welke doelen. Door dit vooraf op papier te schrijven kan je het gemakkelijker integreren in je huidige werkzaamheden. Doe je dit niet dan ‘vergeet’ je vaak e-mail marketing ook echt uit te voeren.

Heb je hulp nodig met je e-mailmarketing?

Het lijkt misschien wat overweldigend. Wil je het middel e-mail marketing echter wel inzetten voor jouw bedrijf? Maar weet je niet hoe? RUMR Marketing kan je van concept tot uitvoering bijstaan in het effectief inzetten van e-mail marketing. Mijn werkwijze is dat ik jou graag leer welke stappen er genomen worden. Ik kan je ontzorgen door de werkzaamheden op mij te nemen. Ik geloof daarbij heilig in het delen van kennis.

Heeft jouw bedrijf een marketing team waarbij extra kennis wenselijk is? Door een effectieve en praktisch ingestelde in-house online marketing training zal niet alleen de theoretische kennis toenemen, ook de praktische uitvoering van de nieuw opgedane kennis zal aan bod komen. Mijn doel is jullie bedrijfsdoel effectiever en sneller helpen te behalen. Interesse of meer weten? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek.