Als online marketeer krijg je geregeld de vraag: “Misschien moeten we maar op facebook / instagram / twitter / blogs / vlogs / podcasts gaan en o ja kan je mij uitleggen hoe snapchat werkt?”. Je ziet de radeloze ogen en hoort de lichte paniek in de stem. Online marketing kan ook erg overweldigend zijn. Allereerst weten veel (traditionele) marketeers helaas nog niet wat het allemaal inhoudt.

Laat staan dat ze doordacht hebben wat ze er aan gaan doen om hun online marketing levend te houden. Je ziet dan ook steeds vaker ééndagsvliegen op het gebied van social media. Producten en diensten die op facebook een account hebben aangemaakt, twee weken zeer actief zijn geweest en daarna niets meer van zich laten horen. In deze blog geef ik je een F.O.C.U.S. tip voor je online marketing.

F.O.C.U.S. – waar Smart Marketing om draait

F.O.C.U.S. op Online MarketingSchrik niet, maar in de huidige markt draait het bij ‘smart’ marketing niet om Facebooken, podcasten, tweeting, instagramming, YouTubing, SnapChatting etc. Het draait erom dat je doelen bereikt op een strategische manier door de zichtbaarheid te vergroten op de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Met andere woorden, je hebt een duidelijke en heldere Online Marketing Strategie nodig voordat je resultaten kunt meten en kunt bijsturen.

Tip 1 – Maak een keuze

Veel bedrijven begaan de fout door te starten met Twitter, Facebook, Instagram, YouTube en SnapChat tegelijkertijd. De truc is echter je focus te houden op één social media kanaal voor minimaal 3 maanden voordat je extra kanalen gaat toevoegen. Zo kan je gericht een publiek opbouwen binnen dat social media kanaal, kan je de kneepjes van het vak leren en krijg je een betere en meer betrouwbare klantendatabase.

Helaas zien wij maar wat vaak dat bedrijven wel 5 kanalen opstarten en hetzelfde automatisch doorzetten op de sociale media kanalen. Vervolgens wordt er na een half jaar geroepen dat Social Media geen zin heeft omdat ze er geen directe omzet uit zien komen. Dit terwijl het natuurlijk niet zo vreemd is. Op instagram moet je natuurlijk anders posten dan op facebook en misschien wil je twitter juist wel gebruiken voor webcare, maar dan moet je die wel weer bemannen.

Misschien is het zelfs nog wel een beter plan om een deel van één van de social media kanalen terug te leiden naar je website en daar de e-mail adressen te verzamelen, want e-mail marketing en een database met klanten creëren is nog steeds belangrijk als omzetmaker voor je bedrijf, dienst of product.

Als je de basis goed aanpakt en de opvolging ook, zal je zien dat het aantal volgers gaat groeien, je zichtbaarheid online vergroot wordt en je e-mail database gaat groeien. Last but not least zal je ook je omzetten zien stijgen door een juiste uitvoering van Online Marketing strategieën.

Tip 2 – Succes komt niet over nacht

Een belangrijke kanttekening die ik wil plaatsen, is dat het tijd kost om op organische manier je volgers te creëren. Tenzij je natuurlijk een budget beschikbaar hebt om volgers en likes te creëren door advertenties voor jouw social media kanaal. Het is bewezen dat je door juiste advertenties bij de juiste doelgroepen snel extra volgers krijgt en ook zo je online zichtbaarheid en bereik vergroot.

Wil je niet adverteren, dan moet je toch op de ouderwetse manier aan de slag. Leer mensen kennen. Zorg voor passende content die mensen graag willen liken of delen. En zorg dat mensen je leuk vinden om hetgeen je plaatst op social media.

Tip 3 – Creëer een Online marketing Strategie met F.O.C.U.S.

Bij het horen van de woorden: “we moeten een strategie schrijven”, zullen een aantal marketeers in de stress schieten. Want; waar moet je beginnen, hoe maak je het pragmatisch en uitvoerbaar en heb je er wel voldoende tijd en kennis voor. Een zeer handige methode voor het ontwikkelen van een online marketing strategie is de F.O.C.U.S. Methode – Follow One Course Until Successful.

Stap 1: Bepaal je doel

De eerste stap in het F.O.C.U.S. proces, is meteen de meest belangrijke. Bepaal je doel. Hierbij komt natuurlijk dat je deze doelen SMART moet formuleren (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden). Het doel; “Meer klanten bereiken”, is iets te breed. Denk hierbij eerder aan doelen zoals: “Voor eind 2016 wil ik van 2.000 likes gegroeid zijn naar 3.500 likes”.

Stap 2: Kies je Online Tool

Facebook, Twitter, LinkedIn, Snapchat, waar bevindt jouw doelgroep zich en waar besteden ze de meeste tijd? Zorg dat je een duidelijke keuze maakt die past bij jouw doelen en jouw doelgroep. Door de focus te leggen op één Social Media kanaal kan je daarin gaan excelleren.

Stap 3: Maak content en een content strategie

Zorg ervoor dat je volgers weten wat ze van je kunnen verwachten. Ga brainstormen en maak bijvoorbeeld een lijst met vragen die over jouw producten gesteld worden. Beantwoord vervolgens deze vragen in korte blogposts of vlogs die je op je website zet. Deel vervolgens deze content op je sociale media kanaal met een link naar de betreffende vlog of blog.

Zo kan je bijvoorbeeld van een blog met 5 tips in totaal 5 berichten maken op social media die allen naar dezelfde blog linken. Het voordeel van de link naar een blog op je site is. Zo krijg je op je site ook steeds meer relevante content en hierdoor ook een betere SEO score. Dit resulteert natuurlijk weer in betere vindbaarheid in zoekmachines en betere online zichtbaarheid. Meer tips voor een Hashtag of Content strategie of tips voor interessante content kan je ook lezen in mijn eerdere blogs hierover.

Stap 4: Ga plannen

Het voordeel van vele social media kanalen is dat je kan plannen. Je kunt dit automatisch doen of juist in een handige planningstool hiervoor gebruiken. In mijn blog van vorige week geef ik je 5 handige tools die je online werkzaamheden verrijken.

Stap 5: Ga de interactie aan

Heel handig dat inplannen, maar je moet niet vergeten te reageren. Ga de interactie aan met je publiek. Like reacties van jouw volgers, reageer op vragen, bedank voor complimentjes en los klachten op. Dit is wellicht zo oud als de weg naar Rome, maar je moet mensen het gevoel geven dat ze gehoord worden. Zorg dat ze zien dat er een mens achter het bedrijf, de product of een dienst zit en ze zullen je ambassadeurs worden. Plan je alleen in en doe je er verder niets aan lijk je een computer / robot en zal er helaas geen binding tussen de klanten en jou ontstaan.

Stap 6 – Volhouden

Zoals eerder benoemd zijn er veel bedrijven die beginnen, maar na een zeer actieve start toch weer vergeten iets met de online marketing te doen. Het is zeer belangrijk om je online marketing strategie te volgen en vol te houden. Geef jezelf als stelregel dat je het minimaal 60 tot 90 dagen wilt volhouden. Pas dan kan je de eerste resultaten zien. Het lijkt bijna op afvallen of je nieuwe fitness routine, pas als je het goed gaat volhouden ga je resultaten zien. Waarom zou het dan anders zijn bij de Online Marketing? Miracles don’t happen over night!

Succes met je F.O.C.U.S. op Online Marketing en Keep up the good work.