5 handige tools die je online werkzaamheden verrijken

ENTHOUSIAST BEGIN AAN SOCIAL MEDIA… MAAR VOLHOUDEN IS NÓG BELANGRIJKER

Vaak zie je dat bedrijven beginnen met een social media kanaal, maar dat het na verloop van slechts één maand al terugloopt qua enthousiasme. Het is toch wel heel veel werk om alles bij te houden. Uiteraard kan je iemand met kennis van Social Media inhuren voor een aantal uren per week voor de content plannen en uitvoering. Dit ontlast jou van deze communicatie en zo hoef je alleen af te spreken binnen welke richtlijnen jij wilt bewegen.

5 TOOLS DIE JOUW ONLINE ZICHTBAARHEID WAARBORGEN

Wil je echter wel zelf doen dan zijn er meer dan voldoende tools op het internet te vinden die jou helpen in je planning én creatie. Zo heb je meer tijd over voor hetgeen de core van jouw bedrijf is. In mijn eerdere blog schreef ik al 10 gouden tips voor voor social media inzet. In deze blog handige tools die je verder helpen met de uitvoering.

Social Media

DE MARKETING DUIZENDPOOT

Zodra je de eerste stappen maakt op het gebied van online marketing en social media, zal je merken dat je een duizendpoot aan het worden bent. Van contentcreatie tot kennis van HTML. Maar ook een duizendpoot kan niet alles tegelijkertijd. De juiste online tools helpen je te plannen en die het werk een stuk gestructureerde en overzichtelijker (en makkelijker) maken

1. Portent’s Content Idea Generator

Ik kwam deze website tijdens het zoeken naar tools een keer tegen en moest erg lachen om de titel generator. Als content creator loop je soms tegen een writers block aan. Deze website kan je dan uit je block halen door gekke titels. Het enige dat je hoeft te doen is een subject in het engels in te voeren en te kijken wat voor gekke titels hij verzint. Er zit niet altijd wat tussen, maar het kan je wel uit je vast denkpatroon trekken en dat is nou juist hetgeen weer zorgt voor kwalitatieve content!

2. Canva.com – Visual ontwerp

Deze handige website heeft vele formaten voor visuals beschikbaar en ook al standaard achtergronden. Er zijn een groot aantal mogelijkheden qua opzet verwerkt in het systeem. Zo kan je een infographic maken, facebook cover, e-mail banner en social media uitingen.

Dit systeem geeft vervolgens een aantal gratis (en betaalde) opties van visueel mooie weergaves. Hier kan je dan gemakkelijk je eigen teksten in verwerken, kleuren in aanpassen en tot slot uiteraard opslaan. Deze content ziet er meteen uit alsof je er echt lang mee bezig bent geweest, maar het heeft je maar een fractie van de tijd gekost.

3. Instagram en LinkedIn vooruit plannen met AgoraPulsw

Het grootste nadeel van Instagram vond ik altijd het feit dat je het niet vooruit kon plannen. Je hebt wel allerlei inspiratie, maar kan het niet vooruit plannen en feit is nou eenmaal dat je het gedurende de dag vergeet en je in de weekenden ook wel eens niet met je werk bezig wilt zijn. Voor alle social media kanalen ook die van klanten maak ik graag gebruik van de social media planningstool van AgoraPulse.

Het voordeel is daarbij dat je het plannen vanaf je computer kunt doen. Geen excuses meer voor auto correct fouten in je teksten ‘omdat je het via je smartphone’ hebt geplaatst. Je zult merken dat de frequentie gemakkelijk omhoog gaat van de posts én ook nog een keer de kwaliteit. Let wel, dit is een betaalde tool, maar mijn inzien is dit het meer dan waard. Het leuke aan deze tool is trouwens ook dat je een hele #lijst te zijn krijgt met populaire # voor optimaal bereik van je instagram posts.

4. Pixabay foto’s

Ondanks het feit dat stockfoto’s niet heel veel geld kosten, kan het toch te veel geld zijn voor je social media uitingen.Daarnaast kost het maken van eigen foto’s vaak zeer veel geld, wat je ook niet hebt. Daarom maak ik zelf voor mijn blog én ook voor mijn werk gerelateerde uitingen gebruik van Pixabay. De foto’s op deze site zijn rechtenvrij én ook commercieel te gebruiken.

Natuurlijk moet je jezelf wel afvragen hoe erg je het vind als je de door jou gebruikte foto ook bij andere merken en diensten terug ziet komen. Het leuke aan deze site is, dat je de fotograaf van een uitzonderlijk mooie foto kan trakteren op een ‘kopje koffie’. Dan maak je via je PayPal account geld over. Zo’n vrijwillige bijdrage klinkt toch vele malen leuker dan dat je moet betalen voor een foto?

5. Trello

Als je houdt van plannen, bijhouden en aftikken is deze online planningstool geniaal. Je kan borden aanmaken met een thema en daarop kaarten aanmaken. Zo heb ik bijvoorbeeld een kaartenlijst met lange termijn, deze week, in afwachting en afgerond. Je kan aan een kaart leden toevoegen (dus bijvoorbeeld dat je wilt dat een collega er naar gaat kijken), je kunt deadlines aangeven, bijlages bijvoegen updates vermelden.

Ook heeft het de mogelijkheid om documenten van Google Drive, dropbox en Onedrive toe te voegen. Het is een simpel drag en drop systeem en je hebt binnen 2 seconden door hoe het werkt. Gemakkelijker dan deze online planningstool ben ik nog niet tegen gekomen. Deze website heeft trouwens ook een eigen app. Als je deze op je telefoon installeert kan je zelfs op je telefoon meldingen krijgen van naderende deadlines en nieuwe taken.

Nog meer tools

Er zijn uiteraard nog meer tools die handig zijn om in te zetten voor je werk en dit zijn lang niet alle online tools die ik gebruik. Welke gebruik jij en is er nog één bij die ik mis? Laat het mij dan zeker weten!