Afgelopen week schrok ik van een tweetal mailtjes die in mijn werkmail belanden. Een Online Marketing en SEO bedrijf die voor diverse websites goede SEO resultaten beloofden. De manier waarop ze dat echter wilden bewerkstelligen was door linkjes uit te wisselen… Ja ja je hoort het goed!

Ik hoop van ganze harte dat de betreffende sites niet te veel geld geven aan deze bedrijven, want alleen kwalitatieve en goede links zorgen voor een betere zoekmachine optimalisatie.  Daarnaast waren deze bedrijven ook nog eens zo kortzichtig dat ze hun hele lijst met websites toestuurden. Met de vraag aan mij of ik relevante informatie op hun site zie staan die ik wil doorplaatsen. In deze blog een klein kijkje in de keuken van zoekmachine optimalisatie met een aantal punten waar je in 2016 op moet letten.Zoekmachine optimalisatie

Alleen de term SEO schrikt vele mensen af, maar je hoeft er echt niet bang voor te zijn, daarom zal ik het vanaf nu zoekmachine optimalisatie noemen. Wel moet je uiteraard goed kijken bij wat voor partij of persoon je deze taak uitbesteed als je het zelf niet kunt of wilt doen. Pas dus op dat je niet met ouderweste linkdeel bedrijven in zee gaat.

Golden Rule van zoekmachine optimalisatie

Het klinkt misschien logisch, maar toch is dat voor vele bedrijven niet zo. De allerbelangrijkste regel voor zoekmachine optimalisatie, is dat je teksten schrijft waarmee je je lezer / doelgroep een plezier doet. Zorg voor relevante en passende informatie. Dat is leuk voor jezelf om te maken en is ook leuk en relevant voor je bedrijf, product of dienst.

Gebruik populaire woorden

Volgens de blog van Dutch Cowboys zijn er een groot aantal populaire zoekwoorden in 2015. Een aantal van deze zoektermen waren: “Wat is een vlogger” maar ook “koningsdag” waren stijgende en populaire zoektermen. Hier kan je natuurlijk handig op inspelen door in je online content te refereren naar deze zoekwoorden. Grappig om te zien dat er in 2015 ook veel gezocht werd naar ‘Snapchat’. Genoeg relevante aanknopingpunten en termen om over te schrijven.

Zoekmachine optimalisatie regels? Hoe actueel zijn ze?

Zodra een partij ontdekt heeft hoe de zoekresultaten beïnvloed kunnen worden is het waarschijnlijk alweer verouderd. Google en andere zoekmachines veranderen in een rap tempo het algoritme achter het zoeksysteem. Een duidelijk voorbeeld heb ik aangehaald in mijn inleiding. Een aantal jaren terug loonde het om willekeurig links uit te wisselen met andere sites. Hoe meer links naar je site toe gingen hoe beter het was. De dag van vandaag is dat echter absoluut niet meer het geval. Google kijkt niet alleen naar het aantal links, maar ook naar de kwaliteit en relevantie van de sites die naar je site linken.

Altijd belangrijk in zoekmachine optimalisatie is de Keyword density

Klinkt misschien lastig, maar het is niet meer dan de dichtheid van zoekwoorden). De spiders van Google lopen door je site om je content te indexeren. Waarover communiceer jij op je site en als dusdanig word je site wel of niet getoond bij een aantal zoekbegrippen. Het is en blijft daarom extreem belangrijk om een goede Keywordlist te hebben. In mijn eerdere blog schreef ik al over Het belang van goede Keyword listings

Google staat niet stil

Je weet het misschien al wel, maar een groot bedrijf als Google staat nooit stil in de ontwikkelingen. Het kopen van een handboek is dus eigenlijk al achterhaald, omdat de tijd tussen het schrijven en het uitgeven alweer veel is verandert. Jaarlijks vinden er namelijk meer dan 400 Google-updates plaats die grote gevolgen kunnen hebben. Denk hierbij aan de verandering om niet meer rechts van de zoekresultaten advertenties te tonen en in plaats van 3 advertenties bovenaan de site 4 advertenties te tonen.

Ook het belangrijker maken van de Google Shopping zijn belangrijke ontwikkelingen voor zowel zoekmachine optimalisatie als zoekmachine adverteren. Het is daarom belangrijker om altijd bij te blijven door blogs en informatie op het internet te lezen. Alleen zo zorg je dat je altijd relevante en goede content kan schrijven. Als je natuurlijk nog geen basiskennis hebt van zoekmachine optimalisatie kan je altijd overwegen een basisboek te kopen over zoekmachine optimalisatie, of een basiscursus te volgen. Ik ben overigens van mening dat je weer meer leert van een cursus dan uit een boek, omdat je meteen praktijkgerichte vragen kunt stellen.

Technische eisen die zoekmachine optimalisatie beïnvloeden

Veel mensen denken dat de zoekmachine optimalisatie ophoudt bij het schrijven van teksten, maar dat is niet waar. Technisch gezien kan je ook nog veel doen aan je site voor een betere score. Zo is het belangrijk een duidelijke sitestructuur te hebben, dien je een goede sitemap te hebben. Maar één van de grootste en meest belangrijke updates die vorig jaar zijn doorgevoerd is de gebruiksvriendelijkheid van je site voor mobiel. Is de site responsive gemaakt en laadt hij snel en goed op mobiele devices? Dan krijg je een hogere ranking. Een zeer belangrijk algoritme update die de gebruiksvriendelijkheid van sites moet vergroten.

Lezer staat op nummer 1

Zoekmachine optimalisatie gaat eigenlijk helemaal niet om een technisch verhaal of om online marketing. Het is eigenlijk een score hoe gemakkelijk je het maakt voor je lezers om je site te bekijken en te lezen. De relevante content is natuurlijk erg belangrijk, maar net zo belangrijk is dat de site ook snel en goed laadt, zelfs op mobiele devices. Want zeg nu zelf, als je iets wilt lezen en de pagina is nog niet geladen op je mobiel binnen een paar seconden, dan klik je toch zelf ook weer terug?

Doe maar normaal…

Wat je eigenlijk in je achterhoofd moet houden als je bezig gaat met zoekmachine optimalisatie is het Oer Hollandse gezegde: “Doe maar gewoon… dan doe je al gek genoeg”. Want het het tekstuele deel van zoekmachine optimalisatie is eigenlijk heel simpel. Schrijf voor je kijker en niet voor Google en je bereikt goede resultaten.