Instagram is het social media bij uitstek waar je met mooie foto’s en korte teksten en compacte video’s de aandacht van het publiek moet trekken. Maar dit is moeilijker dan gedacht, want wat maakt een goede foto nou goed? Daarnaast is er ook nog de optie bijgekomen voor Instagram Stories. Hoe zorg je nou dat je bedrijf, product of dienst een goed instagram account heeft en hoe zorg je dat je de aandacht trekt tussen alle foto’s? In deze blog een aantal tips voor je instagram account.

Instagram #Hashtag gebruik

instagramWaar binnen facebook het hashtag gebruik nog niet volledig is geïntergreerd, zorgt het gebruik van de juiste Hashtags bij Instagram juist dat jouw foto wordt getoond tussen de juiste posts. Binnen Instagram zijn er een aantal #combinaties die op een snelle gemakkelijke manier voor meer volgers kunnen zorgen. Bijgaand de top 10 van deze populaire Hashtags:

  1. #Love
  2. #Instagood
  3. #Cute
  4. #Follow
  5. #Followme
  6. #Happy
  7. #Tagforlikes
  8. #Picoftheday
  9. #Friends
  10. #Smile

Zoals je ziet zijn het veel algemene zoektermen, je zult dus ook merken dat je veel concurrentie hebt als je op deze Hashtags gaat zoeken, maar het zorgt in ieder geval voor extra zichtbaarheid van je account.

Zorg voor een scroll stopper

Iedereen met een instagram account die veel accounts volgen zien hun tijdlijn vol met foto’s. Je moet dus iets doen wat ervoor zorgt dat de volgers ook stoppen met scrollen. Deze zogeheten Scroll Stopper. Dit kan op diverse manieren.

  1. Kies voor een foto met weinig afleiding en veel focus. Hoe drukker de foto, hoe sneller verder gescrollt wordt.
  2. Maak gebruik van sprankelende kleuren of mooie filters. Alleen unieke foto’s vallen goed op.
  3. Bedenk hoe het eruit ziet op mobiel. Instagram is het mobiele social media platform bij uitstek. Bekijk de foto’s die je maakt daarom altijd eerst op mobiel om te zien of het er mooi uitziet.

Vergeet niet je branding in de foto’s mee te nemen

Foto’s die gaaf en mooi zijn, worden sneller geliked… maar vaak vergeten bedrijven hun merk of logo’s in de foto’s mee te nemen. Bij foto’s van de producten gaat het vaak wel goed, maar bij foto’s van andere onderwerpen wordt het logo van het merk of product vaak vergeten. Er zijn voldoende apps die het mogelijk maken logo’s toe te voegen aan gemaakte foto’s. Installeer dit dus op je mobiel en bewerk die foto’s voor je ze op instagram zet.

Inspireer tot actie

Het belangrijkste onderdeel waarmee je in Instagram veel kunt bereiken, is de call to action. Zo kan je een zeer gave foto van je huisdier plaatsen en vervolgens je volgers oproepen hetzelfde te doen onder een bepaalde Hashtag die jij verzint. Check dan wel even of die Hashtag niet al gebruikt wordt. Door de volgers te betrekken zorg je dat er interactie ontstaat én dat je een echte community creëert.

Maak gebruik van Insta Stories

Toen instagram bekend maakte met de Stories te beginnen, waren er vele mensen verontwaardigd over deze keuze. Het was namelijk een kopie van Snapchat. Natuurlijk is het niet een heel origineel concept, maar het zorgt wel dat het voor bedrijven mogelijk wordt om verhalen te vertellen van events en gebeurtenissen zonder de F.O.C.U.S. te verliezen.

Zo kan je gebruik maken van één social media kanaal en heb je toch de mogelijkheid om bijvoorbeeld een Behind the Scenes te maken van een evenement. Vaak hebben bedrijven namelijk gedurende het jaar namelijk onvoldoende content om het te rechtvaardigen een snapchat account te starten, juist door de integratie van de Stories binnen Instagram kunnen bedrijven toch gebruik maken van de manier om verhalen te vertellen die SnapChat heeft zonder de extra social media account te maken…

Liever computer dan mobiel?
Instagram wil het liefst dat je via mobiel de content op het internet zet. Toch zijn er een aantal tools die het gemakkelijk maken om vooruit te plannen en Instagram posts via het internet te plaatsen. Wil je weten welke ik adviseer? Lees dan mijn blog over: 5 handige tools die je online werkzaamheden verrijken!