Twitter, een social medium die de laatste jaren flink terrein aan het verliezen is. Toch is niets zo actueel als twitter. De consumenten worden door middel van #vermeldingen geactiveerd. Dat Twitter zeker een medium is die wij niet moeten vergeten, bewijst Starbucks in Amerika. Starbucks is tussen april en mei 2016 enorm gegroeid. In April 2016 was @SamsungMobile nog het meest succesvolle merk op twitter als het aankwam op het aantal volgers. maar liefst 11.1 miljoen mensen volgen deze twitter account. En dat doen die 11.1 miljoen mensen niet zomaar. Toch heeft Starbucks onverwacht in 1 maand Samsung van de troon gestoten. In deze blog laat ik de voorbeelden zien van de hashtag en content strategie die deze twee partijen gebruiken, ik ben van mening dat ieder ander bedrijf hier nog veel van kan leren.

Hashtag

De Hashtag en Content marketing strategie van Samsung in de USA

Verrassend dat een merk als Samsung die een kleiner marktaandeel heeft dan apple en geen dagelijks gespreksonderwerp zoals Starbucks toch een zeer groot aantal trouwe volgers heeft. Hoe doen ze dat? Als je de tweets bekijkt van @SamsungMobile kan je twee gemeenschappelijke dingen constateren:

  1. Ze tweeten over relevante content. Zo is er de laatste maand zeer veel gepraat over VR. Samsung kan natuurlijk alleen product gerelateerd praten, maar ze laten ook heel slim bijvoorbeeld filmpjes zien waarin de Editor in Chief van de New York Times Magazine zijn visie over VR laten zien. Slim om zo VR en de VR bril te vermarkten.
  2. De Hashtag strategie die Samsung gebruikt is slim, uitgekiend en ook vooral goed. Zo zorgen ze dat informatie over hun producten nog beter vindbaar is en er ook over gepraat wordt. Als je nog steeds niet weet hoe je slim Hashtag Marketing kunt inzetten, kan je zorgen dat jouw online strategische inzet geoptimaliseerd wordt.

Het slimme van de Hashtag en content strategie van @SamsungMobile is dat het hen niet om de sales gaat. Het gaat Samsung over een groter content verhaal. Ze laten zien hoe de producten je leven kunnen verrijken. Wat er allemaal mogelijk is. Door niet plat in te steken op claims als: “koop het product”, geven ze de producten meer gevoel mee, waardoor je meer gaat verlangen naar het product. Het wordt je niet opgedragen, maar je gaat uit jezelf naar het product verlangen.

De indrukwekkende inhaalslag van @starbucks

Waar @SamsungMobile nog steeds zeer succesvol is, is er de laatste maanden toch nog iets veranderd. Starbucks heeft @SamsungMobile namelijk van de troon als grootste merk op twitter verslagen. Natuurlijk hebben ze hier een behoorlijk groot budget voor gebruikt, maar zelfs als je geen budget hebt kan je nog wat leren van de tactieken van Starbucks die ze gebruikt hebben.

les 1: hou van je fans

Het klinkt misschien cliche, maar zonder je fans ben je niets. De eerste en belangrijkste les is daarom ‘Hou van je fans’. Bij Starbucks geldt natuurlijk dat ze regelmatig in het leven van de volgers zijn. Waar je bij Samsung misschien maar één keer tweet over je nieuwe telefoon, kan je bijna dagelijks praten over Starbucks als je daar natuurlijk dagelijks komt. Wat Starbucks heel goed doet, is dat ze de positieve commentaren van hun volgers Retweeten. Door de positieve ervaringen van hun volgers te delen is hun database aan trouwe volgers exponentieel gegroeid. Het is de meest gemakkelijke manier voor content op twitter en het kost je niet veel tijd en het kost je geen geld, maar de Retweet button kan je zeer gemakkelijk volgers opleveren.

Tip 2: Gemakkelijke en praktische hashtags

Waar het Hashtag gebruik steeds moeilijker wordt gemaakt door bedrijven, zoekt Starbucks juist de eenvoud op. Zo heeft Starbucks recentelijk een #StarbucksDate in het leven geroepen. Slim inspelend op de wil van mensen om selfies te maken gekoppeld aan een gemakkelijk te delen Hashtag. Op deze manier vergaarde Starbucks honderden tweets met hun Hashtag die op hun beurt weer gemakkelijk geretweet konden worden door starbucks.

Waar Samsung de laatste tijd erg veel Hashtags aan het creëren is over hun producten, kan je beter  net als Starbucks de klanten centraal zetten. Hierdoor is de volgers sneller geneigd om jouw hashtag over te nemen. Alleen hierdoor al is Starbucks het aan het winnen van Samsung op Twitter.

Tip 3: Creëer fantastische visuele content

Natuurlijk kan je met veel budget mooie visuele content maken, maar je kan natuurlijk ook gaan voor een stijl van de content die consumenten snel kunnen kopiëren. Juist té perfecte foto’s zorgen voor afstand tot je publiek. Mensen willen graag participeren op social media. Daarbij moet je jezelf verzinnen dat fantastische visuele content niet per se over de top moet zijn. Maak content die vrienden ook zouden maken, maar wees ook niet bang om soms wel een verrassende tweet te sturen.

Wat natuurlijk geldt voor twitter, geldt ook voor facebook en andere social media. Neem de tips van deze grote (amerikaanse) bedrijven ter harte en verrijk je content strategie voor meer (trouwe) volgers.