In een maatschappij waar we steeds meer zittend werk doen, net iets vaker de lift pakken dan nodig en waarin we vooral bezig zijn met onszelf is het vrij lastig om als marketeer iets te verzinnen wat mensen in beweging krijgt en wat mensen bind met elkaar. Als je echter het bewegen of de interactie met elkaar leuk gaat maken. Door mensen met elkaar te verbinden op sympathieke wijze, creëer je veel meer bereik. Fun Marketing kan je hiermee helpen.

Dit geldt zowel voor de virale effecten, als voor de gezelligheid op straat. In deze blog benoem ik enkele voorbeelden van zeer goed uitgekiende marketing waarmee de marketeers laten zien dat het verbinden van mensen goede PR en voor een grote fun factor zorgt.

fun marketing

De 21 schommels van Montreal – Fun Marketing voorbeeld 1

Stel je voor je bent de PR manager van de mooie Canadese stad Montreal. Hoe ga je voor mooie exposure voor je stad zorgen. Natuurlijk kan je leuke evenementen naar de stad halen of de highlights van de stad onder de aandacht brengen, maar je kan ook iets gaafs doen in de stad waar de hele wereld over gaat praten.

Ieder jaar is het in het voorjaar een festival genaamd Montreal’s Spring. Tijdens dit festival geeft de stad een stukje van de stad ‘terug’ aan de bewoners. Één van de meest spraakmakende projecten die dit festival met zich mee heeft gebracht is een rij van 21 kleurrijke schommels in een getransformeerde middenberm van een drukke verkeersstraat. Het doel van de schommels (ook wel 21 Swings) genoemd, leiden niet alleen tot extra beweging (voor jong en oud), maar zorgt ook nog eens voor verbinding in de vorm van muziek.

Elke schommel produceert namelijk een eigen geluid. Zo is de ene schommel een gitaal, de andere een harp of een piano etc. Als alle 21 schommels tegelijk bewegen onstaat er een heuze sympfonie van muziek, maar daarvoor moet er een goede samenwerking zijn met alle mensen die op de schommel zitten. Je kan je voorstellen dat dit voor veel plezier in de stad zorgt en dat er ook nog een keer speelsheid in de openbare ruimte bevordert wordt. Daarnaast maak je door dit project ook nog een keer gemakkelijker contact met je mede stadsgenoten. Geniale inzet van  fun marketing van deze PR Medewerker.

 

 

De Pianotrap zorgt voor minder mensen op de roltrap – Fun marketing voorbeeld 2

Kijk eens op een willekeurig station en je zult zien dat zeer veel mensen een roltrap verkiezen boven een gewone trap. Dit terwijl het niet eens sneller is… én het is ook nog een keer ongezonder. Ondanks het feit dat iedereen dit weet, verkiezen we toch vaak luiheid boven vermoeidheid en gezondheid. Een lift of roltrap zijn nou eenmaal veel gemakkelijker en het kost ons geen energie.

Volkswagen stimuleert te bewegen

Volkswagen wilde hier verandering in brengen, als fabrikant van auto’s wilden ze toch graag de mensen stimuleren om buiten het autogebruik om tóch te bewegen. Daarom hebben ze een internetcampagne ontwikkeld die ze de ‘Fun Theorie’ genoemd hebben.

Hiervoor hebben ze in Stockholm een trap bij een druk metrostation bekleedt met geluidssensoren en hebben ze de trap vormgegeven als een piano. Je kan je voorstellen dat deze bijzondere aankleding de nieuwsgierigheid van menig reiziger heeft gewekt, want wat bleek? Elke trede maakte een geluid van een pianotoets.

Fun marketing krijgt mensen aan het bewegen

Aan het eind van de campagne heeft Volswagen vergeleken hoeveel mensen extra de trap namen, in plaats van de roltrap ten opzichte van andere dagen en wat bleek… In 66% van de gevallen verkozen de mensen de leuke pianotrap boven de roltrap. Simpel, fun, effectief en een groot bereik van je campagne, wat wil je als campagne manager nog meer.

Maar… Volkwagen houdt het niet alleen bij de Pianotrap, ze hebben meer grappige activiteiten en fun marketing ingezet om “Human Behavior” te veranderen. Ze hebben er zelfs een  competitie van gemaakt waarin ze het publiek betrokken mee te denken met ludieke activiteiten.

De Speed Camera Loterij

Een zeer mooie uitvoering is de Speed Camera Loterij. In deze loterij werden de mensen die te hard reden beboet. De inkomsten uit deze boetes werden in een apart potje gezet. Maar als je gewoon de toegestane snelheid rijdt krijg je ook iets op je deurmat, maar dan niet een boete, maar een lot van een loterij. Uiteindelijk werden er prijzen verloot onder alle loten.

Wilde je dus meedoen aan de loterij, dan moest je daar de toegestane snelheid rijden.  Voor de start van dit experiment werd er gemiddeld 32 km/h gereden. Tijdens het experiment is dit gedaald naar 25 km/h. Een opzienbarend lagere gemiddelde snelheid wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Toch jammer dat ze dit in Nederland nog niet hebben doorgevoerd.

Begin met fun marketing en bereik meer

De bovenstaande voorbeelden bewijzen dat ludieke en grappige initiatieven beloond worden met aandacht online en offline. En ook dat dit voor verbinding van mensen en verandering van menselijk gedrag zorgt. En dat is toch waar wij met z’n allen alleen maar heel erg blij van kunnen worden, ik tenminste wel. Begin dus met het inzetten van fun marketing.