Tegenwoordig is iedereen altijd en overal via een scherm met elkaar verbonden. Of dit nu een scherm is van je telefoon, tablet of computer. Alles wat je wilt is binnen handbereik. Dit maakt het voor de toekomstige generaties meer norm dan uitzondering dat er online bestellingen gedaan worden. Daarom is het belangrijk om je webshop zo te optimaliseren dat de conversies gestimuleerd worden, want als je een webshop hebt, wil je natuurlijk zo veel mogelijk conversies bewerkstelligen. In deze blog geef ik je vier stappen die de conversie kunnen optimaliseren. Er zijn nog veel meer optimalisatiestappen te maken bij webshops, maar start met deze vier en je hebt in ieder geval al een begin gemaakt.

Het ‘gevecht’ tegen de conversie van de grote jongens

conversieStel je voor; je hebt een geniaal nieuw product bedacht en wilt dit graag via een webshop verkopen. Je zet alles op alles, maar ziet na lancering dat toch veel mensen afhaken in het bestelproces. Wat is er aan de hand? Natuurlijk is dit van een groot aantal zaken afhankelijk zijn daarom is het belangrijk om ook bij kleinere webshops aan conversieoptimalisatie te doen.

De grotere webshops zoals wehkamp, CoolBlue en bol.com hebben een heuse CO-manager die zich hier dagelijks mee bezig houdt. Deze conversie optimalisatie experts analyseren de site en geven advies waar de site verbeterd kan worden om meer conversies te behalen.

Toch is dit voor de kleinere webshops een onderbelicht onderwerp. Eigenlijk heel onlogisch, want het is voordelige en duurzamer om van 4 op de 100 bezoekers naar 8 op de 100 bezoekers te gaan, dan van 4 op de 100 bezoekers naar 8 op de 200 bezoekers te gaan. Dit omdat de extra bezoekers vaak ook extra geld kosten om aan te trekken.

Definitie van Conversie optimalisatie

Misschien heb ik een aantal van jullie al verloren bij de titel of bij de intro, daarom even terug naar de basis. Want wat is Conversie-optimalisatie eigenlijk? Je kunt conversie optimalisatie zien als en onderzoeken van knelpunten in het bestelproces van de bezoekers en vervolgens oplossingen hiervoor vinden en implementeren.

4 stappen voor conversie optimalisatie

Een mooie definitie, maar hoe breng je het in de praktijk? In het onderstaande stappenplan zet ik de belangrijkste stappen van conversie optimalisatie uiteen.

Stap 1 – Onderzoek

Bijna elke ondernemer ken het gevoel. Als je iets doet, wil je meteen resultaten zien. Het proces van Conversie optimalisatie is echter een langduriger proces die uiteindelijk duidelijke resultaten heeft, maar de weg naar het resultaat toe is iets langer. Je begint de optimalisatie namelijk met een onderzoek. Dit onderzoek is nodig om te ondervangen waar de webshop verbetering behoeft. Hoe weet je anders waar je moet beginnen. Dit onderzoek kan je in een aantal fases opdelen

Fase 1 – Google Analytics

De allereerste onderzoeksfase is de fase van Google Analytics. Deze gratis online tool kan je inzicht geven in waar bezoekers vaak uitstappen, vastlopen of waar bijvoorbeeld errors optreden. Ook kan je in analytics onderzoeken welke gebruikersstromen er zijn en kan je bijvoorbeeld constateren dat veel mensen afhaken bij een formulier in het conversieproces. Als je vervolgens je site zelf doorloopt op deze manier is snel te achterhalen of er niet een fout optreed.

Google Analytics is echter een zeer grote tool en als je niet weet waar je moet zoeken dan kan je snel verdwalen tijdens je onderzoek. Zet daarom voordat je Google Analytics opent een aantal vragen op papier waarop je antwoord wilt hebben en ga vervolgens zoeken. Indien je alle data wat overweldigend vind, raad ik je aan hiervoor een Google Analytics expert in te schakelen en hem/haar deze vragen voor te leggen.

Fase 2: Hotjar

Ik heb het nog niet eerder gehad over de webinteractie tool Hotjar, maar deze tool verschaft je inzichten in het klik en kijkgedrag van je bezoekers op je site. Hotjar maakt zogeheten heatmaps van je bezoekers, waardoor je ziet waar de focus van de kijker op gevestigd is. Deze heatmaps kunnen je helpen bij de onderzoek naar de kwaliteit van je site. Ook is er in deze tool een mogelijkheid om van de uitstappers een video-analyse te krijgen die laat zien welke cursorbewegingen de bezoeker heeft gemaakt. Dit kan je weer aanwijzingen geven waarom de bezoeker afhaakt.

Fase 3: Vraag het je bezoekers

De meest zinvolle informatie haal je vaak toch uit een groep mensen die voor jou de site bekijken met frisse ogen. Vaak ben je als webshop eigenaar zo gewend aan je site dat alles logisch is, maar vraag eens een 40 tal mensen die jouw site nog nooit hebben gezien om hiernaar te kijken en je zult veel van ze leren.

Stap 2 – Test de bevindingen

Als je je onderzoek hebt voltooid is het tijd om de bevindingen te optimaliseren, maar wat is de beste optimalisatie? Dit blijft een proces waarin je gewoon moet testen. Vaak weet je namelijk wel waar iemand uitstapt en heb je het idee dat het beter kan… maar hoe exact weet je niet. Gebruik hiervoor een A/B test of een A/A/B test. In een eerdere blog van mij heb ik over A/B testen gehad.

Vind je een A/B test te lastig of kostbaar om op te zetten kan je ook op een ouderwetse manier kijken of bepaalde veranderingen effecten hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het veranderen van de kleur van een knop. Als je ziet dat weinig mensen op de knop klikken, kan je bijvoorbeeld voor een maand de knop een andere kleur geven. Na die maand bekijk je of er meer op geklikt is en hieruit kan je weer een conclusie trekken. Deze conclusie is niet 100% zuiver omdat je andere bezoekers hebt, die ook weer ander gedrag vertonen.

Stap 3 – Conclusies trekken en proces opnieuw starten

Als je alles hebt onderzocht en getest is het belangrijk om een conclusie te trekken. Hierbij is het verstandig om vast te leggen wat de ‘learnings’ waren van het optimalisatie proces. Maar  daar houdt het niet op… daar begint het nieuwe cirkeltje van Conversieoptimalisatie weer. Je gaat namelijk onderzoeken wat de consequenties waren van bepaalde acties en vervolgens ga je onderzoeken of het nóg beter kan. Je begint weer opnieuw bij stap 1 en doorloopt dit proces net zo vaak tot je tevreden bent over je conversieratio.

Stap 4 – Simpele conversieverhogende tips

Het bovenstaande proces is best tijdrovend, wil je als webshop sneller resultaten zien, dan kan ik je aanraden het volgende in de shop te integreren:

  • Sluit je aan bij een webwinkel keurmerk
  • Zorg ervoor dat je bedrijf gereviewd kan worden
  • Zorg ervoor dat je de klanten de kans geeft producten te beoordelen.
  • Benoem alle USP’s van jouw product of dienst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gratis verzending etc.
  • Zorg dat je site snel genoeg laadt.

Bezint eer gij begint

Er zijn nog veel meer conversie optimalisatie tips die ik in een latere blog ongetwijfeld nog een keer zal behandelen. Maar met de bovenstaande 4 stappen ben je een stuk dichter bij een hogere conversieratio op jouw webshop. Conversie optimalisatie is zo veel omvattend dat je misschien bang bent eraan te beginnen. Het is tenslotte niet jouw expertise.

In dit geval kan ik je aanraden om hiervoor een expert of bureau in de hand te nemen die deze optimalisatieslag voor je gaat maken. Besluit je het wel te doen kan ik je maar één belangrijke tip meegeven en dat is: “Bezint eer gij begint, bepaal wat je wilt analyseren en testen, want anders verdwaal je in een bos aan data”. Rest mij niets ander meer dan jou succes te wensen.