14 tips om je e-mail lijsten te laten groeien

Als online marketeer gebruik je het liefst alle tools die je tot je beschikking hebt om je klantenbestand te benaderen. Niet alle tools beschikken echter over de mogelijkheid om de boodschap goed over de bûhne te krijgen. In deze blog geef ik je 14 tips voor het laten groeien van je e-mail lijsten.

Voordelen van e-mail versus social media

Zo worden je organic posts op facebook niet aan al je volgers getoond en zit je bij twitter vast aan de 140 tekens. Bij instagram draait het om de foto en een korte tekst en kan je met Snapchat wel een verhaal vertellen, maar dit is juist weer vluchtig. Daarom is en blijft e-mail marketing een belangrijke tool voor Online Marketeers om de passende informatie bij de geïnteresseerde klantenkring te krijgen.

14 tips hoe je e-mail lijsten kunt laten groeien

Toch blijft het moeilijk om de klanten te overtuigen zich in te laten schrijven voor de nieuwsbrief. Ze krijgen tenslotte van allerlei bedrijven al nieuwsbrieven. In deze blog geef ik je 14 tips hoe je gemakkelijk de e-mail lijsten van je bedrijf, product of dienst kunt laten groeien.

E-mail lijsten

Tip 1: Zeg NOOIT schrijf in voor onze nieuwsbrief

Mijn eerste tip is meteen mijn meest belangrijke tip. Zet nooit, maar dan ook nooit ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’. Waarom niet vraag je jezelf af? Omdat nieuwsbrieven vaak saai zijn. Veel mensen denken automatisch ‘ik heb toch geen tijd het te lezen’. Wees  creatief benoem je nieuwsbrief anders, vertel wat de klant kan verwachten, maar noem het geen nieuwsbrief. Je zult zien dat met deze eenvoudige aanpassing de database van je mailing list gaat groeien.

Tip 2: Geef iets terug voor het mailadres

Dit kan vanalles zijn, van een korting tot een whitepaper met een onderzoek die jij hebt gedaan. Dit alles inruil voor een e-mail adres. Let echter wel op met het weggeven van korting. Hierdoor trek je wellicht de verkeerde mensen aan die de succesratio van je mailings omlaag helpen. Sterker is het door bepaalde voordelen te geven aan de mailing list subscriber in de vorm van een gratis white-paper. De mensen die je hiermee aantrekt zullen van hogere kwaliteit zijn dan de mensen die korting willen hebben.

Tip 3: Maak het mogelijk om op elke pagina in te schrijven

Helaas maken nog veel bedrijven de fout om alleen op de homepage een inschrijfknop voor de nieuwsbrief te maken. Besef je echter goed dat niet iedereen hier binnen komt. Door op elke pagina een inschrijfknop te maken verhoog je het aantal inschrijvingen zeer eenvoudig. Ook geef je hiermee nieuwe klanten de kans even rustig erover na te denken en zich later in het bezoek alsnog in te laten schrijven. Ook kan je eraan denken om een speciale webpagina te maken waar alle voordelen van de mailing omschreven staan.

Tip 4: Maak gebruik van je e-commerce

Heb je een webshop? Maak dan gebruik van de klanten die bereid zijn een transactie bij je te doen. Iemand die namelijk al bereid is om geld te betalen voor je diensten, zal eerder ja zeggen tegen het inschrijven voor je e-mail lijsten.

Tip 5: Bedanktpagina

Als je te bang bent tijdens het transactieproces een vinkboxje te tonen met ‘schrijf je in voor alle productnieuws’, neem dan dit vinkboxje mee op de bedanktpagina. Hierdoor houdt je het transactieproces clean en eenvoudig en iedereen komt na het betalen toch op de bedanktpagina. Waarom zal je dan geen optimaal gebruik hiervan maken?

Tip 6: Laat jouw product of dienst opnemen in een andere nieuwsbrief

Als je eigen database niet groot genoeg is, kan je eraan denken om ruimte in te kopen in een nieuwsbrief van bijvoorbeeld een tijdschrift. Als er maar een overkoepelende doelgroep is, kan je zo gemakkelijk je eigen mailing list uitbreiden. Biedt deze groep dan wel iets exclusiefs aan zodat ze zich speciaal voelen en eerder geneigd zullen zijn zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Tip 7: Maak ambassadeurs

Maak van jouw abonnees jouw ambassadeurs. Vraag ze vrienden en familie uit te nodigen voor de nieuwsbrief en geef ze iets terug voor hun loyaliteit in de vorm van spaarpunten of een korting per aangeleverde adres.

Tip 8: Maak gebruik van fysieke evenementen

Staat jouw bedrijf, dienst of product op een fysiek evenement. Zorg er dan voor dat je bezoekers van je stand zo ver krijgt dat ze jou je e-mail adres geven. Let wel op dat je nadrukkelijk hun toestemming vraagt of jij ze op de mailing list mag zetten.

Tip 9: Maak je nieuwsbrief deelbaar

In een tijd waar alles en iedereen met elkaar verbonden is, moet je ervoor zorgen dat je nieuwsbrief deelbaar is. Stel je voor je ontvangt een mailing met een leuk artikel voor een vriend of vriendin. Je zult misschien niet snel geneigd zijn de hele nieuwsbrief te delen, maar wel dat ene artikel. Door dit artikel deelbaar te maken, zorg je ervoor dat je deelfactor en dus je bereik vergroot. Je zult merken dat deze vrienden die de content doorgestuurd krijgen sneller geneigd zijn om zich in te schrijven voor jouw mailing lijst.

Tip 10: Koppel aan CRM

Zorg ervoor dat je CRM database verrijkt wordt met e-mail adressen waar je naar toe mag mailen. Hierdoor kan je tailor made mailings maken die echt meerwaarde bieden aan de klanten.

Tip 11: vertel dat het veilig is

De grootste zorg van mensen waarom ze geen e-mail adres achter laten, is het gevoel dat hun mail adres niet veilig is. Door de mensen te verzekeren dat ze alleen mailings ontvangen van jouw bedrijf, product of dienst én je het e-mail adres niet doorverkoopt aan derden, trek je een grote schare mensen al over de streep om toch in te schrijven.

Tip 12: Voorkom dat ze uitschrijven met kwaliteit

Eenmaal een indrukwekkende database aan mailingadressen opgebouwd? Zorg dan dat ze zich niet uitschrijven. Dit doe je door kwalitatieve, unieke en leuke content te schrijven en delen. Het gaat vaak niet om de frequentie van het aantal mailings die klanten aan je bindt, maar de inhoud van de mailings. Vaak zorgen te veel mailings voor een SPAM gevoel bij klanten waardoor ze zich gaan uitschrijven.

Tip 13: Vraag niet te veel

Vraag bij het inschrijven niet om teveel informatie. Vaak volstaat alleen een e-mail adres. Ga niet vragen om naam, geboortedatum etc. Dit kan je in een volgende fase van de e-mail marketing doen om de database te verrijken. Zeker bij de eerste stap moet je het mensen zo makkelijk mogelijk te maken.

Last… but not least! Tip 14: Maak een leuke en mooie bedankt mail

Heeft iemand zich ingeschreven? Maak dan in jouw stramien een mooie bedankt mail voor het inschrijven. Vertel in de bedankt mail wat hij of zij kan verwachten van jou, hoeveel nieuwsbrieven verzonden worden en hoe ze contact met je kunnen opnemen. Geef het een persoonlijk tintje en een klant voelt zich meer gewaardeerd.

Bedankt voor het lezen

Bedankt voor het lezen van deze tips over het laten groeien van je e-mail lijsten. Indien je graag ondersteuning wilt bij je e-mail marketing, of een training voor wat betreft e-mail marketing systemen, kan je altijd contact met mij opnemen. Ik bekijk graag waar jouw behoefte ligt om je vervolgens verder te kunnen helpen in je optimalisatie en uitvoering.