December – de tijd om je consumenten te verleiden

De magische tijd van het jaar is weer aangebroken. De tijd waarin de grote bedrijven in de wereld onze harten willen veroveren, ons willen verleiden tot aankoop én de tijd dat wij ook bereid zijn meer geld uit te geven. In één van mijn allereerste blogs met als onderwerp Emotie doet verkopen, heb ik de meest emotionele commercials van 2015 op een rij gezet. Ook heb ik in deze blog uitgelegd waarom de thema advertenties juist in de december maand zo effectief zijn. In deze blog geef ik je graag 4 tips voor een effectieve commercials voor jouw bedrijf. Daarbij haal ik graag wat voorbeelden van recente themacommercials bij elkaar. Lees je mee?

Commercials

Commercials overspoelen de december maand

Als je geen nee/nee sticker of nee/ja sticker op de deur hebt, dan zal het je waarschijnlijk wel bekend voorkomen. De folders vliegen je om de oren in de december maand. Op één of andere manier lijkt je papierbak sneller vol dan anders. En je bent ook nog eens zo gek om deze reclames te bekijken. De decembermaand is een feestmaand bij uitstek waarin wij onszelf en onze geliefden graag verrassen. Wij willen onszelf graag verwennen met lekker eten en met mooie cadeau’s. Ook op de televisie en in de YouTube campagnes zie je vele varianten commercials voorbij komen. Maar wat maakt een commercial goed en effectief?

4 tips voor goede commercials

Er zijn een aantal voorwaarden waar een goede commercial aan voldoet. Wanneer je een eigen bedrijf hebt en je overweegt televisiereclame of een YouTube Pre-Roll campagne, dan zullen deze tips je helpen bij het maken.

Tip 1 – Vertel een verhaal

Vaak zijn de meest geniale commercials, de commercials die een verhaal vertellen. Er zit een zogeheten plot in. Er is een hoofdpersoon, er is een uitdaging en er is een oplossing. De Aldi UK commercial van december 2017 laat zien hoe je een verhaal in je commercial verwerkt.

Kevin the Carrot is op zoek naar de liefde van zijn leven en ondanks de vele obstakels weet hij deze te vinden. Het lijkt simpel en eenvoudig om op zo’n concept te komen, maar vaak heb je goede story schrijvers nodig om een dergelijk verhaal goed in elkaar te zetten en uit te voeren.

Tip 2 – Verwerk humor in je commercials

Humor blijft het altijd goed doen. Als je de commercial van Aldi hierboven hebt bekeken zal het je waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat deze commercial een knipoog geeft naar de film Titanic. Juist deze toevoeging zorgt dat je deze commercial onthoudt. Humor is heel belangrijk wanneer het gaat om commercials. Toch kan je hier ook de plank volledig misslaan, want niet iedereen heeft dezelfde humor. Ook hierbij is het weer essentieel dat je een goede Story schrijver hebt.

Tip 3 – De juiste muziek doet wonderen

Een goede thema commercial is voorzien van de juiste muziek. Of het nu up-tempo is om een sfeer neer te zetten, of juist een meer droevig muziekje. Zonder de muziek onder de commercials kijk je er toch anders naar.

De truc is ervoor te zorgen dat de beelden en de muziek met elkaar overeenkomen. Dit kan een bestaand nummer zijn, maar natuurlijk ook een speciaal gecomponeerd nummer. Het verschil is simpel uit te leggen. Wanneer je kiest voor een bestaand nummer, moet je de rechten afkopen, maar je hebt niet de productiekosten. Echter zal je bij de beelden rekening moeten houden met de bestaande muziek.

Wanneer je toch liever zelf een nummer gaat ontwikkelen kan je eerst je verhaal in elkaar zetten zoals jij het voor ogen hebt. Wanneer dit klopt kan je de muziek speciaal op maat laten maken voor de commercial. Vaak zijn de meest succesvolle commercials de varianten waar speciaal muziek voor ontwikkeld is. Bekijk alle commercials in deze blog maar eens goed en je zult zien dat de muziek een belangrijke gangmaker is.

Tip 4 – Emotie is key

In mijn eerdere blog ga ik ook al aan dat emoties belangrijk zijn. Zeker in een maand vol feesten en een maand die draait om het samen zijn. Daarom is de laatste en meest belangrijke tip om emoties en herkenbare situaties in de commercials naar voren te brengen. Dit kan een gevoel van eenzaamheid zijn, een gevoel van vreugde en nog veel meer andere opties. Alles is afhankelijk van welke sfeer je graag wilt neerzetten.

Denk dus goed na wie je doelgroep is, wat je verhaal (plot) is, of en hoe je humor gaat verwerken, welke muziek passend is en besluit tot slot pas hoe je de emoties gaat vormgeven. Natuurlijk bepaal je bij je plot vaak ook wel de emoties, maar mijn ervaring is echter dat je gaande weg misschien toch tot andere inzichten komt. Houd je dus niet koppig vast aan je script, maar bekijk de situatie tijdens het opnemen en optimaliseer al gaande de weg.

Commercials 2017 die je gezien moet hebben

Als afsluiter van deze blog wil ik graag een aantal commercials laten zien die je simpelweg gezien moet hebben:

John Lewis commercial 2017

Herkenbaar verhaal van een jongetje die een monster onder zijn bed heeft, maar hij is er niet meer bang voor op den duur. Hij gaat met hem spelen en slaapt overdag en is in de nacht wakker. Met een mooi licht op zijn kamer is het monster weg. Een herkenbaar verhaal voor veel ouders aangezien kinderen vaker bang zijn in het donker. Maar niet alleen voor ouders een commercial die leuk is. Ook voor de kinderen is deze commercial leuk om te zien. Een lief monster illustreert voor de kinderen dat ze niet bang hoeven te zijn voor de monsters. Al met al weer een enorm geslaagde commercial voor John Lewis!

The Gruff Old Man

Wie kent de mopperende oude man niet. Maar de man in deze commercial heeft zijn hart zeker wel op de goede plek zitten. De emoties en het samenzijn in december komen in deze commercial goed naar voren. Net als de diensten en producten van Farmers. Goed opgezet en perfect uitgevoerd.

M&S Christmas TV Ad – Paddington

Beertje Paddington heeft recentelijk een eigen film gekregen en krijgt nu ook een hoofdrol in de nieuwe M&S commercial. De grappige beer ziet een dief aan voor de kerstman en helpt alle pakjes rond te brengen. Humor op ultieme manier verwerkt in een commercial.

Hopelijk heb je met deze blog weer wat extra tips gekregen hoe je jouw eigen bedrijf of product mooi onder de aandacht kunt brengen in deze drukke maand. Indien je graag ondersteuning wilt in je marketingcommunicatie, YouTube Advertising of je online marketing, dan help ik je graag verder. Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op en ik help je graag verder.