Reviews de meest belangrijke ranking factor voor Lokale SEO in 2017

Ben jij een kleine zelfstandige ondernemer en zet jij voor het eerst je stappen online? Dan is het belangrijk dat je een focus aanbrengt op datgene wat jou het meeste omzet gaat brengen. Daarom is mijn advies om je eerst te richten op Lokale SEO activiteiten. Onlangs heeft het Amerikaanse bedrijf Local Seo Guide een onderzoek uitgevoerd naar de lokale Seo ranking factoren. In deze blog geef ik je een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek. Doe er je voordeel mee!

Lokale SEO

Heb jij al een Google Mijn Bedrijf (GMB)?

Wanneer je lokaal goed gevonden wilt worden is het hebben van een GMB (Google Mijn Bedrijf) een belangrijke indicator. Deze gratis dienst biedt jou als ondernemer de mogelijkheid om je bedrijf op de Google Maps te laten zien. Zeker in een wereld waar de mobiele telefoons niet meer weg te denken zijn en navigatie met Google Maps dagelijks gebeurd, is deze gratis promotie van jouw lokale bedrijf erg belangrijk. Maar wanneer je goed gevonden wilt worden in de zoekmachines zijn er nog een aantal andere punten waar je rekening mee kunt houden.

Jaarlijks onderzoek naar Lokale SEO ranking factoren

Het Amerikaanse bedrijf Local SEO Guide doet jaarlijks onderzoek naar de Lokale Seo Ranking Factoren. Op 9 november j.l. zijn de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd. Één van de belangrijkste bevindingen uit dit onderzoek is dat Reviews één van de meest belangrijke Ranking Factoren blijkt te zijn voor Lokale Zoekopdrachten. Bedrijven die beschikken over een goede review scoren goed in SEO, ondanks bijvoorbeeld weinig externe links.

Reviews van invloed op je SEO Ranking

Een belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat de lokale en organische zoekresultaten nog steeds met elkaar verbonden zijn. Wanneer je goed scoort bij lokaal organisch zoeken, dan zal je ook bij zoekopdrachten in bijv. Google Maps goed scoren. Er zijn veel kleine lokale bedrijven en ondernemers die slechte linkprofielen hebben, wanneer je echter als bedrijf een aanzienlijk aantal reviews en recensies hebt op de Google Mijn Bedrijf pagina, dan zal je zien dat dit van positieve invloed is op je SEO ranking binnen Google.

Maar het gaat niet alleen om het aantal reviews dat je bedrijf ontvangt, het is nog belangrijker wat er in de boordelingen gezegd wordt. Google neemt dit mee in de indexatie van je website. Google Mijn Bedrijf Pagina’s met beoordelingen die een relevant zoekwoord van het bedrijf bevatten of de naam van de stad krijgen een hogere ranking in het lokale zoekresultaat.

In het onderstaande overzicht heeft Local Seo Guide een opsomming gemaakt van de onderdelen die in een review belangrijk zijn.

 

Is linkbuilding nog steeds belangrijk?

Hiervoor benoemde ik dat zelfs met het ontbreken van links een goede SEO ranking kan worden bewerkstelligd. Betekent dit automatisch dat je niet meer aan Linkbuilding hoeft te doen? Niets is minder waar. Uit het onderzoek kwam namelijk naar voren dat de websites die wel aan Linkbuilding doen óók een zeer goede positie in zoekresultaten kregen. Rekening houdende met het feit dat de consumenten niet alleen via Google naar je site kan komen kan deze Linkbuilding er wel voor zorgen dat je meer bezoekers en meer omzet krijgt. Vergeet dus niet de relevante links naar je website te verzamelen. Ook in de algemene SEO resultaten zorgen deze links voor een verbeterde zichtbaarheid en verbeterde ranking.

Hoef ik geen website meer te hebben?

Uit het onderzoek bleek dat er ook lokale bedrijven goed scoorden met alleen het hebben van een Google Mijn Bedrijf pagina. Maar dit houdt niet in dat dat je geen website meer hoeft te hebben. Wanneer je namelijk geen website hebt zal je in de organische zoekresultaten niet naar voren komen. Daarnaast zullen consumenten die bedrijven willen vergelijken vaak een bedrijf met website verkiezen boven een bedrijf zonder website. Simpelweg omdat ze de bedrijven niet met elkaar kunnen vergelijken.

Ook wijst het onderzoek uit dat de organische SEO resultaten en de Lokale SEO resultaten aan elkaar gelinkt zijn. Wanneer je dus een website hebt die organisch goed scoort, dan zal je merken dat je bedrijf ook in de lokale zoekresultaten een betere ranking krijgt. Daarom is het als lokale ondernemer erg belangrijk dat je beschikt over een snelle, mobiel vriendelijke en SEO geoptimaliseerde website.

Waar begin ik? Wat moet ik nu doen?

Wanneer je verbeterd vindbaar wilt worden met je onderneming is mijn advies om een Google Mijn bedrijf pagina aan te maken én een eigen website. Zorg ervoor dat je deze website SEO gaat optimaliseren met de juiste sleutelwoorden. Weet je niet hoe je dit moet aanpakken, dan help ik je graag verder. Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op en ontdek hoe jij jouw bedrijf kunt laten groeien met de juiste Online Marketing en online aanwezigheid. Ik help je graag verder.

2 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] In Augustus lijkt Google zich in het algoritme te richten op de local search. Columnist Joy Hawkins van SEO engineland schreef hierover een blog. Vanaf 22 augustus 2017 lijkt Google zijn nabijheidsfilter strikter en verfijnder heeft gemaakt. Waar eerder alleen werd gekeken naar de SEO resultaten van bedrijven, wordt nu ook gekeken naar de concurrenten in de buurt. Meer kansen voor lokale SEO als dit relevant voor je is. Wil jij ook beter gevonden worden in je lokale search? Lees dan mijn blog over lokale SEO.  […]

  2. […] mijn recente blog over lokale ranking-factoren die je SEO positief beïnvloeden heb ik het belang van reviews aangeduid. Op deze blog kreeg ik een […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Waarvoor gebruik ik uw informatie

*

Ik geef toestemming

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.