Wees minder functioneel meer emotioneel!

Hoe kan je tegenwoordig je producten het beste verkopen? Waar het jarenlang een trend was om de functionele eisen al leidraad te nemen voor de commercials en reclame van een product. Is het de laatste jaren steeds gewoner geworden om sentiment en emotie de hoofdrol te geven in commercials. In mijn eerdere blog schreef ik al over “Emotie doet verkopen in December”. Maar deze trend in reclameland lijkt zich  niet te beperken tot alleen de feestmaanden.

emotie in reclame

Muziek zorgt voor emotie in reclame

Een goede commercial voldoet aan een aantal eisen. Vaak wordt er een bepaalde emotie in reclame uitingen verwerkt. Dit kan op diverse manieren, maar één van de belangrijkste manier is toch wel muziek. Als je naar een commercial kijkt kan muziek de commercial maken of breken.

Al jaren een effectieve gangmaker voor emotionele reclames.

Dit is niet iets dat nieuw is. Reeds jaren worden bekende artiesten ingezet om de producten aan de man / vrouw te brengen. Deze associatieperceptie werkt heel goed bij doelgroepen die zich verbonden voelen met de sterren. Maar de doelgroepen die zich niet associëren met deze sterren, gaan aan de hand van de liedjes toch het product herkennen. Natuurlijk moet je het wel zo doen, dat de muziek niet belangrijker wordt dan de boodschap. Heel knap aan de onderstaande twee voorbeelden, is dat de merknamen zijn verwerkt in de liedjes. Hierdoor is er wel een herkenbare tune, maar ga je ook automatisch de merknamen. Slim want daarmee beïnvloeden de fabrikanten de Top-Of-Mind positie van hun merk.

Pepsi Generation van Michael Jackson uit 1988

Coca Cola kerstcommercial

Heb je geen geld om een eigen commercial liedje te ontwikkelen. Ga dan op zoek naar een passend liedje die de emotie van je commercial kan ondersteunen. Dit hoeven niet altijd A-artiesten te zijn. Dit kan gerust een lokale band zijn die en nieuw liedje heeft. Een partij die dit heel goed heeft gedaan is Nikon.


Onderstaand filmpje hoef je niet af te luisteren… maar ik durf te wedden dat je zin krijgt in een kopje koffie 😉

Stap af van functionele commercials

Het zegt je misschien niet zo snel iets, maar er zijn razend veel functionele reclameuitingen op televisie en in bladen. Deze fabrikanten zetten het product centraal en vertellen hoeveel megapixel, pk, deuren etc. het product wel niet heeft. Toch zijn dit vaak minimaal onderscheidende eigenschappen als het gaat om de USP’s van het product. Hartstikke leuk dat jouw mobiele telefoon een 20 MegaPixel camera heeft, maar die van het concurrerende merk heeft er misschien 19 en dat is ook prima voor wat jij ermee gaat doen. Hetzelfde geldt voor automerken. Vaak wordt verteld over wat een auto allemaal kan, maar juist de commercials die inspelen op sentiment of gevoel zullen langer beklijven bij de consumenten.

Een slecht voorbeeld van Opel – Functioneel gericht


Waarom zou je deze nieuw auto willen rijden? Omdat hij 7 stoelen en een panoramisch dak heeft? Of wil je gemakkelijk je hele gezin kunnen vervoeren en licht in je auto hebben. Juist een andere insteek kan ervoor zorgen dat de consumenten een verlangen krijgen naar een andere auto.

Een goed voorbeeld van Mercedes Benz – Emotie in reclame

21 oktober 2015 was het back to the future day. Een dag waarin veel fans van deze film hun hart konden ophalen. Hoe slim van Mercedes Benz om vlak hierna een commercial te maken met de hun merk in de hoofdrol. Ik denk dat menig Back to the Future fan, toch Mercedes Benz gaat volgend in welke ontwikkelingen hun auto’s doormaken.

Jeugdsentiment doe het altijd goed – Meer puur wordt emotie in reclame niet

Niet alleen Back to the Future is een gewild jeugdsentiment waar bedrijven graag op in spelen, ook Cookiemonster is afgestoft voor de commercials van Apple. Zelf ben ik niet zo’n Apple fanaat, maar ik moet zeggen dat ik door deze commercials van Cookiemonster Apple toch wel een stuk leuker geworden vindt. Toch apart wat een commercial met je doet.

De behind de scenes commercial maakt het nog leuker 🙂

Tot slot de ontwikkeling van commercials van één product – Van functioneel naar emotie in reclame

Vaak is er bij introductie van nieuwe modellen wel sprake van commerciële en functionele uitingen. Wat maakt jouw product bijzonder. Zo was de commercial van de Samsung Galaxy S4 in eerste instantie erg product gericht, een latere parodie waarin de draak gestoken werd met Apple werd meer emotioneel ingericht, waardoor je meer gevoel krijgt bij het product. Hoe anders zouden de verkopen zijn als je direct emotie koppelt aan functie?

Eerste commercial Samsung Galaxy S4

Parodie Samsung Galaxy S4 versus Apple

Wees je dus bewust van de emotie en het sentiment van de kijker en haak minder in op functionele eisen. Alleen hierdoor kan je zorgen dat je verkopen omhoog schieten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Waarvoor gebruik ik uw informatie

*

Ik geef toestemming

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.