Vaak wordt geroepen dat het noodzaak is voor e-commerce bedrijven nieuwe klanten aan te trekken. Natuurlijk zorgt deze nieuwe aanwas voor extra omzet en extra winst van je webshop. Toch is het nét zo belangrijk zo dan niet belangrijker om bestaande klanten aan je te winnen. Het staat niet voor niet al jaren vast dat het werven van nieuwe klanten vijf keer meer geld kost dan het behouden van je vaste klanten. Hoe je deze vaste klanten kunt binden aan jouw webshop of product door middel van e-mail marketing kan je lezen in deze blog.

E-mail marketing

Wat ga je doen met E-mail Marketing

Als je e-mail marketing goed wilt aanpakken, moet je goed nadenken over wat je wilt gaan doen. Wederom (zoals bij alle online marketing) begint het met een strategisch plannetje (op 1 A4) met de randvoorwaarden van je E-mail Marketing. Een aantal vragen waar je antwoord op kunt geven:

  • Sturen we iedereen dezelfde mails of gaan we gebruik maken van targeting?
  • Wat wordt de frequentie van versturen?
  • Welke content voor de nieuwsbrief? Wat zijn de pijlers en voorwaarden waaraan een goede nieuwsbrief moet voldoen?
  • Gaan we actief gebruik maken van A/B testen of A/A/B testen? Zo ja hoe en wanneer evalueren we dat?
  • Hoe komen we aan adressen?

Alles begint met content marketing strategie

In eerdere blogs heb ik al het belang van een content marketing strategie uitgelegd, voor de e-mail marketing is dit net zo belangrijk. Een nieuwsbrief heet niet voor niets een NIEUWS brief. Je moet iets te vertellen hebben. Ook wil je stimuleren dat jouw nieuwsbrief ook geopend, gelezen en doorgeklikt wordt. Zorg daarom dat je naast productnieuws ook leuke weetjes en informatie te vertellen hebt.

Hiervoor kan je wellicht beroep doen op de afdeling communicatie, maar misschien ben je zelf ook wel creatief met woorden. Door duidelijke content pijlers op te zetten en kaders te scheppen over welke onderwerpen gepraat kan worden, verzin je gemakkelijker relevante content voor je nieuwsbrieven.

Maak een jaarplanning

Wederom schopt de waan van de dag vaak de e-mail marketing plannen omver. Voor je het weet zijn er weer een aantal weken voorbij en moet er weer content geschreven worden. Hoe gemakkelijk is het als je voorafgaand aan het inzetten van e-mail marketing een jaarplanning hebt gemaakt. In deze jaarplanning stem je de content van de e-mail nieuwsbrieven, blogs, social media inzet en sea inzet op elkaar af voor een duidelijk gezicht in online marketing.

Door hier echt even voor te gaan zitten, zorg je dat je op een later tijdstip gemakkelijker content schrijft over die onderwerpen. Het hoofdonderwerp staat al vast, dus kan je gemakkelijk het verhaal op papier zetten die verband houdt met je hoofdonderwerp.

Hoe kom je aan adressen?

Uiteraard kan je e-mail adressen gaan kopen, maar deze adressen blijken vaak niet veel waard aangezien jij een derde partij bent. Veel mensen schrijven zich weer uit voor deze nieuwsbrief. Het is natuurlijk afhankelijk van wat voor soort website of webshop je hebt, maar je kunt overwegen om de volgende werving van e-mailadressen te gebruiken:

  • Korting geven als klanten zich inschrijven voor de nieuwsbrief; let op dit trekt een bepaald type klant aan.
  • Trouwe klanten bedanken voor hun bestelling én in deze bedankmail attenderen op de e-mail nieuwsbrief en de benefits hiervan.
  • Consumentenbeurzen waar je aanwezig bent gebruiken om e-mailadressen te winnen.
  • Een CRM klantensysteem opzetten in het geval dat je fysieke winkels hebt.
  • Spaarsystemen toevoegen aan je online bestellingen om mensen te stimuleren een account aan te maken én zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Dit zijn slechts enkele opties, maar wellicht wordt je erdoor geïnspireerd.

Personaliseer en bind de klanten

Hoe wordt jij liever aangesproken? Als meneer/mevrouw? Of wordt jij liever aangesproken als bijvoorbeeld Mevrouw de Groot of Ellen (fictieve namen hoor ;)) Het is effectief gebleken dat het personaliseren van de e-mail nieuwsbrieven de binding met het merk of bedrijf vergroot. Door het koppelen van een online CRM systeem kan je daarnaast ook nog eens extra binding bewerkstelligen door bijvoorbeeld een verjaardagsnieuwsbrief te sturen.

Verrijk je database

Veel mensen geven in eerste instantie alleen hun e-mail adres op. Het is aan jou als Online Marketeer de taak om op creatieve wijze te zorgen dat je database verrijkt wordt met gegevens. Denk hierbij aan geslacht, naam, geboortedatum etc. Alleen als je deze gegevens hebt kan je beter segmenteren, meer nieuwsbrieven op maat maken én dus ook automatisch klanten meer aan je binden. Hoe je dit het beste kunt doen? Daar kom ik in een latere blog nog wel op terug met wat tips.