Analyses, een noodzakelijk kwaad om je online marketing inzet te evalueren. Maar evalueren is één ding. Het is daarnaast noodzaak om ook de evaluatie om te zetten in (behapbare) actiepunten. Ondanks de vele analyse tools, gaat het hier toch vaak mis. In deze blog geef ik je wat tips om meer overzicht te krijgen in je online marketing projecten en hoe je projectmatig de online marketing inzet kunt verbeteren.

Online Marketing

Stilstand is achteruitgang bij online marketing

Met de snelle technische ontwikkeling van alle Online Marketing geldt voor elke Online marketing inzet dat stilstand een achteruitgang betekent. Daarom is het belangrijk om je website, nieuwsbrief, social media inzet, seo en sea te blijven ontwikkelen. Eenmaal begonnen aan Online Marketing krijg je er een zeer grote en veelzijdige taak bij.

Zorg dat je op de hoogte blijft van actualiteiten op het gebied van Online Marketing en ga mee met alle ontwikkelingen. Enkele tips hoe je dit gemakkelijk kunt doen lees je terug in mijn blog over: Kennis is vooruitgang.

Stel (haalbare) doelen en een heldere strategie op

Niets is lastiger dan het evalueren van Online Marketing, als je niet weet wat de doelen van je inzet zijn en welke strategie leading is voor de inzet. Daarom moet je voor je kunt evalueren dit helder (en kort) op papier zetten. Vaak wordt gedacht dat een Online Marketing Strategie een dik strategisch boekwerk moet zijn, maar het volstaat al door (op maximaal 2 of 3 A4) antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Wie is de doelgroep van je Online Marketing?
  • Wat is het doel van de Online Marketing?
  • Welke Content Strategie word gevolgd bij de inzet van Online Marketing?
  • Op welke KPI’s gaan we sturen?
  • Hoe, hoevaak en waarmee gaan we evalueren?

Zorg voor voldoende tijd / mankracht!

Het klinkt zo gemakkelijk, een online marketingplan opstellen evalueren en bijsturen. De realiteit bij veel bedrijven is echter dat het één persoon is die alles moet doen naast de gewone dagelijkse werkzaamheden. Key voor het goed evalueren en kunnen opvolgen van de verbeterpunten is dat je voldoende tijd of mankracht hebt.

Het kan zijn dat je duidelijke prioriteiten moet stellen welke vaste tijden je aan evaluatie en verbetering besteedt. Zeker als je analyseren en evalueren niet heel leuk werk vindt, word het vaak een ondergeschoven kindje. Voorkom dit en plan in. Lukt het je allemaal niet in de tijd die je ervoor hebt? Zorg dan voor eventueel extra personeel die je hiermee verder kunnen helpen.

Ga analyseren en evalueren

Je doelen en doelgroepen staan op papier, je weet dus waarop je moet analyseren en evalueren. Ga niet verder dan dat de analyses in. Google Analytics is een mooi een uitgebreid pakket waar je wel weken zelfs maanden tot in den treuren alles kunt evalueren, maar als je doelloos gaat analyseren en evalueren kom je niet tot verbetering en actiepunten. Wijk niet af van je doelen. Schieten er tijdens het analyseren nieuwe doelen te binnen? Schrijf ze dan op en voeg ze eventueel toe aan je Online Marketing Strategie.

Formuleer verbeterpunten en actiepunten

Na het analyseren en evalueren van de huidige status is het belangrijk dat je heldere en duidelijke verbeterpunten en actiepunten gaat opstellen. Wat moet er gebeuren om de Online Marketing inzet te verbeteren, wie gaat het doen en wanneer moet het afgerond zijn. Alleen door deze duidelijke plan van aanpak te hanteren, zorg je ervoor dat je actiepunten ook echt opgepakt en verbetert worden.

Het cirkeltje begint weer opnieuw

Als je alle actiepunten en verbeterpunten zijn doorgevoerd, ben je nog niet klaar. Dat is het leuke aan online marketing. Het werk is nooit klaar, want na het doorvoeren van de verbeteringen kan er weer geëvalueerd worden, hieruit volgen nieuwe actiepunten etc. Zijn je doelen gehaald? Dan is het tijd nieuwe doelstellingen voor Online Marketing te formuleren.

Analyseer niet alleen je website maar alle Online Marketing inzet

In deze blog heb ik continu geschreven over online marketing in plaats van website, dat komt omdat ook e-mail nieuwsbrieven, social media etc. in hetzelfde traject verbeterd kunnen worden. Denk maar eens aan de berichten die je op facebook plaatst, zeker bij kleine bedrijven worden deze berichten niet/nauwelijks geëvalueerd. Welk bericht scoort goed? Wat kan er beter?

Begin nu… There is no such time as the present

Menig (Online) Marketeer is druk met de dagelijkse taken, toch is het noodzaak nu te starten met het opzetten van de Online Marketing Strategie. Want zoals ik al aan het begin van mijn blog benoemde is stilstand achteruitgang in deze snel ontwikkelende markt. Succes en als je vragen of advies nodig hebt, neem gerust contact met mij op.