Ieder jaar schrijf ik een blog over de trends waarmee je in een nieuw jaar naar verwachting beter gaat scoren. Deze SEO Trends van 2019 zijn nog niet keiharde bewijzen, maar aannames. Aannames op basis van bewegingen van Google de afgelopen jaren. Maar ook de wijzigende wetgeving en alle nieuws omtrent fake-nieuws en ook uiteraard het facebook schandaal. Toch heeft vrijwel ieder bedrijf de wens om hoger te komen in Google. Op basis van mijn ervaring en de trends in de markt zet ik in deze blog de belangrijkste SEO trends van 2019 voor je op een rij.
Waarom zou je in 2019 focussen op SEO?
Er is enorm veel concurrentie op het gebied van online marketing, maar zo ook binnen jouw vakgebied. Toch beginnen vaak veel klantreizen online. Met de smartphones van tegenwoordig is iedereen 24/7 verbonden met het web. Dit maakt het bijna noodzakelijk voor alle bedrijven om aanwezig te zijn en natuurlijk het liefste goed aanwezig binnen de gratis resultaten (SEO).
Als ik zelf Google sta ik al op 1!
Om te begrijpen hoe je in SEO beter kunt scoren is het belangrijk om eerst te weten hoe Google de zoekresultaten verzameld. Bij het weergeven van zoekresultaten schotelt Google aan iedere gebruiker een gepersonaliseerd resultaat voor. Het kan dus voorkomen bij jouw zoekopdracht dat jouw website hoger staat dan hij werkelijk / gemiddeld staat bij alle klanten. Daarom adviseer ik al mijn klanten ook om te starten met Google Search Console. Met deze gratis tool van Google krijg je inzicht in de zoekopdrachten die voor traffic naar je site zorgen. Je ziet daarbij meteen wat je gemiddelde positie is. Eens je een Google Search Console account hebt kan je deze integreren met je Google Analytics waardoor je jouw SEO inspanningen structureel in de gaten kunt houden. Een simpele tip waar ik deze SEO trends van 2019 blog mee wilde starten. Want hoe weet je anders of je vooruitgang boekt?
SEO trends van 2019 op een rij
Een mooie basis om de rest van mijn blog op te baseren. Want als je weet hoe je kunt meten hoe je succes hebt, wil je natuurlijk weten waar jij je dit jaar op moet gaan focussen. Daarom de … SEO trends van 2019 op een rij.
SEO Trend 1 – Razend goede content wordt nog belangrijker
De dagen dat je met overtollig zoekwoord gebruik op je website hoog in Google kon komen is voorbij. Dat was het vorig jaar ook, maar ik weet zeker dat Google er dit jaar alles aan zal doen om meer naar context te kijken dan naar losse zoekwoorden. De gebruikerservaring van Google moet namelijk blijven dat zij relevante website vinden voor bepaalde zoekopdrachten. Wanneer een gebruiker op een link klikt, maar snel weer terug is omdat het zoekresultaat niet naar verwachting is, zal jouw SEO resultaat steeds slechter worden. Daarom is het verstandig om goed na te denken over wat jouw doelen zijn en hoe jij met content jouw doelen wilt gaan halen.
SEO Trend 2 – Maak je verhaal visueel
Iedere dag komen er duizenden pagina’s bij op het web. Jouw verhaal moet dus wel degelijk interessant zijn en ook informatief. Maar niemand zit te wachten op een ellenlange blog zonder visuele ondersteuning. Daarom is het belangrijk om te bedenken hoe jij jouw content verhaal wilt ondersteunen met video en foto. Mijn verwachting voor de SEO trends van 2019 is dat dit steeds belangrijker gaat worden.
SEO Trend 3 – Denk aan de technische invulling van SEO
Nee niet afhaken… vaak denken bedrijven dat een technische invulling over code gaat… maar een technische invulling is ook data invullen op de plekken waar dat hoort. Zo heb je bijvoorbeeld een “Page Titel”. Dit is de titel die je hebt meegegeven aan je pagina. Maar zo zijn er meer kleine technische zaken die jouw website beter laten scoren. Denk hierbij aan de meta-title, meta-description, interne linkstructuur tussen pagina’s die gerelateerd zijn aan elkaar maar ook duidelijk header gebruik (H1/H2). Het zijn veel Engelse termen, maar eens je weet wat het is, kan je het benutten ten voordele van jouw SEO Succes. Soms zijn het namelijk de kleine dingen die het succes groter maken.
Wil jij graag weten of een pagina voldoet aan de SEO techniek? Dan kan ik je zeker de gratis plugin SEO PEEK voor Google Chrome adviseren. Deze tool gebruik ik altijd om naar een website van een (nieuwe) klant te kijken. Dit geeft mij vaak al een beeld hoe ik een bedrijf kan ondersteunen met mijn kennis.
SEO Trend 4 – Snelheid… snelheid… snelheid vooral op mobiel
Steeds minder mensen zitten achter een laptop of desktop computer. Vanaf mobiele apparaten moet jouw website snel laten. Het is dus belangrijk om niet alleen vanaf een laptop jouw website te bekijken, maar ook vanaf jouw mobiel. Een paar simpele tips om rekening mee te houden voor de mobiele weergave en snelheid van jouw site:
- Maak niet gebruik van (te) grote plaatjes op je site (probeer het max 100 kb te houden)
- Indien je over de technische mogelijkheid beschikt kan je kiezen voor en Accellerated Mobile Page voor jouw site.
- Zorg dat knoppen klikbaar blijven ook op mobiel. Dus niet te klein en het liefst de volledige breedte van jouw site.
- Gebruik niet teveel plugins indien je een wordpress site hebt. Hoe meer plugins hoe trager je site wordt. Wees dus kritisch!
SEO Trends 5 – Voice Search wordt nog groter
Google Home maakt zijn opmars ook in Nederland en we vragen steeds meer aan SIRI. Ik heb hier al eerder blogs over geschreven, maar wil het voor de SEO trends van 2019 niet vergeten; Voice Search. De tijd dat wij enkele woorden in tikten bij Google zijn voorbij en de lange zoektermen die lijken op spreektaal worden steeds normaler. Mijn laatste en belangrijkste tip voor de SEO trends van 2019 is dan ook dat jij goed moet kijken naar de Long-Tail Keyword Strategie van jouw website. Hiermee kan jij nu nog (vrij) gemakkelijk succes halen omdat nog lang niet alle bedrijven zich hierop focussen.
Zijn dit alle SEO trends van 2019?
Nee ik denk dat ik nog wel even door kan gaan met het opnoemen van trends, maar dit zijn de trends waarvan ik verwacht dat ze een belangrijke positie gaan innemen of in ieder geval behouden binnen de resultaten van Google (of Bing). Maar zoals je van mij gewend ben, maar ik mijn blogs niet onnodig lang. Heb jij wel behoefte aan meer informatie, heb je ondersteuning nodig of wil je graag een keer met mij kijken naar jouw online marketing strategie? Dan mag je uiteraard altijd gratis en vrijblijvend contact met mij opnemen om kennis te maken. Heel veel succes met jouw SEO inspanningen dit jaar!