Google Assistent brengt Voice Search naar 2.0

In mijn eerdere blog over voice search legde ik je al uit dat met de nieuwe manier van zoeken de long-tale sleutelwoorden steeds belangrijker zouden worden. Maar eigenlijk was het met name de Apple gebruiker die met SIRI hier volop gebruik van maakte.De Android gebruikers daarentegen moesten het nog doen met de “OK Google” optie. Tot vandaag. Want vandaag kwam naar buiten dat de Google Assistent ook in het Nederlands beschikbaar is. Met deze stemgestuurde assistent van Google zal voice search ook in Nederland next level bereiken. Daarom is het wellicht verstandig om toch je SEO Strategie te herzien. In deze blog een uitleg over deze nieuwe tool en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen.

Google Assistent

Wat is de Google Assistent en wat kan hij?

De Smartphone wordt allang niet meer alleen voor telefoon en internet gebruikt. Onze Smartphone heeft ondertussen connecties met alle apparaten in ons huis en met het grootste gemak bedien je alles. De introductie van Google Assistent zorgt dat je een uitgebreide stemhulp daarbij krijgt wanneer je dus een Android telefoon hebt. Deze assistent is zelfs zo pro-actief, dat hij jou waarschuwt als er files op de route naar je werk staan. Maar ook kan je (over een paar manden) met je stem apparaten gaan bedienen, je hoeft dus nooit meer je smartphone te zoeken om iets gedaan te krijgen.

Tijdens de Google Duplex lieten ze zelfs zien dat de Google Assistent een afspraak voor je kon boeken.

Is de Google Assistent nieuw?

Voor alle Nederlanders is de Google Assistent nieuw, maar deze tool werd reeds twee jaar terug gelanceerd in de Verenigde staten. Ook hebben grote landen als Frankrijk en Duitsland hun lokale versie beschikbaar. Maar ons kikkerlandje mocht twee jaar lang wachten op een lokale versie. En met een goede reden. Google wilde namelijk een optimale gebruikservaring. Daarom maakten ze geen gebruik van een standaard vertaalmachine, maar hebben ze een creatieve schrijver in dienst genomen die de Google Assistent vol lokale humor, kennis en tips heeft gestopt. Zo beloven de eerste reacties dat wanneer je zoekt op: “Waar is de Appie?”, dat Google netjes de Albert Heijn aan weet te wijzen. Dus nieuw is de Google Assistent niet, maar zeker wel lokaal een aanwinst binnen voice search.

Actions de omzetgroei voor veel bedrijven?

De Google Assistent is slim, maar nog niet alwetend, daarom zijn er actions on Google. Dit zijn speciale acties die door andere bedrijven zijn ontwikkeld als aanvulling op de Google Assistent. Grote organisaties zijn hier reeds langere tijd mee bezig geweest alles in de hoop om mensen naar hun bedrijf toe te trekken. Tijdens de introductie van de Google Assistent in Nederland zijn er al veel actions beschikbaar. Zo kan je ‘Appie’ vragen om een recept met bepaalde ingrediënten, kan je op basis van je stem boodschappen in je Jumbo lijstje zetten en weet je of PostNL het pakketje al bezorgd heeft. Het enige dat je hoeft te doen om een Action te activeren is te zeggen: Praat met {bedrijfsnaam}. Tijdens de lancering is er een action gemaakt met o.a. volgende bedrijven: Albert Heijn, Andrélon, Bol.com, Buienradar, Centraal Beheer, Jumbo en vele anderen.

Wat betekent de opkomst van deze assistenten voor mijn bedrijf?

Mensen willen steeds meer gemak. De opkomst van Voice Search laat dit duidelijk zien. Maar hoe kan je deze assistenten effectief inzetten om je bedrijf te laten groeien? Allereerst als navolging op de alinea hiervoor is het bouwen van een action voor jouw bedrijf wellicht enorm interessant. Heb jij een product of dienst die zich leent voor deze manier van zoeken? Dan raad ik je ten zeerste aan je hierin te verdiepen. Zelfs kleinere bedrijven kunnen gemakkelijk met een uitleg van Google een eigen Action bouwen. Heb jij dus een Bistro, kledingwinkel of andere type winkel waarbij je graag aandacht wil in Voice Search? Loop dan vanaf nu voorop en start met het maken van Actions.

SEO en Voice Search

In mijn eerdere blog over Voice Search heb ik je het al gemeld, maar met de opkomst van Google Assistent in Nederland zal dit nog belangrijker worden – Long tale keyword strategie. Mensen praten tegen hun assistenten alsof het echte mensen zijn. De zoekopdrachten worden dus steeds langer en dat kan een negatief effect hebben op jouw vindbaarheid, wanneer jij je juist focus op short-tale keyword strategie. Ga de komende periode er nog eens goed voor zitten en zorg dat je zowel in de structuur van je website als in de gekozen zoekwoorden en onderwerpen van de pagina’s de juiste strategie kiest en verwerkt. Zo kan het logisch zijn dat jouw cornerstone content gebaseerd is op short tale en juist de blogs en informatieve pagina’s meer op long-tale.

Hulp nodig met jouw online vindbaarheid?

Denk jij na het lezen van mijn blog: “Ja ik wil hier wat mee doen… ik weet alleen nog niet hoe.” Dan help ik je graag verder. Middels een gratis adviesgesprek bekijk ik waar jouw kennis ligt en welke wensen je hebt. Vervolgens maak ik een voorstel op maat. Dit kan variëren van een training, tot begeleiding maar ook uitvoering. Het belangrijkste is dat wij een klik hebben en dat jij een goed gevoel hebt bij de toegevoegde waarde van mijn kennis voor jouw bedrijf. Want ondernemen doe je tenslotte samen!