Als (online) marketeer kon je de laatste jaren niet meer om de term SEO heen (SEO is Zoekmachine Optimalisatie). Daarnaast heeft het (gratis) CMS WordPress ook flinke sprongen vooruit gemaakt. Waar WordPress van oorspong een CMS voor bloggen zich ontwikkeld tot een heus CMS Systeem voor diverse websites. In deze blog geef ik je 5 tips hoe je jouw WordPress website kunt optimaliseren voor zoekmachines. Lees deze tips én voer ze uit op je WordPress site en je website zal binnen enkele maanden (zo dan niet weken) zichtbaar beter scoren in de zoekmachines. Indien je nog wel vragen hebt aan het eind van deze blog, laat gerust een commentaar achter en ik zal je vragen beantwoorden.

RUMR Marketing SEO Tips over WordPress

TIP 1 – Maak gebruik van SEO Plug-ins in wordpress

WordPress heeft meerdere soorten Plug-ins beschikbaar voor het optimaliseren van je website. Één van de meest belangrijke tips is dan ook dan je een SEO Plug-In installeert. Één van de meest bekende SEO Plug-ins is de WordPress SEO by Yoast. Deze Plug-in maakt het mogelijk om de meest belangrijke SEO tips te implementeren op je website. Onderaan de pagina’s geeft deze plug-in je de mogelijkheid om de pagina te optimaliseren voor de zoekmachines. Binnen de Plug-In, onder het tabblad Algemeen, krijg je een aantal opties om in te vullen. Ik zal ze even kort toelichten:

Focus zoekterm – De belangrijkste zoekterm waarop je de pagina wilt focussen. In het geval van deze blog is de zoekterm dus SEO Tips.  Vervolgens is het de kunst om deze zoekterm terug te laten komen in de Titel, titel van je afbeeldingen en alt tags.

Seo titel – De SEO titel is niet meer en minder dan de titel van de pagina.
Meta-Omschrijving – Als je gaat Googlen zie je vaak onder een titel een stuk tekst staan. Deze tekst is beperkt in het aantal tekens, namelijk maximaal 156 karakters. deze tekst wordt ook wel Meta-omschrijving genoemd. Zorg voor een duidelijke omschrijving van hetgeen op de website te lezen is en vertel de bezoekers over wat ze kunnen verwachten.

Yoast plug-in

De Yoast WordPress Plug-in heeft nog een tweede tabblad namelijk Pagina Analyse. Wanneer je de algemene gegevens heb ingevuld, kan je hier rode, oranje of groene bolletjes zien. Deze bolletjes geven aan of je pagina voldoende scoor top SEO en zo niet waar je pagina verbetering kan krijgen. Handige en praktische tips voor betere vindbaarheid in Google. Publiceer je pagina niet eerder dan alle bolletjes op groen staan voor de beste vindbaarheid.

TIP 2 – Vergeet je Permalinks niet

Google beoordeelt je site niet alleen op inhoud, maar ook op de opbouw avn de URL’s. als je pagina een url heeft zoals https://rumrmarketing.nl/?p=145 dan kan Google niet lezen waar je pagina over gaat, maar wanneer je de url optimaliseert naar bijv. https://rumrmarketing.nl/seo-tips, dan weet Google direct dat deze website informatie bevat over SEO tips. Dit is met één simpel vinkje in te stellen in google. Ga hiervoor naar het kopje instellingen en dan naar de pagina Permalinks.

TIP 3 – Versnel je site want een snellere website scoort beter!

Google stelt tegenwoordig Mobile Device als de primaire bron waarop je site beoordeeld wordt. Daarom scoren snellere sites beter dan langzame websites, het is namelijk bewezen dat de bezoekers die 5 seconden (of meer) moeten wachten voor een website geladen is dat deze sneller geneigd is om de website te verlaten. Google wil dit voorkomen en geeft snellere websites dus de voorkeur boven de langzame sites.

Hoe je je website het beste kunt versnellen? Dat is heel simpel, het begint met het hebben van een goede webhosting provider. Om de snelheid van de website nóg meer te verbeteren kan je wederom gebruik maken van een handige plug-in. De twee meest bekende en goed presterende Plug-Ins’s zijn W3 Total Cache plug-in en de Quick Cache Plug-in. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de Quick Cache Plug-in. Deze plug-in is simpel in gebruik en geeft het gewenste resultaat, namelijk een snellere site.

TIP 4 – Zorg voor een interne link structuur

Google oordeelt niet alleen op pagina’s, url’s, meta’s en snelheid, maar ook op je interne link structuur. Door vanuit meerdere pagina’s te linken naar één bepaalde pagina binnen je site, gaat die pagina beter scoren. Dit kan wederom met Plug-ins, maar mijn voorkeur gaat er naar uit om dit handmatig te doen om de kwaliteit van de links te waarborgen.

TIP 5 – Speel kleinduimpje met kruimels op je site

Ken je het verhaal van kleinduimpje? Hij kon het pad weer terug vinden door de kruimels. Kruimelpaden op je website zorgen ook voor een betere vindbaarheid in Google. Daarom zie je bij de grotere sites vaak bovenaan in beeld de tekst: U bevindt zich hier: Home – Blogs – Marketing.

Je doet dit niet alleen voor de lezers, maar ook voor de Google Robot, want die kan hierdoor gemakkelijker door je site navigeren. Dit vergroot overigens de kans dat de Google bot al je pagina’s bezoekt én dus ook indexeert. Hoe je dit doet in WordPress? De eerder behandelde Yoast plug-in heeft een optie om kruimelpaden aan te leggen op je website. Op de interne links pagina onder het kopje SEO vind je de code voor het plaatsen van de breadcrumb. Deze code plaats je vervolgens boven je pagina titel (H1 tag), dit is namelijk de locatie waar je bezoeker de breadcrumb verwacht.

Met de Yoast plug-in die we eerder hebben uitgelicht kun je ook eenvoudig en automatisch kruimelpaden aanleggen op je website. Op de interne links pagina onder het kopje SEO vind je de code voor het plaatsen van de breadcrumb.

Aan de slag – Optimaliseer later verder

Met deze eerste vijf tips kan je al een zeer goede basis leggen onder je WordPress website. Om Plug-ins te kunnen installeren is het voorwaarde dat je een betaalde website hebt van WordPress. Naast deze vijf tips, zijn er nog meer tips die zorgen dat je WordPress Website een betere SEO Score krijgt, maar daarover volgende week meer. Loop je ergens tegenaan? Of heb je hulp nodig om jouw WordPress website beter te laten scoren in Google? Schroom niet en laat een commentaar achter bij deze blog, ik voorzie je graag van passend advies.