duplicate contentAls je niet zo thuis bent in online marketing en je een goede website wilt maken kan het allemaal wat overweldigend zijn. Je wilt met je website natuurlijk zo snel mogelijk hoog naar voren komen in de zoekmachines. Waar veelal voor gewaarschuwd wordt is dat duplicate content je SEO Score ten negatieve kunnen beïnvloeden. Zoekmachines belonen originele content, maar zorgt duplicate content nu wel of niet voor een boete van de zoekmachine? Of kan het helpen om de duplicate content BTF (below the fold) te plaatsen?

Duplicate content – wat is het?

Zoals het woord duplicate al doet vermoeden gaat het om een duplicaat. Duplicate content is dus dezelfde inhoud van een webpagina die via twee verschillende url’s te bereiken is. De reden dat websites vaak te maken krijgen, is verkeerde technische instellingen. Dat kan gebeuren doordat een website bijvoorbeeld draait op www.website.nl én op website.nl. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je een webshop hebt waarbij je gebruik maakt van de content aangeleverd door je fabrikanten en leveranciers. Als je de teksten vervolgens niet zelf gaat herschijven, dan krijg je automatisch te maken met duplicate content.

Waarom zoekmachines duplicate content ‘bestraffen’.

Zoekmachines hebben een algoritme gemaakt die de zoekresultaten zo relevant mogelijk maken voor de gebruikers. De zoekmachines willen daarom ook niet meerdere pagina’s met dezelfde content tonen, daarom wordt er een keuze gemaakt welke site wel en welke site niet getoond gaat worden. Het is dan een kwestie van factoren die samen bepalen of jouw site / pagina wel of niet getoond wordt in de zoekresultaten.

Hoe kom je achter duplicate content?

Duplicate content gaat niet alleen om de content, maar ook title tag’s en meta descriptions kunnen kunnen een duplicate bevatten. Hoe dit zit voor jouw websites kan je achterhalen in de Google Search Console. Uiteraard kan je ook zoeken in de zoekmachine, als je vervolgens een andere url ziet dan je wenselijk wilt laten zien kan er sprake zijn van duplicate content.

Google Search Console is een zeer goede basis om de duplicate content van je site te achterhalen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een aantal opmerkelijke pieken ziet in het aantal gecrawlde pagina’s door de spiders. Om een goed beeld hiervan te kunnen vormen, is het belangrijk om te weten uit hoeveel pagina’s je site bestaat. Als je dit weet, kan je gemakkelijk zien of het logisch is dat je crawlstatistieken veel meer pagina’s aangeven. Vaak komen deze teveel gecrawlde pagina’s voort uit technische instellingen die verkeerd zijn gemaakt.

Wat gebeurt er met de duplicate content?

Google gaat keuzes maken uit alle aangeboden duplicate content en zal maar één van de pagina’s tonen. De pagina met de meeste autoriteit wordt vervolgens getoond. Wat er exact getoond wordt ligt volledig aan de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe specifieker de opdracht, hoe beter het zoekresultaat is.

Duplicate content zorgt niet voor boetes

Duplicate Content wordt vaak in één adem genoemd met boetes, echter is duplicate content niet een reden waarom je een boete krijgt. Alleen websites die ingaan tegen de richtlijnen van google op het gebied van webspam krijgen wel te maken met boetes.

Presenteer uniek standaard product teksten

Het is zeer belangrijk om te weten dat standaard product teksten niet per definitie de prestatie van je site ten negatieve zullen beïnvloeden. Maar je moet wel creatief zijn om op te vallen tussen alle andere sites met gelijke content. Denk hierbij een een unieke video waarin je het product uitlegt (coolblue doet dit uitstekend), reviews van klanten etc.

ATF (Above the fold) en BTF (Below the fold) het maakt niet uit waar de content staat

Er is vaak een misverstand dat duplicate content het beste onder de vouw gepresenteerd kan worden, maar google ziet dit helemaal niet als below the fold. Het is belangrijker een pagina te vullen met relevante en additionele content, dan dat je gebruik maakt van Above the fold en Below the Fold trucjes…

Maak title tags & meta decriptions persoonlijk

Voor de ranking van je pagina is het zeer belangrijk om goede title tags en meta descriptions te maken. Het is echter geen duplicate content als de title tags en meta descriptions van diverse pagina’s hetzelfde zijn. De inhoud van de pagina is belangrijker dan deze title tags en meta descriptions.

Gebruik gezond verstand

Net als bij SEO teksten schrijven is het belangrijk je gezonde verstand te gebruiken als het gaat om het hebben van duplicate content. Als jij fabrieksteksten wilt gebruiken op je webshop, mag je er vanuit gaan dat je concurrenten die ook gaan doen. Probeer onderscheidend te zijn door bijvoorbeeld eigen video-content over gebruikers tips toe te voegen of reviews te vragen aan de klanten die het product gekocht hebben.

Ga maar bij jezelf te raden; als je twee websites hebt met dezelfde inhoud wat is dan de doorslaggevende factor? Waarschijnlijk zal de website met positieve reviews over het product en de service van het betreffende bedrijf iets aantrekkelijker zijn dan de website met puur en alleen product informatie. Mijn tip: Denk logisch na… dan kom je een heel eind.