SEO TIP 1: XML EN HTML SITEMAPS
Een sitemap is eigenlijk niet meer of minder dan een pagina waarop allemaal links staan die verwijzen naar alle pagina’s die te vinden zijn op je website. Het hebben van een sitemap is een must-have voor volledige indexering binnen Google. Heb je geen sitemap op je website? Dan zal Google alleen de meest bezochte of populaire pagina’s indexeren.
Verschillende soorten sitemaps
Niet alle sitemaps zijn gelijk. Maar wat is nou het verschil tussen de twee verschillende soorten sitemaps? De eerste soort sitemap is een XML sitemap Dit is een sitemap die eigenlijk puur gemaakt is voor de zoekmachines. Indien je gebruik maakt van de Yoast SEO Plug-in waar ik het in mijn vorige blog over heb gehad, hoef je hier niet veel werk voor te doen, want deze Plug-in van Yoast zal de XML sitemap automatisch voor je genereren.
Voor het creëren van een HTML sitemap kan je het beste gebruik maken van een WordPress Plug-in namelijk de plug-in HTML sitemap. Deze geautomasieerde plug-in is erg gemakkelijk in gebruik. Het enige dat je hoeft te doen is een sitemap pagina aan te maken en daarin de code [html_sitemap] te plaatsen.
LET OP: indien je pagina’s wilt uitsluiten van je sitemap kan je dit aangeven in de code met de HTML code: exclude=”paginanummer”. Deze paginanummers staan weergegeven in de URL van je eigen browser als je op de betreffende pagina klikt binnen WordPress.
SEO TIP 2: GOOGLE SEARCH CONSOLE
Google Search Console is een online tool waar ik als SEO specialist niet meer zonder kan. Deze tool van Google geef je veel inzichten in je website. Zo kan je zien waar foutmeldingen, problemen of onduidelijkheden op je website zitten maar kan je ook het aantal 404 pagina’s achterhalen én kan je vanuit deze tool een XML sitemap toevoegen zodat je de zekerheid hebt dat Google al je pagina’s gaat indexeren.
Wist je trouwens dat je de Google Search Console ook kunt koppelen aan je Google Analytics Account? Vervolgens kan je binnen Google Analytics een 404 dashboard aanmaken die jou bijvoorbeeld elke dag een mail stuurt met een overzicht van het aantal 404 pagina’s zodat je opvallende veranderingen direct kan aanpakken. Maar daarover in een latere blog meer informatie.
SEO TIP 3: OFF-SITE LINKS – LINKBUILDING
Het tijdperk dat je bij link exchange ging doen voor betere vindbaarheid in google is gelukkig voorbij. Google vindt het belangrijk dat externe sites naar jouw site linken, maar vindt het minstens zo belangrijk dat deze links van een kwalitatief goede website komen. Een paar tips voor het genereren van Linkbuilding:
- Ga gastbloggen bij bevriende zakenpartners. Geef aan dat het akkoord is dat ze jouw blog overnemen mits ze een link naar jou website erbij zetten als bron.
- Ga vooral niet links uitwisselen met bedrijven. Helaas zijn er veel ‘SEO bedrijven’ die denken dat ze met links uitwisselen goede SEO Scores krijgen. Recentelijk heb ik nog twee bedrijven moeten informeren over hun achterhaalde techniek. Toch kan ik mij voorstellen dat bedrijven met weinig kennis over online marketing denken dat deze techniek nog wel werkt. Vraag dan ook altijd aan een professional hoe ze Off-Site Links willen creëren als ze aangeven dat zij linkbuilding erg belangrijk vinden.
- Plaats een link naar je website op alle social media kanalen (twitter, facebook, instagram, google plus etc.)
- Meld je aan voor blogs over jouw vakonderwerp en probeer hier blogs in te sturen. Er zijn vast vele blogs die in jouw vakgebied nieuws te vertellen hebben. Door te gastbloggen op deze netwerk websites creëer je vaak traffic naar je site én heb je meteen weer een kwalitatieve Backlink erbij.
Zelf doe ik dit ook regelmatig. Twee van mijn blogs zijn dan ook geplaatst op Marketingfacts, namelijk:
- https://www.marketingfacts.nl/berichten/kussen-e-commerce-en-het-belang-van-videocontent
- https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-4-voorwaarden-van-een-goede-viral-video
Een simpele maar effectieve truc om meer backlinks te krijgen.
SEO TIP 4 – HEADLINES EN OPMAAK VAN DE SITE
Mensen lezen helaas nog niet zoals je graag zou willen dat ze lezen. Neem daarom de lezer bij het handje en maak de site dusdanig dat de lezer aan de hand van Headlines en witruimte op de site gemakkelijk een beeld kan vormen van de te verwachten content op de site. Indien ze het interessant genoeg vinden, zullen ze waarschijnlijk je gehele site gaan bekijken. Deze Headlines worden overigens ook in Google gebruikt om te bepalen wat er belangrijk is op je pagina. Zorg er daarom ook voor de de Keywords die voor jou belangrijk zijn ook in de headlines verwerkt zijn.
SEO TIP 5: CROSSMEDIALE MARKETINGCOMMUNICATIE
Wat veel bedrijven vergeten, is dat de website en de sociale media kanalen allemaal aan elkaar gelinkt zijn. Mijn tip is dan ook altijd om bijvoorbeeld een geschreven blog op te hakken in een aantal kleinere stukken tekst en deze als bijvoorbeeld losse tips op de sociale media neer te zetten. Probeer de teksten hier kort en krachtig te houden en maak een link naar je website (heb je weer een Off-Site Link) voor de lezer die direct meer wil lezen.
SEO TIP 6: VOORKOM EEN TRAGE WEBSITE
Niets is zo funnest voor je website dan dat hij traag is. Natuurlijk kan je zelf hier een groot deel van bepalen door bijvoorbeeld kleinere plaatjes op de websites te zetten. Streef ernaar dat je website binnen 2 seconden geladen moet zijn. Dit kan je testen met bijvoorbeeld de Pingdom Website Speed Test tool van Pingdom Tools.
SEO TIP 7: KIES DE JUISTE WEBHOSTING
Je wilt dat je website ten allen tijde bereikbaar is. Maar dat begint en eindigt allemaal met een goede webhosting partij. Hierbij geldt de regel; goedkoop is vaak duurkoop.
SEO TIP 8 – CUSTOMIZE JE 404 PAGINA
Stel je voor, je hebt een hele mooie website, maar een consument tikt de verkeerde direct link in… Dan zou je de consumenten kunnen verliezen. Zeker als je pagina er zo uit ziet:
Je kunt het beste ervoor kiezen om een customized 404 pagina te maken zodat je de bezoekers toch vasthoudt op je website. Dit heb ik voor één van de website projecten voor mijn werk gedaan. Geef eerlijk toe… deze pagina ziet er toch een stuk aantrekkelijker uit?
DE SEO IS GOED INGERICHT… BEN IK NU KLAAR?
Één van de grootste misverstanden is dat je na (eenmalig) inrichten van je site klaar bent, maar dan begint het werk pas. Bloggen, bijhouden, externe links maken etc. Ik hoop dat je aan de hand van deze blog én die van vorige week een aantal interessante dingen hebt gelezen en geleerd. Indien het allemaal wat overweldigend lijkt, kan ik je uiteraard helpen met je online zichtbaarheid en SEO Optimalisatie. Neem bij interesse geheel vrijblijvend contact met mij op!