Als je het aantal aanwezige mensen op social media websites zou vertalen naar een land, dan wonen er 2 miljard mensen in het land. Je kunt eigenlijk wel stellen dat de wereld van social media één groot online land is geworden waarbij social media het kanaal is om te communiceren en die de productiviteit bepaald van haar inwoners.

Als je deze enorme aantallen mensen in het land zou vergelijken met het bereik dat jij als product, bedrijf of dienst hebt op social media ben je al blij wanneer je 0,00001% bereikt hebt én noem je dat een enorm groot succes.

Hoe kan je de uitdagingen in social media overwinnen?

social mediaToch zijn er vele vraagstukken die je als online marketeer hebt als het gaat om het inzetten van social media. Want ondanks vele inspanningen lukt het vele bedrijven niet om de juiste consument aan te trekken. De enige vraag die wij als bedrijven, producten of diensten ons moeten stellen is: “Wat doen we niet goed op social media?”.  In deze blog een aantal veel voorkomende uitdagingen binnen social media inclusief de oplossingen.

1 – Alles begint bij vertrouwen

Als je de eerste stap op social media zet is het zeer belangrijk dat je het vertrouwen van je volgers krijgt. Het vertrouwen dat jij de volgers biedt wat ze van je verwachten. Juist door de opkomst van Social Media zijn de consumenten echter wantrouwender dan ooit. Het is gemakkelijk om klachten online te vinden. De consumenten zijn sceptisch en geloven bedrijven niet altijd op hun woord. Bijna alles is te onderzoeken en op waarheid te controleren.

Hoe zorg je dat de wantrouwende consumenten je gaan vertrouwen?

Als je begint met een social media kanaal moet je beginnen met het bouwen van vertrouwen door de communicatie met je volgers op te starten. Zorg dat je social media niet een eenrichtingsweg wordt. Monitor de berichten en reacties en reageer of like berichten van je volgers. Doe dit op een oprechte en eerlijke manier en je zult zien dat je het vertrouwen in je merk, product, bedrijf of dienst gaat groeien.

Zeker in het begin kost het je dus enorm veel tijd. Maar dit zorgt ervoor dat je volgers ambassadeurs van je merk worden. Heb je een aantal zeer trouwe volgers dan kan je overwegen om bijvoorbeeld een besloten facebook groep te maken waar je nóg meer informatie en exclusieve previews geeft. Dit vergroot wederom het vertrouwen van je trouwe ambassadeurs.

2 – Maak een Social Media Marketing Strategie

Je kunt natuurlijk een heel helder doel voor ogen hebben, maar als je geen gedegen uitvoeringsplan hebt wordt het lastig om je doelen te bereiken. Door een strategie uit te zetten met duidelijke KPi’s kan je bijsturen om je uiteindelijke doelen te bereiken.

Hoe je een social media strategie maakt in 3 simpele stappen

Help! Weer een strategie? Ik hoor vele marketeers denken. “Al die strategieën, ik word er niet goed van.” Maar een strategie is niet meer of minder dan een korte vastlegging op papier. Een social media strategie kan je in 3 simpele stappen opzetten

Stap 1: Waarom ga je op social media? Wat wil je bereiken en wie wil je zijn op Social media?
Stap 2: Hoe ga je je succes bereiken? Wil je gebruik maken van betaalde advertenties, betaalde zoekopdrachten, wil je juist gaan voor organische likes?
Stap 3: Wat zijn je doelen? Als je je eindbestemming namelijk niet weet kan je nooit bepalen of je op de goede weg bent. Vergelijk het met een trein, als je op een trein zonder eindbestemming stapt, zal je nooit komen waar je wilt zijn.

3 – Train je team – samen sta je sterk

Social Media opzetten en bijhouden is een omvangrijk project en dat kan je niet alleen. Als je een Social Media Strategie geschreven hebt, is het de truc om je team te trainen op de inzet van social media. Als team wordt het gemakkelijker om authentiek en snel te reageren naar de volgers. Juist door de strategie zal de volger niet doorhebben dat er meerdere mensen aan de knoppen van de social media zitten. Controleer, verbeter en leer van elkaars tops & flops.

4 – Betaalde promotie breng je uiteindelijk verder

Tot een bepaalde hoogte kan je organisch groeien, echter zijn er nog mogelijkheden te over om te blijven groeien, maar dit is bijna altijd betaald. Waar de organische groei meestal ontstaat door gebruikers van je merk, product of dienst, zijn er nog vele mensen die jou nog niet kennen. Deze mensen kan je alleen bereiken door je content via betaalde Social Media te promoten. Dit geldt voor alle kanalen. Van facebook naar instagram, twitter en YouTube. Besef je ook heel goed dat als je niet bereid ben om te betalen voor social media bereik, je een plafond kunt hebben waar je niet door heen zou schieten.

5 – Content is king & Frequency is queen

De kwaliteit van je content bepaald het uiteindelijke succes van je kanalen. De content is en blijft King. Echter; als Content King is… dan is Frequency de Koningin. Je kunt nog zoveel geld en tijd investeren als je niet regelmatige kwalitatieve content post zullen de volgers je ontvolgen met als gevolg dat jouw inspanningen voor niets zijn geweest.

Bij de content is het belangrijk rekening te houden met het feit dat (goede) afbeeldingen het succes van je content bepalen. Daarbij moet je ook nog rekening houden met het feit dat je kort en krachtige communicatie moet aanbieden. Te veel tekst schrikt af. Social Media wordt veelal gebruikt als brainsnack en tussendoortje. Wil je wel meer vertellen? Dan kan je een link naar je site maken waar je de rest van de informatie deelt.

Tot slot – Ga uitdagingen niet uit de weg

Een beetje actieve online marketeer gaat geen enkele uitdaging uit de weg. Ik hoop je door middel van deze blog handvatten te hebben gegeven om een succes te maken van jouw social media kanaal.