In 5 stappen naar de basis van online marketing

Online Marketing en content marketing zijn een relatief nieuw begrip op het gebied van marketing communicatie. Toch is het een kindje van de aloude marketingcommunicatie die vele bedrijven al dan niet succesvol inzetten. Dit kindje heeft voeding en begeleiding nodig vanuit de marketingcommunicatie afdeling en kan niet groeien en succesvol zijn zonder een gedegen basis. Juist deze basis is zeer belangrijk om uiteindelijk de vruchten te kunnen oogsten. In deze blog een uitleg waarom de basis belangrijk is.

Content marketing

BEHANDEL ONLINE MARKETING EN CONTENT MARKETING ALS EEN KINDJE

Als je besluit de marketingcommunicatie activiteiten in te zetten op online marketing en content marketing, behandel dit dan als een kindje. Je eigen kind probeer je een goede en stabiele basis te geven om te kunnen groeien en ontwikkelen. Waarom zou je dit dan niet doen bij je online marketing activiteiten? Er zijn zeer veel bedrijven die Online Marketing loskoppelen van de ‘traditionele’ marketingafdeling. Één van de gevolgen is dat er vaak online marketing bedreven wordt zonder een gefundeerde strategie. Een plan en basis kan zorgen voor de juiste richting. Maar hoe pak je dit aan en welke stappen neem je?

STAP 1: CREËER JE EIGEN GELUID

De allereerste stap naar succesvolle inzet van online marketing en content marketing is niet alleen voor online bedoeld. Een verhaal kan nog zó goed zijn, zonder een juiste en goede verteller kan een verhaal al snel aan dovemansoren gericht zijn. Je moet het geluid herkennen welk verhaal er ook verteld wordt. Maar voordat je weet wat jouw eigen geluid is, moet je duidelijk voor de bril hebben wie je bent en wie je doelgroep is. Dit geluid is de ziel van je merk, product, bedrijf of dienst. Het ondersteunt de identiteit van je merk.

Kies een tone of voice

Ben je een zakelijke dienstverlener die met name nieuwe klanten wil aantrekken dan zal er veelal gevousvoyeerd worden. Richt je je in de communicatie op Millenials? Dan zal je de doelgroep juist weer met je aanspreken en maak je meer gebruik van straat taal en afkortingen. Een aantal keuzeopties die je op weg kunnen helpen om de tone of voice te bepalen

Is je product, bedrijf of dienst:

  • Formeel of informeel
  • To the point of uitgebreid
  • Toegankelijk of exclusief
  • Energiek of kalm
  • Informerend of activerend
  • Eigenwijs of meegaand
  • Stellig of genuanceerd
  • Rebels of statig

Bedenk je goed welke keuzes je hierin gaat maken je kunt kiezen om meerdere elementen te combineren, maar sommige elementen passen niet bij elkaar. Bijvoorbeeld rebels en formeel gaan niet goed samen, maar dat moge voor zich spreken. Wat echter vaak vergeten wordt is dat deze keuzes ergens vastgelegd worden. Op school leer je dat dit in een dikke strategie wordt vastgelegd, de praktijk wijst echter uit dat er eerder behoefte is aan een style guide of A4 samenvatting van de identiteit. Dit zorgt voor continuïteit, herkenbaarheid én juist gebruik door meerdere personen die met het product, bedrijf of dienst werken.

STAP 2: AAN WIE VERTEL JE HET VERHAAL?

Je kunt nog zoveel verhalen de wereld in helpen, als je niet weet aan wie je het vertelt zal een deel van je inzet toch waste zijn. Vaak heb je wel een gevoel aan wei je het verteld, maar juist door de persona’s vast te leggen kan je relevantere content aanbieden. Content die beter gelezen wordt en beter converteert. Je vertelt nu eenmaal een verhaal over bijvoorbeeld wijn anders aan een gewone wijnliefhebber, dan aan een sommelier. Als je zonder plan aan de slag gaat zal je de wijnliefhebber verliezen met een te technisch verhaal, terwijl de sommelier met een verhaal voor leken afhaakt qua interesse. Dit terwijl ze allebei van wijn houden.

STAP 3: WEES KRITISCH OP EIGEN WERK!

Jij bent dag en nacht bezig met je product, bedrijf of dienst, kunt het dromen en ademen en zult wellicht snel uitgaan van bepaalde kennis. Echter moet je aan de hand van persona’s wel duidelijk voor de bril krijgen of dit reëel is. Denk eens aan het inwerken van een nieuwe medewerker, vaak ga je te snel over simpele onderwerpen heen die voor hem/haar niet zo vanzelfsprekend is. Hij/zij zal je hierop attenderen om de juiste informatie te krijgen en het werk beter te doen, maar je doelgroep roept jou niet halt toe, die raak je simpelweg kwijt.

Van macro naar micro

Maak daarom een kort stramien waaruit jouw verhaal moet bestaan en werk van Macro naar Micro:
1. Wat is het hoofdonderwerp?
2. Welke subonderwerpen zijn er?
3. etc.

Door alle facetten op te schrijven kom je misschien zelfs tot creatieve invalshoeken voor nieuwe content die meteen weer een groot deel van je content strategie kunnen vullen een kort voorbeeld van wij uitgewerkt.

  1. Wat is de geschiedenis van wijn?
    1. Wat is wijn?
    2. Waar komt het vandaan?
    3. Welke soorten wijn zijn er?
    4. Wat is het verschil met andere alcoholische dranken?
    5. Wie heeft de wijn uitgevonden?
    6. Hoe kan je zelf wijn maken?
    7. Welke smaken kun je geven aan wijn?
    8. Wat is een sommelier?
    9. Hoe moet je wijn proeven?
      1. Hoe oordeel je een wijn?
      2. Waarom spugen wijnproevers wijn uit?
      3. Hoe neutraliseer je je smaak en geur het snelste?
    10. Waarom zijn er verschillende wijnglazen? Etc. etc.

Door dit alles uit te schrijven heb je het verhaal op papier staan. De haakjes uit je verhaal gebruik je vervolgens om je content, marketing en communicatie aan op te hangen. Zie het als een tijdschrift. Een tijdschrift heeft verschillende katernen en thema’s. Wat behandel je wel en wat behandel je niet en hoe kan je tekens nieuwe invalshoeken bedenken om de thema’s te vullen.

STAP 4 – VERTEL JE VERHAAL OP DE JUISTE PLEK

Het succes (en de vruchten) van de communicatie inspanningen hangen allemaal samen met de juiste plek waar je je verhaal vertelt. Het schieten met hagel en hopen dat je een paar mensen beweegt is niet de juiste strategie. Zorg dat je de persona’s van je doelgroep gaat aanvullen met informatie over hun media consumptie. Welke tijdschriften lezen ze, welke televisieprogramma’s kijken ze? Maken ze veel gebruik van Facebook of zitten ze meer in instagram of snapchat? Dit is een vrij inspannende taak om allemaal in kaart te brengen, maar zorgt wel voor gerichtere en meer succesvolle communicatie van jouw verhaal.

STAP 5 – METEN IS WETEN EN VERBETEREN

Stel dat je alles goed op papier hebt en je gaat dolenthousiast aan het werk om je online marketing en content strategie te optimaliseren. Weet je dan wel wanneer jouw inspanningen succesvol zijn? Heb je doelen gesteld? Wat zijn je doelen? Zijn ze SMART, en wil je naamsbekendheid opbouwen of wil je liever conversie bewerkstelligen? Dit zijn allemaal belangrijke indicatoren die jouw content kunnen beïnvloeden. En wat ga je doen als je je doelen verwezenlijkt hebt? Is er voldoende mankracht aanwezig om de toenemende vraag te kunnen opvangen en wil je eventueel bijschalen? Allemaal zaken om over na te denken voordat je gaat starten.

BASIS IS NIETS VOOR NIET BASIS

Al met al is de basis belangrijk om te leren kruipen, lopen en rennen. Zorg dat je alles helder voor de bril hebt voor je met een schot hagel probeert de generieke doelgroep te bereiken. Want bedenk zelf maar, wat heb je liever een groot bereik en geen conversie of een laag bereik met hoge conversie. Heb je hulp nodig met het neerzetten van je basis? Neem zeker contact met mij op!