Aan het eind van ieder jaar doe ik een vooruitblik op de SEO trends van het nieuwe jaar. Maar nog niet eerder heb ik een terugblik geschreven op de SEO ontwikkelingen en wijzigingen van afgelopen jaar. Daarom in deze blog een terugblik op SEO 2018. Wat is er gebeurd? Wat is er verandert? Ik hoop je met deze blog een korte samenvatting te geven van de belangrijkste wijzigingen in 2018.
SEO beweegt razendsnel
Wanneer je eindelijk denkt te weten hoe SEO werkt verandert Google (of een andere zoekmachine) het algoritme. SEO beweegt razendsnel. In mijn eerdere blog verwees ik al naar het feit dat SEO vergeleken kan worden met een marathon . Maar dan wel een marathon met sprint snelheid. Het is lastig om van alles bij te blijven. Toch is er een verschil te maken tussen de grote veranderingen en de kleine veranderingen. Wanneer je in de grote veranderingen van SEO 2018 goed hebt opgelet sta je waarschijnlijk al met 1-0 voor ten opzichte van je concurrenten. Waar je ooit begon met het maken van een zoekwoordlijst, ben je wellicht tot de conclusie gekomen dat het een noodzakelijk en cruciaal item is geworden in je algehele marketingstrategie. Heb je nog nooit een zoekwoordlijst gemaakt voor je bedrijf? Dan is het wellicht een mooi voornemen om hiermee te starten voor het nieuwe jaar.
Waar komt SEO vandaan
Met de opkomst van Google en andere zoekmachines werden algoritmes ontwikkeld. Algoritmes die steeds meer leren en die aan de lopende band verbeterd worden. Voor de SEO 2018 draait het al lang niet meer alleen om de zoekwoord dichtheid en de backlink strategie. Onderstaand wil ik graag 5 belangrijke ontwikkelingen uitlichten die de SEO 2018 drastisch hebben verandert.
Verandering 1 in SEO 2018 – Mobiele website idexatie
Omdat men steeds meer vanaf de smartphone op het internet zit, is de mobiele website idexatie nóg belangrijker geworden. Veel website developers maken een website vanaf een desktop of laptop en vergeten te kijken naar de mobiele weergave. Tóch is dit extreem belangrijk geworden. De allerbelangrijkste SEO 2018 trend is namelijk zorgen voor een goede mobiele website. Aan het begin van het jaar heeft Google namelijk de grootste algoritme wijziging doorgevoerd. De Mobile-First Index. De SEO resultaten worden dus bepaald aan de hand van de resultaten van jouw mobiele website? Heb of had jij nog geen goede mobiele weergave? Dan kan het maar zo zijn dat jij in de SEO resultaten een enorme klap hebt gehad.
Tip: Bekijk jij jouw mobiele website wel eens vanaf een mobiele telefoon? Wellicht is het een mooi goed voornemen de website van jouw bedrijf wat vaker op de smartphone te bekijken.
Verandering 2 in SEO 2018 – SEO Strategie voor Voice Searches
Ik heb hier al meerdere blogs over geschreven, maar Voice Search is min of meer aan de basis van explosieve groei in 2018. Siri is ongeveer de vriendin van iedere iPhone gebruiker en met Google Assistent en Bixby hebben ook de android gebruikers een voice assistent gekregen. Natuurlijk kon Google hier ook niet achterblijven en hebben ze op grotere schaal ook Google Home uitgebracht. In 2018 gaan steeds minder mensen typen vanaf de mobiele telefoon maar sturen ze steeds vaker met hun stem de zoekmachine aan. Dit heeft echter grote impact op de zoekwoord strategie. Waar je met het typen nog koos voor korte zoekwoorden, praat je tegen de assistent alsof het een vriend is. Een Long-Tale Keyword Strategie wordt dus steeds belangrijker voor bedrijven. Ook zoeken ze bijvoorbeeld niet meer naar online marketing bureau, maar zoeken ze eerder op: “Welk bedrijf in Zwolle kan mij helpen met mijn online marketing? Nieuwsgierig hoe je om moet gaan met voice search? Ik schreef hier al eerder een blog over: “Hoe moet je omgaan met voice search!”
Verandering 3 in SEO 2018 – Geef antwoorden in je site
Waar meta-beschrijvingen eerder mogelijk maar niet noodzakelijk waren, is het belang van meta-beschrijvingen in 2018 enorm gegroeid. Wanneer je kan zorgen dat je in je meta-beschrijving een antwoord geeft op een vraag, zal jouw pagina eerder opgepakt worden door Google. Het vraag en antwoord spel wordt steeds belangrijker voor veel soorten bedrijven. Daarom is het naast een goede meta-beschrijving ook belangrijk om een goede FAQ en Q&A sectie op je website op te nemen.
Verandering 4 in SEO 2018 – Intent gedreven SEO
In de tweede helft van 2018 heeft Google de SEO resultaat meer intent gedreven gemaakt. Voor veel e-commerce bedrijven kansen om meer uit hun webshop te halen. Intent gedreven content bevat actie gerelateerde onderwerpen zoals “goedkope accu’s kopen”. Hierdoor zagen sommige bedrijven een enorme groei in de resultaten, maar ook e-commerce bedrijven die dit niet goed voor elkaar hadden zijn in de SEO resultaten gestraft. Voor E-commerce bedrijven een mooie kans de pagina’s op de website op te delen in een aantal intent gedreven acties.
Verandering 5 in SEO 2018 – Gebruiker wordt nóg belangrijk
Wanneer ik terugblik op SEO 2018 is er één belangrijk SEO-item wat nóg belangrijker is geworden en dat is de gebruiker. Je website wordt nóg meer bekeken op laadsnelheid, mobiele weergave, bounceratio maar ook relevantie en vernieuwing. Het is in 2018 dus nog belangrijker geworden om de Google Analytics van je website te begrijpen en te gebruiken voor het verbeteren van je website.
Wat wordt jouw SEO-strategie voor 2019?
Heb jij al nagedacht over hoe jij jouw SEO strategie voor 2019 gaat vormgeven? Of heb je hier nog nooit over nagedacht? Neem gratis en vrijblijvend contact met mij op en ik bekijk graag hoe wij jouw website naar een hoger niveau kunnen tillen voor het behalen van jouw online marketing doelstellingen. Heb jij nog geen online marketing doelstellingen? Dan kan ik jou hier uiteraard ook bij helpen. Voor nu wil ik je graag fijne feestdagen toewensen en tot mijn volgende blog!