Adblockers, een tool die de laatste maanden steeds populairder wordt onder een groot aantal internet gebruikers. Wereldwijd gebruik 4.9% van de mensen op het internet een Adblocker. In Nederland ligt dit percentage nog hoger op maar liefst 14%! Ondanks het feit dat de consument duidelijk aangeeft klaar te zijn met de (niet relevante) advertenties, betekent deze ontwikkeling niet veel goeds voor de gratis en ruimschoots aanwezige kennis en nieuws op het internet. Maar zouden de consumenten wel een adblocker nodig hebben als ze alleen relevante advertenties te zien krijgen.

Waarom zijn Adblockers in opmars?

Veel websites behalen namelijk hun inkomsten uit de advertenties. Denk hierbij aan een nu.nl of een The New York Times. Die laatste merkte dat haar inkomsten dusdanig ver terug liepen door Adblockers, dat ze hebben besloten een Paywall op te werpen. Als je een Adblocker hebt kom je niet op de website, tenzij je ervoor betaalt. Deze ontwikkeling zal de komende jaren nog verder doorzetten op het internet.

Adblockers

Adblockers – niets nieuws onder de zon

Adblockers bestaan al jaren, echter is de ontwikkeling en zijn de downloads de laatste jaren enorm gestegen. De reden hiervoor is dat de consument advertentiemoe wordt. Te veel irrelevante advertenties verstoren het eigenlijke zoekgedrag van de internettende consument. Homepage Take-Overs (ook wel rich media genoemd), Remarketing campagnes die de consument in den treuren achtervolgen en display banners die niet relevant zijn voor de gebruiker zullen eerder irritatie veroorzaken dan relevant klikgedrag en een hoge CTR (Click Trough Rate). Ook Google Topman Sridhar Ramaswamy, wijdt de opkomst van adblockers aan de irritante reclames is te lezen op nu.nl. Echter rijst bij mij de vraag waarom de consumenten tegenwoordig massaal de adblockers installeren.

Adblockers zijn niet heiligmakend

Voor de lezers die al gebruik maken van een Adblocker wil ik toch nog even duidelijk maken dat een Adblocker niet heiligmakend is. Voor de consumenten is deze app gratis, echter heeft het bedrijf wel een verdienmodel verzonnen. Je kan als bedrijf namelijk bij het bedrijf afkopen dat jouw advertentie toch wel getoond wordt en het bedrijf die de adblockers gemaakt heeft krijgt hiervoor geld. Dat kan dus inhouden dat je toch geconfronteerd wordt met de irritante reclames ondanks de Adblocker.

Non Creativiteit van de (online) marketeer

Als je alle advertenties die je op het internet tegen komt gaat bekijken en beoordelen, kom je al gauw tot de conclusie dat de creativiteit van de advertenties ver te zoeken is. In een ideale wereld ontwikkelt een marketeer diverse advertenties voor de verschillende fases van de Customer Journey. Bied de consument iets relevants aan zodat de CTR van je campagnes hoger wordt en ook de consument minder snel advertentiemoe.

Zo kan je bijvoorbeeld in het eerste contact je dienst onder de aandacht brengen van een relevante doelgroep door middel van display bannering en een vrij algemene boodschap, echter is het belangrijk om bij een Re-Marketing Campagne deze advertentie te optimaliseren voor de gebruiker, deze is tenslotte al een keer op je website geweest en je wilt hem of haar helpen herinneren om toch nog terug te komen op de website.

Vergeet niet je Frequency Gap in te vullen

Het instellen van een Frequency Gap is zeer belangrijk. Toch kan je bijvoorbeeld na 3 keer tonen van een re-marketing advertentie toch de consument nog benaderen zonder irritant te worden. Als iemand bijvoorbeeld gezocht heeft op een zwarte laars. Dan kan je drie keer deze laars tonen in een re-marketing advertentie. Daarna kan je overwegen om bijvoorbeeld andere zwarte laarzen te tonen of misschien een bruine laars. De consument heeft er tenslotte voor gekozen om de bekeken zwarte laars niet te kopen. Het aanbieden van een goed alternatief kan voor een hogere conversie zorgen. Het grote probleem schuilt er echter in dat de consumenten telkens dezelfde advertentie voorgeschoteld krijgen en juist dit zorgt voor irritatie.

De achtervolgende verkoper

Stel je voor; je bent lekker aan het winkelen met een vriendin. Jullie lopen een parfumerie binnen en de verkoopster laat je een nieuw geurtje ruiken. Je hebt akkoord gegeven dat ze het luchtje even bij je op mocht verstuiven. Vervolgens zie je toch af van aankoop. Maar… deze persoon blijft de rest van je shopdag achtervolgen met dit geurtje. Daarbij vraagt deze persoon de hele tijd of je het geurtje niet wilt kopen. Dat is toch irritant?

Begrijp het gedrag van de consument

Het is van belang om het gedrag van de consument te begrijpen. Als de consument het geurtje of de laars niet wil kopen, ga na wat de reden is. Gaat hij of zij eerst kijken bij een andere winkel of het daar goedkoper is? Dan kan een vriendelijke reminder zorgen voor een hogere conversie. Echter is de reden dat de consument toch op zoek is naar een ander product? Blijf dan niet eindeloos het verkeerde product zien.

Zet een creatieve campagne op voor de optimale Customer Journey.

Als een marketeer een campagne opzet, staat hij volledig achter de gekozen beelden en campagne strategie. Echter wordt het vaak met één of maximaal twee scenario’s afgedaan. Voor een zeer creatieve campagne is het belangrijk goed onderzoek te doen naar de verschillende fases van de Customer Journey die de consument doorloopt. Als deze fases erkend zijn kan er bijpassend materiaal ontwikkeld worden zodat de getoonde advertenties relevant worden in plaats van irritant.

Online Marketing is nóóit klaar

Besef je ook goed dat je een online marketing campagne tussentijds moet updaten. Daarbij is het inzetten van een A/B Test een goede tool voor het vergroten van je conversiepercentage. Veel marketing medewerkers leven echter nog vanuit de Offline marketing en reclamestrategie. Eén boodschap die je uit serveert aan alle consumenten. Online marketing leent zich er uitermate goed voor om relevante aanbiedingen voor iedere individu te maken.

Verschillende fases binnen de Customer Journey

Door diverse communicatie-uitingen op te stellen voor  de verschillende fases van de Customer Journey. Het is welliswaar even wat werk om dit op te zetten. Maar als elke online adverteerder deze taak serieus zou nemen, zou het installeren van een Adblocker overbodig moeten zijn. Simpelweg omdat de advertenties die je te zien krijgt relevant zijn en niet irritant. Uitdaging genoeg voor de Online marketeers van Nederland.