Veel bedrijven die producten vermarkten verzinnen één of twee keer per jaar een nieuw product erbij. Of ze verbeteren het product dat ze reeds vermarkt hebben. Dit is natuurlijk nodig om je concurrentie voor te blijven. Zoals in mijn eerdere blog geschreven is dit ook één van de 7 voorwaarden voor een goed product. Maar wat als je een product hebt die zo sterk en zo machtig is dat productontwikkeling of productuitbreiding eerder afbreuk doet aan je merk? Wat kan je dan doen om de omzetten van het product te laten groeien? Het antwoord is nieuws maken rondom je merk. Zodoende kan je PR te genereren.

Marketing moeheidPR

Steeds meer consumenten worden marketing moe. Marketing moeheid = wanneer de ‘threshold level’ van de consument bereikt is. Een mens kan namelijk maar een bepaald aantal commerciële berichten in zich opnemen. Wanneer deze grens bereikt is zal de consument de berichten niet meer in zich opnemen. Er kan dan zelf een aversie ontstaan tegen het merk of het product. Dat kan natuurlijk niet het doel zijn van marketing, maar het is aan de orde van de dag.

Waardoor ontstaat Marketing moeheid?

Wereldwijd worden er elke dag meer dan 247 miljard e-mails verzonden. Daarnaast worden wereldwijd elk kwartier 49.000.000 berichten geplaatst op facebook. Elke minuut wordt er 100 uur aan video’s geupload op YouTube. Hierdoor worden deze ‘treshold levels’ steeds gemakkelijker bereikt en het wordt ook gemakkelijker voor consumenten om berichten te negeren.

Nieuws is geen marketing

Vermarkt je product op andere manier dan via reguliere advertenties. Dé ideale manier om dit te doen is het effectief inzetten van PR. Producten die al jaren niet verder ontwikkeld worden kunnen hier ook veel baat bij hebben, maar ook bedrijven die diensten verkopen.

Door het product van een andere kant te belichten wordt veelzijdigheid van producten duidelijker voor de consument. Daarnaast is het doen van leuke onderzoeken een ideale tool als het gaat om genereren van PR en indirect ook de sales. Een nu.nl zal bijvoorbeeld niet snel een stuk schrijven over een nieuwe verpakking van Product x, maar ze zullen bijvoorbeeld wel schrijven over het feit dat onderzoek van product X heeft aangetoond dat… Reden genoeg om op de stoel van de journalist te gaan zitten en de journalisten van relevant nieuws te voorzien. Een consument zal eerder een bericht van nu.nl lezen over jouw merk dan dat ze de ingekochte advertentie lezen als deze ‘threshold level’ eenmaal bereikt is.

Eigen kennis is goud waard

Waar veel bedrijven ervoor kiezen om een PR Bureau in te huren, kan juist het inzetten van een interne PR afdeling voor meer bevlogenheid en nieuws zorgen. Vaak worden PR Bureau’s ingehuurd en deze krijgen dan aan het begin een duidelijke briefing over wat er van hen verwacht wordt. Daarna wordt er vanuit gegaan dat er automatisch PR uitkomt en alleen dit wordt geëvalueerd. Maar een PR bureau zal nooit dezelfde hoeveelheid kennis hebben over jouw product of dienst.

Jij weet precies wat het DNA van je merk is en je zult gemakkelijker extra haakjes of oogjes verzinnen waaraan je merk opgehangen kan worden. Het is daarom ook noodzakelijk om vaak te sparren met je externe PR Bureau over hoe ze de zaken beter kunnen aanpakken volgens jou. Daarnaast kan je als bedrijf overwegen om een interne PR afdeling op te zetten die vanuit de ziel en zaligheid van je bedrijf een PR bureau aanstuurt of wellicht zelf de PR genereert.

Creativiteit leidt tot nieuws

Belangrijk om te onthouden is dat je nieuws kunt creëren. Belicht je product of dienst eens van een andere hoek. Maak een mindmap en zorg dat je creatief nieuws over elk detail kunt verzinnen. Het helpt vaak ook om met een derde partij om tafel te zitten om tot nieuwe inzichten te komen. Vergeet echter niet dat jouw kennis goud waard is en zonder jouw kennis kan er geen nieuws gecreëerd worden. Alvast succes met het opzetten van een creatief PR plan voor jouw bedrijf of dienst aan de aan van nieuwscreatie.