Op 20 januari 2016 ben ik naar de WebWinkelVakdagen geweest. Een evenement met vele sprekers die praten over Omni- channel Marketing, Big Data, logistiek, Marketing, Online Marketing en vele andere interessante onderwerpen. Één van de onderwerpen die mij heel erg aan het denken heeft gezet is de trend dat Omni-Channel Marketing steeds belangrijker wordt voor fabrikanten en merken.
Afstappen van de Push Marketing
Marketing zoals wij dat 10 jaar terug kenden is niet meer de marketing van nu. Waar eerder massa én ‘push’ gebaseerde marketing groot was en eigenlijk de enige manier om goed producten te promoten, wordt het nu belangrijk marketinguitingen te personaliseren. 1 op 1 contact met de klanten is belangrijk. Dit is mede belangrijk geworden door de vele kanalen waarmee de klant nu met je kan communiceren. De effectiviteit en ROAS (Return on Ad Spend) van de traditionele marketingmiddelen zijn dan ook aan het dalen de laatste jaren.
Omni-Channel Marketing
Zo dat waren al flink wat vaktermen in de eerste paar zinnen. Tijd om eerst de definities wat helderder te schetsen. Allereerst de term omni-channel marketing die ik ook in mijn titel gebruikt. Je kan het zien als een zoveelste mooie marketing term die verzonnen is, maar het verwijst eigenlijk naar de verschuiving binnen retail en marketing. Marketeers moeten de consument een naadloze ervaring bieden, ongeacht het kanaal of het apparaat. Of het nu gaat om een fysieke winkel, de online webshop of social media, alles moet beter en op elkaar aangesloten worden. De kanalen en apparaten moeten complementair aan elkaar zijn en de consument een betere beleving bieden dan elk afzonderlijk kanaal.
Customer Journey
In tegenstelling tot een Multi-Channel view, die meer operationeel gericht is om de consument in elk kanaal een conversie te laten doen, richt de Omni-channel marketing zich op het totaal plaatje van de consument. De Customer Journey begint vaak binnen één kanaal en via een aantal andere kanalen gaat de consument over tot aankoop. Je kan dus eigenlijk ook wel stellen dat de Omni-channel strategie de juiste invulling heeft van de Multi-channel strategie.
Inzet van iBeacons en Beacons voor traditionele retail
Veel traditionele winkelketens maken gebruik van een klantenkaart systeem om het koopgedrag van hun klanten te achterhalen. Deze manier van CRM (Customer Relationship Management) is erg nuttig om de klant relevante aanbiedingen achteraf te doen. Hierdoor komt de klant weer de winkel in. Maar deze toch al ouderwetse manier van CRM kan effectiever en meer complementair. Technieken om dit te bewerkstelligen zijn al beschikbaar en zullen de komende jaren steeds gangbaarder worden. Ik heb het dan over Beacons of iBeacons.
Bluetooth Marketing
Een dergelijke Beacon of iBeacon kan, door middel van Bluetooth marketing en een voor geïnstalleerde app op de telefoon van de consument, relevante aanbiedingen doen op het moment dat de consument in de winkel is. Zo kan de winkelbeleving van de consument nog rijker en meer geoptimaliseerd worden. Een begin van een meer naadloze aansluiting van traditionele retail en online retail. Waar veel mensen in de veronderstelling zijn dat de retail nog steeds hetzelfde is als jaren terug, is met de opkomst van CRM Marketing al een voorzichtige start gemaakt aan de modernisering van het retailvak. Na de opkomst van Online Retail werd de Multi-channel retail ervaring steeds belangrijker. Met alle mogelijke technieken die steeds meer ontwikkelen, wordt omni-channel retail steeds belangrijker en omvangrijker. Omni-Channel Retailing is daarom voor mijn gevoel Retail van de toekomst.
Wil jij ook starten met marketing van de toekomst?
Of het nu gaat om het opzetten van een webshop, omnichannel marketing of andere vormen van online marketing, ik help je graag verder. Vanuit mijn eigen bedrijf kan ik jouw bedrijf op freelance basis ondersteunen in de volgende stap naar de toekomst. Neem gerust gratis en vrijblijvend contact met mij op!