De kunst van creatieve PR

Hoe heerlijk is het om als PR & Marketing persoon het nieuws te aanschouwen en te beoordelen. Een groot deel van het ontstane nieuws is namelijk een resultaat van goed uitgevoerde Marketing en creatieve PR. Als je verantwoordelijk bent voor de PR van je bedrijf moet je natuurlijk creatief zijn om nieuws te verzinnen.

Creatieve PR zorgt voor veel bereik

Creatieve PR zorgt ervoor dat jouw nieuws op gaat vallen tussen de honderden persberichten. Daarnaast is het ook extreem belangrijk dat je de tekst kant en klaar aanlevert én dat het niet té commercieel is. Ik heb een paar mooie voorbeelden van afgelopen jaar / jaren die mij zijn bijgebleven en waar het puur over PR gaat.

Creatieve PR

De dure messenactie van Albert Heijn

In oktober startte de Albert Heijn een spaaractie voor een complete bestekset. Al gauw kwam dit in het nieuws. Op 12 oktober 2015  hadden een aantal consumenten uitgerekend dat ze €11.000,- moesten uitgeven bij de Albert Heijn om de bestekset compleet te krijgen! Bijna geen enkele Nederlander had een goed woord over voor deze dure en irreële actie. Natuurlijk was dit best een domper voor de supermarktketen die net begonnen was aan de spaaractie. Daarbij zou deze spaaractie nog tot 14 februari 2016 lopen.

In de laatste week voordat de actie definitief afgelopen was, op 9 februari 2016, kwam in het nieuws dat de Albert Heijn messen voor de meeste mensen te scherp zijn. Hoe geniaal van deze creatieve PR mensen van Albert Heijn. Dit nieuws brengen in de laatste week van de spaaractie. Als je namelijk een nieuwe messenset wilt hebben, is één van de vereisten vaak dat de messen wel scherp moeten zijn. Anders kan je natuurlijk net zo goed je oude messen houden. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er in de laatste actieweek toch nog besloten hebben naar de Albert Heijn te gaan… Well done. Mooi stukje creatieve PR!

Zeeman is / wordt hip!

Toen ik nog op de middelbare school zat, was het kopen van kleding bij een Wibra of Zeeman uit den boze. Je werd er zelfs om gepest als je kleding aan had van één van de twee ketens. Wibra is een beetje in dit imago blijven hangen als je het mij vraagt, maar Zeeman probeert met goede en uitgekiende PR en stunts het imago op te vijzelen.

Een trouwjurk van Zeeman voor € 29,99

Zo hebben ze op 8 februari 2016 het nieuws naar buiten gebracht dat ze een trouwjurk verkochten voor slechts € 29,99! Dit doen ze om het meest dure kledingstuk van een vrouw goedkoop en bereikbaar te maken voor iedere vrouw. Massaal vlogen alle radio- en televisieprogramma’s én kranten in op deze PR-stunt van de Zeeman. De slechts 1.500 jurken waren binnen no-time uitverkocht én worden nu voor dikke winst verkocht op marktplaats.

Frank op Amsterdam International Fashion week

Naast de trouwjurkactie is er nog een andere actie van Zeeman die mij nog erg goed bij is gebleven. Ik denk zelfs dat de trouwjurkactie een vervolg is geweest op deze oorspronkelijke guerilla stunt op Amsterdam International Fashion Week 4 jaar geleden. Zeeman wilde namelijk aan de Nederland én de wereld laten zien dat er goed uit zien niet duur hoeft te zijn. Daarom hadden ze een stunt bedacht om het ‘merk’ Frank op te richten en te lanceren op de AIFW zomer 2011. Dit ging hun zeer goed af. Ze kregen de kans om hun mode te showen op dit internationale mode evenement. Aan alles was gedacht. Een mooi logo, perfect persbericht, goede geruchten… alles klopte aan deze guerrilla marketing stunt.

Er was zelfs een trouwjurk gemaakt die aan het eind van de show werd getoond. Alles klopte volgens het Fashion Week stramien. Wat echter niet klopte was de onthulling dat deze lijn eigenlijk van de Zeeman is. Veel mensen die waren gekomen waren compleet verrast en verbaasd en nóg belangrijker allerlei media begonnen over deze stunt te berichtten. Betere publiciteit voor je bedrijf kan je je niet wensen toch? Heb jij het filmpje nog nooit gezien? Bekijk het dan snel. Het is gewoon geniaal opgezet! Chapeau!

Natuurlijk zijn er nog veel meer geniale PR stunts geweest en er gaan ongetwijfeld nog veel creatieve PR stunts uitgerold worden. Degene die ik mij zijn opgevallen én zijn bijgebleven zal ik ongetwijfeld op een later tijdstip nog een keer in een blog benoemen. Wie weet heb ik zelf dan wel mee geholpen aan deze stunt.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Waarvoor gebruik ik uw informatie

*

Ik geef toestemming

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.