Hoe de offline wereld een verschil gaat maken online

Het is wellicht vreemd dat ik als Freelance online marketing specialist in Zwolle vertel dat de offline wereld een verschil kan gaan maken in de online wereld. De afgelopen week is mij echter twee keer in korte tijd iets opgevallen waarbij ik een opkomende trend spot die ik toch graag met jullie wil delen. Ik ben ervan overtuigd dat deze offline ontwikkeling uiteindelijk zorgt voor online betere bekendheid en resultaat. Door middel van deze blog wil ik je graag aan het nadenken zetten hoe jij ervoor kunt zorgen dat jij in de offline wereld verschil kunt maken voor jouw online succes!

Offline

We leven offline, maar zijn online

Door de komst van de smartphone zijn mensen 24/7 aan het internet verbonden. De smartphone ligt bijna bij iedereen op het nachtkastje. Of dit goed is, betwijfel ik, maar dat terzijde. Toch merk je dat door de snelheid en hoeveelheid informatie de aandachtsspanne van de mensen dramatisch klein is geworden. Het schijnt zelfs te zijn dat de mensen een kortere aandachtsspanne hebben dan een goudvis. En hoewel ik natuurlijk ook veel online ben zowel privé als zakelijk merk ik dat het ook fijn is af en toe iets fysieks in handen te hebben. Daarom was ik ook aangenaam verrast toen ik afgelopen week iets in de brievenbus ontving.

Glossy Magazine ter attentiewaarde

In de huidige tijd is het bijna normaal dat je op twee manieren aan een makelaar komt. Of er is een makelaar die bij jou in de straat toevallig veel huizen verkoopt en je hoort van je buren dat dit een goede makelaar is. Maar het er is hoe dan ook een grote kans dat je ook online onderzoek doet naar de makelaar. Wat je in dit geval vergeet is het verhaal om de makelaar heen. Want uiteindelijk is een aankoop van een huis behoorlijk bepalend voor je leven. Daarom ook mijn complimenten aan de makelaar Bij Bärbel in Zwolle. Afgelopen week verstuurden zij huis aan huis een extreem hoogwaardig glossy magazine aan alle huishoudens met alle onderwerpen die over huizen, inrichting en Zwolle als stad gaat.

Deze toegestuurde Glossy deed niet onder voor een magazine van LINDA of JAN Magazine. Het grote verschil is echter dat dit magazine gebrand is met een makelaarskantoor en de dame hierachter. Het magazine vraagt er gewoon om om bekeken te worden en niet direct in de oud-papierbak te verdwijnen. Hierdoor maak je op ongedwongen manier kennis met de dame achter het bedrijf. Uiteindelijk is dit toch de persoon bij wie jij jouw huis en/of toekomstige huis in handen legt.

Online opvolging moet wel kloppen

Natuurlijk ben ik vrij kritisch en kijk vanuit mijn online marketing expertise ook naar deze campagne. Waar ik in de offline wereld blij verrast ben met het woonmagazine, werd ik in de online wereld toch verrast door een aantal zaken. Zo viel mij op dat de website nog niet beveiligd is met een SSL certificaat. Maar het werd mij ook niet duidelijk Above The Fold (ATF) wat ze precies doet. Ja verkoop bij Barbel, maar als je niet weet dat ze huizen verkoopt is het je niet duidelijk zonder te scrollen. Ook ontbreekt mijn inzien cruciale teksten op bepaalde pagina’s. Zo kan ik de website nog verder analyseren maar wat ik de grootste gemiste kans vind is dat de luxe uitstraling en stijl van het magazine dat op mijn deurmat viel, helaas niet overeenstemde met hetgeen ik online aantrof.

Zorg voor online en offline herkenbare stijl

Hoe overweldigend waren de resultaten en reacties geweest als zowel offline als online de uitingen op elkaar hadden aangesloten. Bekend maakt tenslotte bemind. Zo zie je maar weer dat deze twee werelden niet van elkaar te scheiden zijn. Desalniettemin wil ik wel het punt maken dat mijn online aandacht nooit getrokken werd door BijBarbel. Natuurlijk ben ik ook niet op zoek naar een ander huis, maar had mij vorige week gevraagd 3 makelaars in Zwolle op te noemen en ik had niet aan haar gedacht. Daar zit ze nu wel bij. Een unieke en opvallende actie in de offline wereld zet mensen in ieder geval aan het denken.

Online nieuwswebsite gaat ook offline

Het is niet een net gelanceerd concept, maar toevallig viel een dag na het glossy magazine van Bij Bärbel het Stadshagen nieuws magazine bij ons op de mat. Hierdoor viel het mij extra op. Stadshagennieuws.nl is een website waar alle nieuws van onze wijk in Zwolle te vinden is. Oorspronkelijk gestart als website hebben ze in 2014 al kansen gezien voor het uitbrengen van een huis-aan-huis magazine van Stadshagennieuws. Hierin vermelden ze meer achtergrondartikelen van zaken die er in de wijk spelen en het biedt de wijkbewoners de kans om kennis te maken met ondernemers in de wijk en de nabije omgeving.

Het bijzondere aan dit concept is, de manier waarop het magazine is ontstaan. Zo zijn veel traditionele magazines en dagbladen in de offline wereld gestart en hebben ze uiteindelijk de online stap gemaakt. Bij deze website is het andersom. Zij zijn online gestart en hebben in 2014 besloten om een offline variant te maken om echt de hele wijk te verbinden. Ook de mensen die nog niet op de website zijn geweest.

Hoe ga jij verschil maken in jouw branche?

Dit zijn slechts twee voorbeelden, maar als ik even goed ga doorzoeken kan ik op nog veel meer voorbeelden komen. Toch ga ik dit niet doen. Waarom niet? Omdat ik je met het geven van voorbeelden ga beperken in je creativiteit. Aan het begin van mijn blog gaf ik je aan dat ik je graag wil laten nadenken hoe je in de offline wereld kunt zorgen dat je online een verschil gaat maken. Daarom sluit ik mijn blog af met een paar vragen:

  • Wat lijkt jou ontzettend gaaf en cool om te doen, maar heb je nog nooit gedaan voor je bedrijf?
  • Waarom heb je dit (nog) niet gedaan? Wat houdt je tegen?
  • Denk jij dat dit wellicht kan zorgen dat jij in de offline wereld extra aandacht kunt creëren?

Als je dit voor jezelf hebt uitgewerkt is het wellicht een mooie kans om te kijken hoe jij jouw unieke stempel kunt drukken op de offline én online aanwezigheid van jouw bedrijf. Laat je het mij weten wat je hebt verzonnen? Ik ben heel benieuwd naar wat jullie inspireert en hoe deze blog jou aan het nadenken heeft gezet! Succes met ondernemen toegewenst! En natuurlijk vind ik het leuk als je contact met mij opneemt.