Digitale transformatie start met netwerk

Steeds meer mensen in mijn nabije omgeving zeggen hun baan op om voor zichzelf te beginnen. De reden hiervoor is vaak dat ze meer autonoom willen werken, zelf hun regels willen bepalen en natuurlijk dat zij hun kennis willen delen. Is dit toeval? Komt dit omdat ik mijn focus hier meer op heb liggen? Of komt het misschien door de digitale transformatie en digitale netwerksamenwerking? Tijdens de 038Digital, die op 3 september in het Hedon werd georganiseerd, werd het onderwerp digitale transformatie door twee sprekers belicht. De oprichter van MarketingFacts Marco Derksen en oprichter van www.uitgekookt.nl Johan van Marle hebben ons verteld over hun visie en hun reis. In deze blog leg ik je graag uit wat mijn samenvattende visie is op het onderwerp Digitale Transformatie.

Digitale Transformatie niet mogelijk zonder netwerk?

Marco Derksen heeft heel passend een verhaal van vroeger naar het nu gekoppeld aan het onderwerp Digitale Transformatie. Vroeger had je natuurlijk de ambachten in een dorp waar iedereen naar toe kwam. Denk aan de bakker, de groenteman en de slager. Het netwerk en het feit dat men je kende was een belangrijke bron van inkomsten. Door de industrialisering werd er meer in massa geproduceerd. Meer communicatie via massamedia. Maar ook zeker steeds meer mensen die hun kleine winkel moesten sluiten omdat de grote one-stop-shopping supermarkten aan terrein wonnen. Toch kenmerkt de digitale transformatie zich door het feit dat de massacommunicatie minder interessant is en het netwerk belangrijker wordt. Televisie wordt bijna niet meer gekeken. Facebook verliest aan terrein bij de jongeren en juist platformen als WhatsApp winnen aan populariteit.

Digitale transformatie

Van B2B en B2C naar Human 2 Human

In de digitale transformatie die momenteel gaande is zullen bedrijven steeds meer beseffen dat het niet meer gaat om B2B (Business 2 Business) communicatie en B2C (Business 2 Consumer) communicatie. Maar het gaat om H2H communicatie. H2H staat voor Human to Human communicatie. Jouw netwerk en persoonlijke touch maakt hierin het verschil. Één van mijn klanten Mehmet Eser heeft een prachtig gehad die hij uiteindelijk weet om te zetten naar Horecava.

De kracht van zijn platform is het feit dat hij ondernemers uit zijn netwerk de kans geeft om zichzelf te onderscheiden en hun eigen verhaal te vertellen. Zit je nog niet in zijn netwerk? Dan kan je natuurlijk het gesprek aangaan zodat je weer je netwerk uitbreidt. In de Start-up verhalen lees je een keer geen gelikte marketingverhalen, maar het verhaal achter het product en de mensen. Dit werkt enorm succesvol simpelweg omdat je hier de verbinding zoekt met je netwerk en de mensen. Een prachtig voorbeeld van Digitale Transformatie!

Digitale transformatie is de speedboot die de olietanker inhaalt

Momenteel zitten wij in de laatste fase van de digitalisering en de kleinere start-ups en bedrijven die snelle beslissingen kunnen nemen zijn reeds begonnen met de digitale transformatie. Marco wist het zo mooi te verwoorden dat je als olietanker enkele jaren moet investeren om van koers te veranderen. Maar dan de speedbootjes deze grote olietankers nu links inhalen. Daarbij merkte hij wel op dat steeds meer grote en gevestigde namen een kleine start-up buiten de traditionele organisatie starten. Denk hierbij aan Knab Bank wat een initiatief start-up is van AEGON. Waar Aegon niet gemakkelijk mee kan gaan met de ontwikkelingen was Knab de eerste bank van Nederland zonder een fysiek kantoor. De grote gevestigde namen beseffen heel goed dat ze soms te groot zijn om mee te bewegen in de snel veranderende markt.

Digitale transformatie 038 digital

Kopieergedrag stoppen en nieuwe creaties neerzetten

Tijdens de Nima Marketing dag 2019 liet ik mij inspireren door Tom Goodwin. Waarbij ook hij het onderwerp Digitale Transformatie op een ludieke en eigen manier heeft toegelicht. Hij gaf aan dat het kopiëren van de catalogus naar een webshop niet hetgeen is waar wij de toekomst mee veranderen. Maar dat je juist soms disruptief moet denken en creëren om mee te gaan in de digitale transformatie. Anders denken dat je concurrentie, verrassend zijn in jouw markt en tak van sport. Dat zijn de bedrijven die zich op langere termijn zullen ontwikkelen tot de voorlopers binnen de digitale transformatie. Want het is makkelijker de aandacht van de mensen te trekken met iets dat uniek en vernieuwend is. Bij de introductie van een zoveelste webshop zal jij niet het verschil gaan maken.

Technisch gezien, moet je niet denken in beperkingen, maar in mogelijkheden. Wanneer je namelijk denkt in de beperking zal je teruggrijpen op iets dat je kent en dat al bestaat. Wanneer het gaat om jouw unieke verhaal moet je mensen in beweging krijgen en hen in het hart raken.

Wil jij starten met Disruptieve marketing een interactieve workshop?

Naast mijn online marketing ondersteuning organiseer ik ook workshops voor klanten die willen starten met Disruptieve Marketing. Aan het eind van de workshop “Being Disruptive” heb je twee tot drie omschreven ‘proof of concepts’ die je bij je stakeholders en doelgroep kunt checken. Het idee achter deze interactieve workshop is dat je zonder hoge technische ontwikkelingskosten eerst kunt ontdekken of jouw concept ook gaat aanslaan bij jouw klanten. Momenteel ben ik bezig met mijn (ver)nieuw(d)e website waar ik al mijn workshops verder zal toelichten. Ben je nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met mij op en ik zal je uitleggen hoe ik deze workshop heb opgezet en wat je kunt verwachten!

Een beter verhaal voor meer intrinsieke volgers

Naast de workshop “Being Discruptive” kan ik jou en je team begeleiden naar een uiterste sterke positionering en verhaal van jouw bedrijf en product. Vanuit de Golden Circle gedachte van Simon Sinek heb ik een interactieve workshop ontwikkeld waarbij wij zorgen dat jouw klanten, volgers en ambassadeurs worden om vanuit de netwerkgedachte jouw bedrijf en product bekend en bemind te maken. Nieuwsgierig? Neem contact met mij op voor meer informatie.