Power of Moments - RUMR Marketing

Hoe de kracht van momenten jouw bedrijf kan laten groeien

Recentelijk heb ik het boek “The Power of Moments” van Chip Heath en Dan Heath uitgelezen. Een boek die ik heb aangeschaft omdat ik ervan overtuigd ben dat wij te weinig in het moment leven en te veel leven van taak naar taak. Maar hoe kan je zorgen dat je de kracht van de momenten laat groeien? En hoe kan je hiermee ook jouw bedrijf laten groeien? In deze blog geef ik je een korte samenvatting van dit prachtige managementboek en zal ik je toelichten hoe ik deze nieuwe kennis gebruik om mijn klanten op marketing gebied verder te helpen.

EIPC (of ook wel EPIC)

Allereerst heb ik het engelstalige boek gelezen, omdat dit de moedertaal is van de schrijvers en ik hiermee 100% zeker de juiste emotie en verhaal mee kan krijgen. Al in het eerste hoofdstuk weten de schrijvers je te overtuigen verder te lezen in dit praktische en vlot geschreven boek. Ze vertellen over de “Peak” moments die je wellicht allemaal kent. Denk aan een promotie, bruiloft, geboorte en dergelijke piek-momenten. Echter weten ze ook je aan het nadenken te zetten over al die andere momenten in je leven. Waarbij dagen naadloos in elkaar over gaan… waarbij je niet meer precies weet welke week of zelfs maand het is, omdat het allemaal op elkaar gaat lijken. De kracht van de momenten zit in (één van de) vier volgende elementen:

Elevation

Deze ‘elevation’ is een moment die boven andere momenten uitstijgt. Vaak door een verrassing of iets opvallends. Wanneer je namelijk een script breekt zal er een verrassingseffect optreden en zal er een moment van Elevation zijn.

Insight

Dit zijn hele lastige momenten om te ervaren op het moment zelf, maar de inzichten en realisaties komen soms als een vlaag voorbij. Als je zelf ondernemer bent dan is er een Insight geweest die bepalend is geweest dat jij echt voor jezelf bent begonnen. Achteraf is dit moment vaak beter aan te wijzen. Deze momenten zijn moeilijk na te bootsen, maar je kan hier wel een fundatie voor neerleggen om uiteindelijk tot meer inzicht te komen.

Pride

De trots dat je de 5 kilometer aan één stuk hardloopt, de trots op je diploma of een jubileum. Dit zijn momenten van trots (pride). Deze momenten zijn op zich al vaak bijzonder. Maar ze zorgen ook vaak voor andere bewegingen die uiteindelijk resulteren in andere unieke momenten.

Connection

De momenten waarin wij de connectie met elkaar aangaan zijn voor ons mensen heel belangrijk. Het zit namelijk in ons DNA om de connectie te maken met anderen. Des te beter je connect met je klanten en naasten, des te memorabeler jij de momenten kunt maken.

Van gewoon naar buitengewoon

Alles in het leven loopt volgens de schrijvers van het boek “Power of Moments” volgens een script. Het ideaal is om zo af en toe het script te verbreken en verrassend te zijn. Zeker op momenten die er toe doen. Denk aan een eerste werkdag. Vaak kom je binnen en wordt je in de wacht gezet totdat je voldoende hebt gelezen. In het boek benoemen de auteurs de First-Day Work Experience van John Deere. Waarbij de eerste dag uniek en bijzonder is. De nieuwe medewerker krijgt hierdoor het gevoel erbij te horen (connectie). Aan het eind van de dag loopt hij/zij vol trots naar buiten dat zij nu onderdeel zijn van dit mooie bedrijf (pride).

Een ander voorbeeld van gewoon naar buitengewoon zijn de voorbeelden die de auteurs benoemen vanuit een school perspectief. Wanneer je zelf terug denkt aan school, zal je vaak goede herinneringen hebben aan het behalen van een diploma. Of juist aan de schoolkampen, feesten of andere opvallende momenten. Echter zullen er weinig momenten zijn die je als student herinnert over de les statistieken die je hebt gevolgd.

Een mooi voorbeeld van een Peak Moment en een moment van Elevation is dat een school in de USA een “Trial of Human Nature” heeft georganiseerd. Bij deze trial werden de geschiedenis les en een Engelse les aan elkaar gekoppeld. De studenten gingen aan de slag om een echter rechtszaak na te spelen (in een echte rechtbank met jury etc.) met voor- en tegenstanders zodat ze zich op andere manier moesten verdiepen in de geschiedenis en ook in de Engelse taal. Je kan je wellicht voorstellen dat dit een behoorlijk bepalend moment werd voor de studenten waar ze zelfs later in hun leven nog aan terug zouden denken. Heel anders dan terug kijken op een boek die je hebt gelezen over een Trial. Zorg dat je een toegevoegde waarde biedt en maak van een gewoon leermoment een buitengewoon leermoment.

Hoe kan jij als bedrijf de kracht van momenten uitnutten?

Denk na over jouw product, bedrijf of dienst niet vanuit jezelf, maar vanuit je klanten. Waarvoor biedt jij hen de oplossing? Hoe maak jij het leven van jouw klant gemakkelijker en bovenal hoe kan jij zorgen dat en “ja” moment een Defining Moment gaat worden. Als marketeers richten wij ons vaak op de eerste fase van de klantreis waarbij wij er alles aan doen om de juiste klanten binnen te trekken… Maar wat gebeurd er als ze eenmaal binnen zijn. Hoe kan je ervoor zorgen dat deze klanten een EPIC moment beleven met of door jouw product of dienst.

Van positieve reviews naar uitmuntend

In het boek wordt ook gerefereerd aan de inzet van bedrijven om negatieve reviews te vermijden of deze om te zetten naar een positieve review. Echter hebben ze ook een onderzoek gedaan dat het omzetten van een positieve naar een uitmuntend positieve review niet alleen veel gemakkelijker is en minder inzet kost, maar uiteindelijk ook meer zal terugbetalen in omzet, loyaliteit en ook nieuwe klanten. Een belangrijke tip is dan ook niet de negatieve reviews om te zetten naar (gematigd) positieve reviews, maar je focus te leggen op de positieve reviews en te leren hoe je van deze positieve ervaringen en momenten een uitmuntend positieve ervaring kunt maken.

Breek met het standaard script

Omwille de tijd is het altijd gemakkelijk om volgens een script en vaste dagplanning te werken. Echter zal dit ook zorgen voor ervaringen met jouw product of dienst die niet onthouden worden. Door sporadisch van het script af te wijken zal je zien dat je klanten meer interactie en betrokkenheid zullen ervaren met je product. Zorg er dan wel voor dat je verrassing niet de nieuwe standaard wordt, want dan zal de klant van jou verwachten dat jij dit altijd doet. Denk aan het spreekwoordelijke koekje bij de koffie. Als jij voor het eerst een koekje bij je koffie krijgt, ben je wellicht verrast. Maar wanneer je het altijd krijgt en je krijgt het een keer niet… dan ben je teleurgesteld. Zo zal er ook een scenario te bedenken zijn voor jouw product, bedrijf of dienst. Een scenario waarbij je af en toe met het script moet breken voor een impactvol moment bij jouw klanten.

Laat mensen zelf dingen inzien

Te vaak vertellen wij onze klanten nog… zo leef jij en dit product is voor jou de oplossing. Door echter minder belerend te zijn en juist meer mensen zelf dingen te laten inzien zal je inzicht creëren. Inzicht dat zorgt voor beweging bij je klanten. Maar ook inzicht met blijvende impact en binding met jouw product of dienst.

Luister, valideer en zorg voor je klanten

Je hoeft niet altijd direct een oplossing te hebben voor je klanten. Soms volstaat het om eerst je klant aan te horen zodat jij begrip kunt krijgen voor hun situatie. Vervolgens kan je vragen om een validatie. Wat verwacht jouw klant? Wat zijn de dromen en de toekomstvisie van de ondernemingen? En natuurlijk de vraag wat kan ik hierin voor jou betekenen. Dit zorgt voor de ultieme connectie waarbij jij de klant vraagt hoe jij hem/haar kunt helpen.

Hoe kan RUMR Marketing helpen met jouw transitie naar impactvolle momenten?

Hoe creëer jij impact met jouw bedrijf. Waar ligt jouw propositie? Hoe kan jij jouw bedrijf laten groeien door te vertellen vanuit jouw “Why”? Ontdek de strategische kansen van jouw bedrijf en neem contact met mij op voor een strategische (team)sessie waarin wij op impactvolle manier met jouw strategische vraagstuk aan de slag gaan. Recentelijk heb ik ook samen met N35 Media een strategische sessie georganiseerd waar uiteindelijk iedereen met een glimlach en bomvol energie verder ging met het realiseren van de nieuwe N35 Strategie.

Meer lezen over het creëren van “The Power of Moments”?

Deze blog is een hele korte samenvatting van het boek “The Power of Moments”. Als je graag meer wilt lezen, kan ik je aanbevelen dit boek te kopen en zelf te lezen. Koop hier je exemplaar van het boek “The Power of Moments”.