De grootste misverstanden over en gemaakte fouten binnen Google Ads

Google Ads lijkt bij veel ondernemers bovenaan het wensenlijstje te staan als middel om in te zetten voor de promotie van hun bedrijf of webshop. Toch kan je met Google Ads heel veel geld kwijt zijn en er niets voor terug krijgen. Hoe zit dit allemaal? En wat zijn de grootste misverstanden over en meest gemaakte fouten binnen Google Ads?

Het grootste misverstand over Google Ads

Onder veel ondernemers die ik spreek leeft een misverstand die ik graag de wereld uit wil helpen. Namelijk dat men zegt dat je Google Ads nodig hebt om ook organisch op een hogere positie te komen. Je organische score staat zeker wel in verband met je Google Ads campagne, maar niet op deze voorgenoemde manier. Het werkt namelijk precies andersom. De basis is je website en de landingspagina’s die je gebruikt voor je advertenties. Wanneer jij een bepaalde dienst of product wilt promoten binnen Google, raad ik je ten zeerste aan om de gewenste zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden te verwerken in je landingspagina. Uiteindelijk biedt je hiermee de zoekende klant ook een antwoord of oplossing voor de vraag die hij of zij heeft. Hoe groter de kwaliteit en match van jouw landingspagina met de advertentie in Google Ads en zoekwoorden, hoe minder hoog de kosten per klik voor jou zullen zijn. Hoe het werkt? Dan kan Hal Varian van Google het beste uitleggen in de onderstaande video.

Slimme campagne van Google ads aangemaakt

Wil je zelf veel kunnen aanpassen in je campagnes? Dan is de expert modus van Google Ads absoluut aan te bevelen. Toch zie ik nog veel klanten die in eerste instantie een Slimme Google Ads Campagne hebben aangemaakt waarbij veel automatisering van Google wordt toegepast. Heb je weinig tijd? En wil je je liever niet verdiepen in Google Ads? Dan kan dit een optie zijn. Echter weet ik wel dat met handmatige aanpassingen er veel meer grip komt op jouw uitgaven en dat je met de Google Ads Expert modus beter gestuurd en geoptimaliseerd kan worden op conversies. Werk jij al in een slimme campagne? Dan kan je eenvoudig overschakelen naar de expert modus. Het enige nadeel is dat je dan wel nieuwe campagnes moet aanmaken.

Geen doelen inrichten in Google Analytics

De meest bijzondere situatie die ik in de praktijk tegen kom, zijn bedrijven die wel een (dure) Google Ads campagne hebben lopen, maar die geen doelen hebben ingericht in hun Google Analytics. De doelen die je namelijk inricht in Google Analytics geven je een inzicht of je website bezoekers ook doen wat jij wilt. Deze doelen kan je koppelen aan Google Ads en vervolgens kan je meten hoeveel conversies / leads en omzet je terug krijgt voor de investering die je doet in Google Ads. Het lijkt zo vanzelf sprekend, toch zie ik dat het op dit punt vaak fout gaat bij de (kleinere) ondernemer.

Wat mag een conversie kosten en waar liggen je doelstellingen?

Wanneer je er echter wat langer over nadenkt is het best bijzonder dat dit onderdeel vergeten wordt. Je gaat namelijk adverteren met als doel om meer klanten, meer omzet of meer leads te krijgen. Maar hoe kan je je campagne beoordelen als je niet weet of je doelen gehaald worden? Dus wat mag een conversie kosten? Hoeveel conversies wil je halen per week? Dit zijn essentiële vraagstukken waar startende adverteerder echter geen antwoord op hebben. Maar waarom ga je wel geld uitgeven als je niet weet wat je hiermee wilt bereiken? Dus zeker een puntje van aandacht voor als je start met adverteren in Google Ads.

Advertenties leiden naar de homepage

Ook zo’n veel gemaakte fout binnen Google ads. Wanneer een advertentie is ingericht wordt de advertentie geleid naar de Homepage. Want hier kan de klant alles zien wat je doet! Maar deze potentiële klant heeft een specifieke vraag en dat vraag om een specifiek antwoord. Je zult ook zien dat deze advertenties uiteindelijk minder goed converteren dan advertenties met een specifieke landingspagina.

Geen advertentieplanning ingesteld

Het is misschien wel de meest vergeten instelling bij de accounts die ik doorloop en optimaliseer. De advertenties worden 24/7 weergegeven en de dag (en je dagbudget) beginnen om 0:00 uur. Ik zie bij een aantal accounts met een laag dagbudget dan er in de nacht al een paar klikken zijn en dat het budget voor 40% er doorheen is voor de rest van Nederland weer wakker is. Daarom adviseer ik altijd mijn klanten bewust te zijn wanneer ze hun advertenties weergeven. Daarnaast maak ik binnen de actieve dag ook altijd nog verschillende tijdsvlakken. Bijvoorbeeld 07:00 tot 09:00, 09:00 tot 12:00, 12:00 tot 15:00, 15:00 tot 18:00 en 18:00 tot 23:00 uur. Waarom ik dit doe? Wanneer je deze tijdsvakken apart hebt ingericht in de advertentieplanning kan je in een later stadium bodaanpassingen doen op de tijdvakken die beter converteren.

Alleen werken met brede zoekwoorden

Wanneer je zoekwoorden ingeeft in Google, zijn dit standaard de brede zoekwoorden. Hiermee worden ook alle synoniemen en andere mogelijke betekenissen meegenomen. Denk aan het woord ‘Glas’. Als jij een opticien bent en het brede zoekwoord – glazen op sterkte –  gebruikt kan jouw advertentie ook vertoningen krijgen op wijnglazen. Dat is natuurlijk niet wat je wilt. Daarom altijd verstandig om jezelf te verdiepen in hoe het exact zit met uitsluitingswoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden.

Call-to-action knoppen vergeten op de site

Hoe goed jij je Google Ads advertentie ook inricht en hoeveel klikken je ook ontvangt, dit is niet garantie voor succes. In dit geval moet je verder verdiepen in de data die tot je beschikking is. Converteren mensen überhaupt op je site? Zijn de Call-to-Action knoppen duidelijk? Hoe vaak moet met klikken om de gewenste conversie te krijgen? Je zult niet de eerste ondernemer zijn die veel geld kwijt is in Google Ads, die veel klikken en bezoekers ontvangt, maar uiteindelijk weinig tot geen conversies. Daarom is het altijd verstandig om naast SEO (optimalisatie van de zoekwoorden in je site) en SEA (inrichting van bijv. Google Ads) ook te kijken naar de Conversie Optimalisatie van je website.

Meer succes met je website?

Wil jij meer succes halen met je website? En overweeg jij te starten met Google Ads? Dan is het wellicht goed om deze adviezen mee te nemen in het inrichten van je Google Ads. Wil je graag een training volgen hoe je meer succes haalt met je website? Wanneer er weer minimaal 5 geïnteresseerde ondernemers zijn ga ik weer de workshop “Meer succes met je website” organiseren in Zwolle. Wil je het liever uitbesteden? Dat kan uiteraard ook. Stuur mij gerust een bericht of bel mij en ik help je graag verder met het behalen van meer succes met je website!