Op 29 oktober 2019 heb ik voor Marketingsfacts een blog geschreven over de BERT-update van Google. Voor iedereen die deze blog van mij nog niet gevonden heeft een korte samenvatting van deze blog hier op mijn eigen website.
BERT update van Google herkent natuurlijke taal
De essentie van de update van Google is dat het gemakkelijker wordt voor de zoekmachine om natuurlijke taal te herkennen. Het idee hierachter is dat soms de context van woorden niet begrepen werd door de zoekmachine. Met deze update wordt de context van de zoekopdrachten beter gemeten. Dit heeft als resultaat dat er relevantere zoekopdrachten ontstaan.
Waar staat BERT voor?
BERT is niet een codenaam ontstaan door de medewerkers van Google die fan zijn van Sesamstraat. BERT is een afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dit is een vrij technische ontwikkeling van Google om de logica te begrijpen. Je kan je voorstellen dat dit een behoorlijk groot project was waarbij de medewerkers lang bezig zijn geweest. Daarom is het met recht de grootste update van Google in 5 jaar tijd.
Wat is het effect op jouw website?
Omdat het op het moment van schrijven van deze blog nog niet live is in Nederland kan je nog niet exact achterhalen wat het effect is op de SERP van Google. Toch stelt Google dat er na de BERT-update al in 10% van alle zoekopdrachten een beter resultaat is. Maar hoe kan jij jouw site voorbereiden op de update zodat je niet negatief getroffen wordt? Even de tips kort op een rij.
SEO-tips voor jouw site
Laat ik eerst zeggen dat het belangrijk is om de standaard SEO van jouw site in orde te hebben. De onderstaande tips slaan hier ook op, maar met extra uitleg waarom ik verwacht dat dit (nog) belangrijker wordt:
Duidelijke structuren
Het hebben van een duidelijke structuur is natuurlijk logischerwijs belangrijk voor je vindbaarheid. Maar met het feit dat er dus meer naar context gekeken gaat worden wordt dit onderdeel van SEO waarschijnlijk nog belangrijker!
Unieke content en antwoord op vragen
Ook dit is niet nieuw, maar toch wordt dit wel belangrijker. Want met unieke content ben je onderscheidend. Als je hieraan toevoegt dat je ook antwoord op vragen moet geven én dat de natuurlijke taal belangrijker wordt, begrijp je wellicht dat je hier in je website / webshop meer op moet focussen.
Interne Linkstructuur
De bi-directional update van Google vraagt om meer context. Link je nu je pagina’s (nog) niet aan elkaar? De verwachting is dat dit juist na de uitrol van BERT nog belangrijker gaat worden. Juist omdat met die extra links meer context aan je pagina gegeven kan worden.
Wil jij ook meer succes met je website?
Wil jij meer succes bewerkstelligen met je website? Vanuit RUMR Marketing zijn er verschillende mogelijkheden om jou hierin te ondersteunen. Denk hierbij aan een In-House-Company Training, mijn workshop “Meer Succes met je website” of SEO ondersteuning. Wil je graag een keer kennismaken met mij? Neem dan zeker contact met mij op!